Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1736 ggr
petra80
0

Hus i början?

Hej

Jag ska eventuellt köpa två st hamsterhanar, ungar. Så nu sitter jag och funderar på det här med bur och hur den är bäst att inreda.

Jag hörde nånstans att man inte ska ha hus till dom i början för att dom ska bli tamare och inte springa och gömma sig hela tiden, stämmer det?

Vilken storlek på bur rekommenderar ni?

Vad behöver jag i början, räcker det med spån, hö, pellets, matskål och vattenflaska eller ska jag inreda buren helt från början?

Alla tips mottages =)

Myosotis
0

Hamster??

luneas
0

Haha… Vi som precis har diskuterat varför folk inte kan skilja på hamster och marsvin… ;-)

Marsvin ska ha hus ända från början, omde har någonstans att söka skydd så känner de sig tryggare. Däremot rekommenderar jag inte helt stängda hus med bara en liten ingång till. Då är det bättre med ett öppet hus med bara ett tak och två sidoväggar, på så sätt blir huset inte så instängt och marsvinen kan fortfarande se vad som händer runt buren och blir på så sätt fortare vana vid sitt nya hem.

Moa-16
0

Haha. Lite kul, Hamster?. Men iaf. Alltid hus!. Man ska inte tvinga marsvin att bli tama. Och så stor bur som möjligt är ju bra. Sätt in minst två hus hö ja allt marsvinen behöver. Eller om du nu mena hamster?. Så är det samma för dom;).

petra80
0

hjärnsläpp.. trött på morgonen=) menade självklar marsvin!Skäms

urfaren
0

Jag har ett hus var till mina. Då de har möjlighet att gömma sig när de känner sig osäkra så lär de sig mycket snabbare att de kan gå ut korta promenader och blir snabbare tama då de slipper sitta och kura i ett hörn.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

FeliciaS
0

Roligt att du funderar på att skaffa marsvin (och inte hamstrar, för då har du kommit fel *fniss*)! :)

Marsvin ska alltid ha gömställen (kan vara rör, hus etc.) eftersom de är bytesdjur. Annars blir de bara oroliga och stressade. Vissa säger att de inte ska ha gömställen eftersom de inte blir tama lika snabbt, men det stämmer inte utan är bara ett grymt sätt. Tama blir dem genom att man umgås mycket med dem :)

Till två marsvin rekommenderar jag minst en 120*60 cm bur om du ska ha en gallerbur. Små ungar blir fort stora och då inser man hur liten buren blivit ^^ Man kan också bygga en bur utav en Ikea bokhylla och lägga plastmatta i botten, det blir garanterat billigare än en gallerbur och dessutom tycker inte jag att det känns lika instängt för marsvinen.

Jag tycker att du ska börja med en del tillbehör, minst två gömställen och sedan bottenmaterial, ett bra hö, matskål, vattenflaska och ett bra kraftfoder om du väljer att skaffa marsvinsungar. Pelletsen från djuraffären är inget bra alternativ, den innehåller tyvärr fel mängd av de näringsämnen som är viktiga för marsvin. För växande marsvin rekommenderar jag Oxbow Cavy Performance, blandat med havre och kornkross (det är den blandning av foder som jag hittat och tycker är allra bäst till marsvin). Oxbowpelletsen kan vara svår att få tag på, men just nu har Husdjursbutiken ett väldigt bra pris :)

Jag rekommenderar dig att inte köpa marsvin från djuraffären! Antingen från uppfödare eller omplaceringshem, så vet man vad man får - rätt kön, friska osv. Mer om det kan du läsa i länken som jag har tipsat om här nedan. Lycka till med ditt marsvinsköp!

En pålitlig och bra sida med viktig information finns här.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Aristarcos
0

Hoppas du kommer trivas med dina marsvin, de är jätte trevliga djur.

Köp inte c-vitamindroppar & saltsten !! Sen är HÖ livsviktigt fri tillgång, och c-vitamin rika grönsaker tex vitkål, kina kål dagligen viktigt för att tillgodose deras c-vitamin behov.

Som tidigare nämts, köp EJ från djuraffär, sök något trevligt djur härifrån istället ! och ordna transport till dig, det brukar lösa sig ganska snart iallfal…

Lycka till med dina djur & tänk på att de kommer leva MINST 5 år, så det är ingen tillfällig kompis som en hamster.

petra80
0

ok tack för alla bra svar…. tyckte oxå att det lät grymt utan hus. Kommer inte att köpa i från djuraffär, har redan varit i kontakt med några uppfödare. Måste nog bli en gallerbur eftersom jag har hundar, så vill jag inte riskera att ha en öppen "bur".

Svårt att hitta en som är 120cm begagnad bara.. hittat massor som är 100 cm men ingen som är 120.

Så ifall nån har nån till salu pm:a mig, jag köper den gärna om det inte är fööör långt borta… bor i västerås

Moa-16
0

#8 Hitta en på blocket på 1 min;). Här

FeliciaS
0

#8 Så bra! Vilka raser har du funderat på? :)

Ja, man kan få leta ett tag efter 120 cm-burarna om man inte köper en ny. Annars kan man sätta ihop två 100*50 cm burar också om man köper två med öppningsbar kortsida.

Mvh Felicia

petra80
0

Tack för tipset Moa-16, har kontaktat henne och den fanns kvar!

FeliciaS
0

#11 Vilken tur! :)

Mvh Felicia