Klippa tänder!!
Jag märkte nyligen att Castors tänker i överkäken växer helt galet. De var jättelånga när jag såg det och det förklarade varför han druckit så mycket, han hade haft svårt att äta, han har alltid vart lite minidre i maten så jag hade inte reagerat på det så mycket men nu var han smalare också. Tänderna i underkäken var nerslitna och syntes knappt så jag grät när jag såg det, kände mig hemsk…
Klippte iallafall tänderna och gör det nu varannan vecka, sist hade en tand i underkäken blivit jättelång också! Annars är de så korta att de knappt syns..
Hört om bettfel på kaniner men trodde inte marsvin hade sådana problem. Han verkar ju må bra nu men det är lite läskigt tycker jag, kommentarer?

Jag ger dem inte ofta pinnar får erkännas, bor mellan två högtrafikerade vägar och det känns som de skulle få i sig så mycket skit från de grenar jag har i närheten, så det blir när jag kommer åt. Ingen av de andra djuren har det problemet dock. O som sagt verkar han må bra o har blivit normaltjock igen, var tredje vecka är det nog, men de växer otroligt snabbt! Han verkar inte ha ont av det, mer jag..
Se till att de alltid har gnagmaterial i buren - allra bäst är grenar. Någonstans måste det ju finnas en liten skog/dunge eller likn. - ta dig dit och klipp av en del. En av mina två djuraffärsmarsvin hade medfött bettfel som uppstod vid 3,5 års ålder. Vi behövde klippa hans tänder regelbundet. Tyvärr har inte grossisterna som säljer djur till djuraffärer särskilt stor koll på aveln och därför kan släktingar para varandra och det kan bli sjukdomar, missbildningar osv. som ärvs…
Så länge han håller formen, är pigg och glad och äter så tycker jag inte att ni behöver göra någonting. Fortsätt bara hålla tänderna till lagom längd! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Kaniners bettfel är oftast medfödda, men marsvinständer kan växa galet om dom inte får gnaga tillräckligt, hö är jätteviktigt. Ofta kan det vara kindtänderna som växt fel, så att dom får problem att äta.

Hej :-)
Jag har ju sett, och tycker det ser väldigt illa ut! :( mitt råd är att ta honom till veterinären och göra en noggrann undersökning eftersom att det inte har blivit bättre, och han har ju haft så ett tag nu :/ Lilla gubben! Se till att han mest äter hö också, men det vet du ju :)
#5 Jaså, det är väldigt illa? Det är inte bra =/
I så fall håller jag med #5 - om hon har sett det och kan intyga hur läget är - ta honom till en marsvinskunnig veterinär.
Mvh Felicia
Ojdå, lilla gubben. Vem av dem är det? Lunkan?
Det är ju svårt att säga vad det beror på. Det kan ju varit något tillfälligt, en skada t.ex. som är orsaken från början. En sak är i alla fall säker. Bettfel får de inte av avsaknad av gnagpinnar om de har normalt bett och får bra kost med mycket hö (och det vet jag att dina får!). Tänderna nöts framför allt mot varandra när de tuggar.
Veterinär kan vara en bra idé ifall grundproblemet ligger i kindtänderna som du inte ser eller kan slipa själv.

#6 Jag tycker i alla fall att såg väldigt illa ut då, men jag vet inte. Jag har inte sett något liknande iaf :/
Oj :O
Jag har haft två marsvin med bettfel och uppsök veterinär om du inte redan gjort det! Om de har bettfel så spelar det ingen roll hur mycket grenar, bitpinnar och hö de har - för då är det i regel långt bak i kindtänderna som problemet sitter. I ditt fal så beror det säkert på detta, eftersom framtänderna växer så fort. Man brukar ibland kunna se det på att de sliter framtänderna snett. De lider väldigt mycket och måste ha hjälp snarast! Veterinären utför då en operation, där de slipar alla tänder rätt, men i regel är problemen tillbaka efter någon månad/månader.
Bettfel är inget att leka med och att klippa tänderna själv kommer inte att rätt till problemet tyvärr. Lycka till!

Kom ihåg att det kan vara farligt att klippa marsvinens tänder! De kan splittras sönder och skapa mycket lidande för djuren. Egentligen ska man slipa ner tänderna önder sövning hos (tand-)kunnig veterinär. Jag har varit på föreläsning om detta.

#12 Jo visst, det kan självklart fungera. Saken är ju att tanden är en levande hård vävnad och marsvinet kan få ont, vilket marsvinet kanske inte kan visa. Risken är som sagt också att tanden spricker och om den spricker ner i pulpan så måste den tas bort och då kommer marsvinet att lida oerhört. Tyvärr är det så att veterinärer också klipper tänder pga okunskap (de är ju inte tandläkare och borde egentligen inte få hålla på med djurtandvård enligt tandläkare). Men självklart är det var ägares eget val, vill bara göra andra uppmärksamma om ett ämne som inte många har en aning om. Man kan ju också jämföra med sig själv och hur känslig vi är i tänderna. Inte skulle man väl vilja klippa sina egna tänder? Jag vet att marsvinens tänder växer och inte människors, men obehag och möjlig smärta är ju densamma.
#13 Men de har ju ingen känsel i tänderna. Hade en hane där bettfel visade sig vid 4 års ålder, det var nödvändigt att hans tänder klipptes regelbundet för att han skulle kunna äta ordentligt.
#14 På ett väldigt snällt marsvin så borde det nog gå ;) Vet faktiskt inte.
Mvh Felicia

#14 Slipning utan sövning kan ju möjligen fungera om det gäller framtänderna. (Skrivet av tandläkare, medlem av Svenska Sällskapet för djurtandvård)
#15 Även om marsvinet inte kan visa det särskilt väl så är risken vid klippning ganska stor. Antingen så får det "bara" ont för att man klipper bort delar av tanden och kanske blottar nervändarna som finns inne i tandpulpan. Har man otur så bildas det sprickor, antingen på en gång, eller mikrosprickor som blir större med tiden. Går en sådan spricka in under käkbenet eller in i tandpulpan så går det inte att rädda tanden utan den måste väck. Tro mig, det gör ont! (Skrivet av tandläkare, medlem av Svenska Sällskapet för Djurtandvård)
Mina marsvins tänder är inte långa och de gnager nästan aldrig på någonting, de vill helt enkelt inte verkar det som. (fast de får grenar och sånt)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

#18 Inte mina heller :/ Men hö verkar ändå hålla ner tänderna på mina
# Kanske våra är extra speciella istället för konstiga.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#22 Kul att inte vara ensam med speciella grisar. :-P
#24 *nickar*
#25 Nä dina är ju en av mängden och mängden är för många för att vara extra speciella. *ler glatt*
#17 Okej, ja då måste det göra ont ;)
#18 #19 Har de fri tillgång på hö räcker det för att hålla tänderna i trim.
#22 Safuran älskade då pinnar när hon bodde här hemma :P
Mvh Felicia
#28 Bra att du säger det. Mina har alltid fri tillgång till hö, fyller på flera gånger om dagen och tar bort de som har trampats ner. Fattas bara annat. ;-)
#30 Haha, hon kanske tar efter de andra ;) Här högg hon glatt in på grenarna också, men inte lika mycket som mamma som fullkomligt slukar dem *s*
Mvh Felicia