Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1353 ggr
Angelica-Russin
0

Gnagarblandning?

Jag brukar ge lite "gnagarblandning" som jag köpt i djuraffären på morgonen, grönsaker och under dagen har dom fri tillgång till pellets och hö. Men det verkar som om jag inte alls borde ge dom den där blandningen. Vad är det med den som göra att det blir dåligt för marsvinen?

Tina
0

Gnagarblandning bör undvikas att ge till marsvin då den har en alldeles för hög fetthalt.
Det finns speciella marsvinspellets som du kan ge istället. T ex Lottie och Oxbow.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Binajis
0

#1 Precis, samt att det innehåller färgämnen som absolut inte är någonting som marsvinen direkt behöver.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Tina
0

Dessutom bör man väl inte ge pellets överhuvud taget om inte marsvinet växer eller behöver gå upp i vikt?

emelie92
0

#3 - Även dräktiga honor tror jag behöver pellets..

Tina
0

#4 Läste något om att dräktiga honor inte ska ha pellets pga. att ungarna då kan bli för stora och svåra att föda fram.
Dock var det bara någon random sida så jag vet inte alls om det stämmer.

[Liinda]
0

Jo dräktiga honor behöver pellets eller mer mat är vad dom behöver, vad jag tror dom menar är att man inte ska öka pellets mängden.

Kan dra ett exempel med får, då gör man något som heter Flushing alltså några dagar innan parning och efter så ökar man deras kraftfoder giva och det gör att dom får fler ungar.

MissGT
0

Pellets finns ju inte i naturen :) Vad ger pelletsen för näring som marsvin i bur inte kan skaffa själva (som de kan när de är i frihet) ?

Abico
0

Gnagarblandningen kan du ge som godis någon gång då och då om du vill, men det är absolut inte något som marsvinen behöver - tvärtom kan det vara skadligt för dom med mycket fet gnagarblandning. Så strunta du i den. Köp morötter för de pengarna, det kommer att uppskattas mycket mer :)

Hanna 

Filosofia
0

Gnagarblandningar innehåller ofta saker som är onaturliga och direkt skadliga för marsvinen, t.ex. för mycket fett och kalcium. Bl.a. riskerar de att få problem med njurar och urinvägar om kalciumhalten är för hög. Om dina grisar inte är dräktiga, växer eller behöver gå upp i vikt behöver du egentligen bara ge vatten, c-vitaminrika grönsaker och hö. Vill man ge dem något extra ibland kan man t.ex. ge kligröt, havre, kronkross, etc.

FeliciaS
0

Jag skulle undvikit gnagarblandningen helt. Ge dem två grönsaksmåltider istället och låt dem ha fri tillgång på ett bra hö. Behöver de kraftfoder (om de växer, är väldigt aktiva eller har svårt att hålla en bra vikt) kan du ge helhavre eller kligröt (blanda kli + vatten till bra konsistens) :) Gnagarblandningen är inte nyttig eftersom den innehåller vissa saker som är onyttiga i för stor mängd. Torka hellre morötter och ge som godis, eller solrosfrön ibland.

#5 Det är individuellt hur mycket energi ett marsvin behöver, även när det gäller dräktiga honor. Men deras behov ökar klart iom. att de är dräktiga.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Angelica-Russin
0

Okej. Nu började jag tänka på djuraffärer… och vad dumt och tråkigt att det är så många som verkar veta så lite om ex. marsvin. Företag och djuraffärer säljer saker som inte är bra för deras hälsa och jag stör mig på det. För om en person precis blivit ägare för första gången till marsvin och går in i en djuraffär eller en vanlig livsmedelsaffär för att handla saker till dom är det inte lätt för personen att veta att ex saltsten inte är bra och kan bara skada de små vännerna. Man vilseleds eftersom det är bilder av marsvin på alla de där sakerna… som inte ens är bra. Om det inte vore för den här sidan (som är grymt bra ;D ) skulle jag kanske aldrig fått reda på att gnagarblandningen inte är ngt att ha.

Den blandningen jag hade var slut nu (hundarna har käkat den :P ) och har bara lite pellets kvar, men tänkte sluta med det också. Speciellt om det ändå inte behövs. Mina grisar är inte underviktiga så om dom inte behöver den finns det ju ingen anledning att köpa nytt. Fast jag har funderat på att ge dom kornkross, men det behövs alltså inte det heller egentligen?

Filosofia
0

#11 Jag håller helt med dig. Det är egentligen hemskt att djuraffärerna kan så pass lite om djuren de säljer. Det är ju inte alls så konstigt att nybörjare förlitar sig på att de faktiskt har någon form av kunskap, men många gånger handlar det tyvärr bara om pengar. Djuraffärerna, producenterna och grossisterna vill ju göra vinst, och då kommer djurens bästa i andra hand.

Du måste ju inte ge kraftfoder om du inte vill, men marsvinen kan ju tycka att det är gott emellanåt som lite variation. Vad gäller kornkross kan det ges varje dag, om man så vill. Det finns en jättebra artikel om alternativt kraftfoder HÄR.

Angelica-Russin
0

#12 Ja, om jag inte läst den skulle jag inte kommit på det själv ^^ Visste inte vad jag skulle kunna ge dom ist för pellets, och så såg jag den där artikeln.

Okej, och det måste jag alltså blöta? :)

FeliciaS
0

#13 Om det är kornkross du menar så behöver du inte blötlägga det.

Mvh Felicia

Angelica-Russin
0

Okej, tack :)

Angelica-Russin
0

Var till affären idag och skulle köpa kornkross, men det råkade bli 4korn ist :P Behöver jag blötlägga det?

FeliciaS
0

#16 Du menar 4-kornskross? Det behöver inte bötläggas. All kross kan ges torr, samt hel havre.

Mvh Felicia