Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1458 ggr
Abico
0

Bra läkkött?

Har marsvin bra läkkött?

Hanna 

[Liinda]
0

Inget som jag hört veterinär eller någon pratat om så, så kan bara säga av egen erfarenhet. När konrad fick sina allvarliga bitskador så läkte dom ihop på några dagar. Men att gå från att klassas från sår till märke så tog det kanske 2 veckor.

Moa-16
0

Vad menar du?. Att det läker snabbt om dom får ett sår?. Jo det är väl som med alla djur;). Bra-.-?

Abico
0

#1 - Okej, tack :)

Hanna 

Moa-16
0

#1 Måste ha varit ett stort  sår O_o

Creation
0

Får jag fråga varför du undrar, Hanna? =P Har något hänt med grisarna?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Liinda]
0

Var så lite så Abico :)

Och ja det var flertal sår minst 7 stycken med nästan 1 cm bredd och ganska djupa.

Abico
0

#5 - Read my blog ^^ Du kan få se en bild också om du pm:ar ;)

#6 - Ja, han var ju rätt illa tilltygad lilla Konrad. Hoppas att min pojke har lika bra läkkött.

Hanna 

[Liinda]
0

#7 Jag vill också gärna läsa din blogg för att veta vad som hänt? :/ Men jag kan inte adressen till din blogg eller menar du här på iFokus?

Ja det får vi hoppas!

[Liinda]
0

Jag hitta din blogg nu föressten och läste och hoppas det läker som det ska! Får jag vara nyfiken och se bild jag också? ^^

Abico
0

#9 - Petar väl iväg en bild då :P

Hanna 

EvaLuna
0

Tror dom läker hyfsat snabbt. Dom har ju hög ämnesomsättning & så. Ålder & allmänkondition påverkar såklart oxå. I motsats till vad man kanske kan tro läker sår i munnen bra oxå (om de nu skulle va så…) - slemhinnor läker snabbare än hud.

Så de har varit handgemäng?! Mina grisar har haft ett & annat hack i nosen som läkt blixtefort. Fast de har varit pyttesår.

FeliciaS
0

Ja, det skulle jag absolut vilja påstå. Tog ju hål på Frideborg och Kurkumas bölder, ett lite lagom långt jack blev det - rätt djupt… Två veckor senare - en ynka sårskorpa som ser jättefin ut. Jag rengjorde till en början väldigt ofta, men när jag såg att det läkte fint själv (efter ca 3 dagar på båda) slutade jag rengöra med väteperioxid (höll givetvis koll på det) och då läkte det bättre och snabbare.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#11 - Japp, det har varit slagsmål. Ju mer jag tittar igenom Donken desto fler småsår hittar jag, även Vincent har blivit biten över ryggen men inte så illa. Tur i oturen är alltihop "gammalt" dvs. dom har inte slagits sedan ihopsättningsdagen söndag kväll/natt. Nu är det lugnt i buren. Men jag är orolig över Donkens läpp, den är helt kluven och eftersom det sitter så kasst till så äter han inte riktigt som han ska, antar att det ömmar. Så jag stödmatar nu också.

#12 - Vad skönt att höra :)

Hanna 

Abico
0

Då jag åkte iväg på semester såg läppen något bättre ut. Idag när jag kom hem är jacket helt läkt, läppen är hel igen och av magens storlek har han inte direkt svultit ;)

Hanna 

Abico
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på den lite ärrade läppen, värre är det inte :)

Hanna 

FeliciaS
0

#15 Sedär ja, ser himla bra ut tycker jag :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus