Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2855 ggr
Abico
0

"Hur mår hamstrarna?"

Jag kan inte sluta förvånas över hur svårt folk har att hålla isär marsvin och hamstrar. Marsvin och hamstrar som överhudvudtaget inte har mycket gemensamt, det kan säkert de flesta som någongång varit i kontakt med de båda arterna hålla med om, blir ständigt ihopblandade av folk i min omgivning - eller ja, det är väl snarast så att det är marsvinen som blir ihopblandade med hamstrar.

I dagens Sverige måste väl marsvin nästan vara ett populärare husdjur än hamstern? När jag hade hamster blev han aldrig kallad för marsvin. Men i ett helt vanligt samtal som halkat in på marsvin kan jag gång på gång bli tvungen att rätta den andre personen "hur mår hamstrarna?" "marsvinen, mår bra". Till slut lessnar jag oftast och låter männskan tro att jag har ett tiotal hamstrar hemma.

Hur är det hos er? Blandar folk ofta ihop era marsvin med hamstrar? Och vad tror ni att det beror på?

Hanna 

Tina
0

Min mamma och pappa kallar ofta mina marsvin för "hamstrar". Självklart rättar jag dem, men det verkar inte hjälpa.

Jag tror inte att folk bryr sig så mycket om vad det är för djur man har, "smådjur som smådjur" tänker nog många. Därför går nog många under benämningen "hamster", tyvärr. :/

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

luneas
0

Samma här… Även om de flesta verkligen anstränger sig och man riktigt ser hur de funderar - "var det hamster eller marsvin nu igen?". Jag tror att många vet skillnaden egentligen mellan djuren rent utseendemässigt, det är bara det att de blandar ihop själva orden.

Filosofia
0

Min sambo kallar marsvin för råttor. Hjälper inte att jag har sagt åt honom tusentals gånger att de inte är det minsta lika varandra. "För mig är de ändå råttor". -_-

Bim
0

Min kompis hamstrar är marsvin, min kusins marsvin är hamstrar och råttor är marsvin och hamstrar! Ibland kan ett och annat marsvin förvandlas till en råtta också…

Moa-16
0

Haha. Jo det känner jag igen. Mormor kallar marsvinen för hamstrar och grannarna. Titta där är ju hamstrarna;). Eller var det marsvin?.

Cuyi
0

Det händer ganska ofta, jag blir rätt förvånad eftersom dom oftast till och med är hemma hos oss och kollar på dom .__. det känns rätt lustigt. Sen finns det flera som måste säga "det är väl hamstrar va?" .. haha. Aja, min morfar brukar säga kaninerna, fast han gör det inte med mening som tur är!

Abico
0

Jag måste ju nästan berätta om vad marsvinen blev kallade av min gammelmormor. Det var nu i sommar när vi var bortresta och farmor och farfar passade marsvinen, dom var hemma hos gammelmormor en sväng och när dom skulle gå så frågade hon "Ska ni iväg och mata de där vildsvinen nu igen?" Haha :P
Fast jag föredrar nog vildsvin framför hamster ändå ;)

Hanna 

Anette-Anna
0

Jaa , det händer ofta , min pappa och mina kompisar.

Dom säger att dom är så lika(men det är dom ju inte!)

//Anna

petronellaa
0

Ja!
Det händer mig varje gång folk kommer hit haha .. x)
" Lever hamstern än då?" Då dom syftar på Kaj.. <3
Men iallafall, så säger jag varje gång " För det första är det marsvin och för det handra så lever Kaj"
haha :p
Fast Kaj dog ju som sagt för några veckor sedan<3.. men ändå!

Angelica-Russin
0

Om ngn släkting är på besök brukar jag oftast få höra att de säger hamster istället för marsvin. Jag vet inte vrf det är så, för hamstern är väl som sagt inte mer populär än marsvinet. Så då får jag rätta dom med att det är marsvin jag har… fast det händer inte så ofta iaf :P Annars brukar dom bli kallade för råttor av familjen.

FeliciaS
0

Ja, det händer -.-'
Förstår inte hur folk inte kan hålla isär hamstrar och marsvin, så svårt är det inte :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

emelie92
0

Min pappa kallar marsvinen för hamstrar! :P För mig spelar det inte så stor roll om någon blandar ihop marsvin och hamster, det är liksom "whatever" för mig^^

musse05
0

Jag gissar på att hamstrar är ett vanligare djur, det är många som inte vet vad marsvin är. När jag tog ut mitt marsvin på gräsmattan så kom en gubbe och sa: Titta, är ni och rastar er lilla hundvalp?

Haha. Så det kan gå. Men låt de säga hamstrar, det spelar väl ingen roll.

FeliciaS
0

#13 Haha, den var bäst ;)

Mvh Felicia

Creation
0

Min mormor brukar kalla mina marsvin för både hamstrar och kaniner(då vi har haft de djuren också), men det är inte många fler än hon som kallat dem vid en annan djurarts namn.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men visst är dom lika hamstrar? Fniss.

Nej faktiskt tror jag att folk som ständigt envisas med att kalla marsvin för hamstrar är fullständigt ointresserade av djuren ifråga!

För dom finns ett smådjur förutom kanin och det är hamstern. Faktiskt har jag inte tänkt på det fast att det helt stämmer som du skrev att hamstrar kallas aldrig för marsvin. Lyssnar dom då oengagerat när man talar om sina djur så är och förblir marsvin hamstrar.

Finns bara ett att säga om dessa människor, dom sållar sig snabbt ut från ens vänkrets. FlörtNja kanske inte helt men nästan. fniss.

#7 Ha Ha faktiskt gillar jag din gammelmormor! För jag tror hon har en liten räv bakom vart öra, hon vet nog mycket väl att dina raringar är marsvin men kallar dom Vildsvinen. HaHa. Det var för underbart.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

idipidi
0

Jag har fattat det som att för många är hamster bara ett annat ord för gnagare eller typ "litet lurvigt djur". Att visserligen heter de ju marsvin men de är väl hamstrar..?

Sen finns förstås kategorin som vet att det är två arter men inte håller i sär dem. Tycker dock att de personerna verkar mer sällsynta.

southdakota
0

Jag har inga marsvin, men däremot en hamster som blir kallad marsvin. Jämför med bild #16, inte så lika, eller? Flört Men det är inget jag stör mig på så mycket på egentligen.

YlvaW
0

Folk i min omgivning retas med flit, för dom vet att jag blir irriterad. Det är jätteskoj att tjata om att göra grillspett av "hamstrarna", ormat osv osv i all oänlighetSkrikandes. Ibörjan lät jag det bero, men nu är jag så less på deras "lustigheter" att jag hugger tillbaka och då brukar dom flesta skämmas. Jag födder upp marsvin seriöst, och JA man kan ha stamtavlor till "råttor" och åka på utställningar. Jag skulle aldrig se ner på någons intresse, även om jag kanske inte förstår allas.

Inlägget redigerat av Medarbetare.

FeliciaS
0

#18 Jaså, det omvända också *s* Väldigt söt, men i mina ögon definitivt inte ett marsvin ;)

Mvh Felicia

idipidi
0

#19 Jag tolererar inte heller något förminskande av min hobby. Brukar göra jämförelser med vettigheten i att springa efter en läderboll eller att lägga ner mycket pengar på kläder. D.v.s. alla har sina intressen som är ungefär lika skumma om man tänker på det. Och marsvinen är lika mycket hobby som något annat. Punkt.

southdakota
0
FeliciaS
0

#19 Nämen :O Jag hade blivit urförbannad! Hur kan man säga så…

#22 Ojdå, det visste jag inte ;)

Mvh Felicia

emelie92
0

#19 - Oj, jag tror helt enkelt att dem inte har förstått att det sårar och är störande för dig. Ibland kan det vara svårt att veta när ett skämt har gått för långt. Jag brukar själv ibland (även om jag är marsvinsägare) skämta om vi ska göra goda marsvinsfiléer av djuren, och det kan jag förstå om det upprör. Men sålänge alla fattar att det bara på skoj är det lugnt för min del =)

tantnett
0

Jo visst vill folk tro att det är helt i sin ordning att göra sig "lustiga" över en djurhobby.

Jag har erfarenheter av nästan samtliga kategorier av djuraktiviteter då jag under hela mitt 50+ liv varit engagerad av det mesta som har med djur att göra.

Och ständigt har man fått höra kommentarer över detta.

Förvisso har jag aldrig brytt mig. Skrattande

Men hur vanligt är det att fotbolls entusiaster kommenteras? eller idrottare allmänt?

Nu är jag ju en ryttarinna sen åtskilliga år tillbaka, och ni som rider vet ju hur mycket man jobbar med kroppen. Men blir vi betraktade som idrottmän? Nix! vi sitter bara och åker på våra ök eller havremoppar.

Nej oavsett intressen eller hobbies så verkar det vara fullständigt legitimt att "mobba" djurintressenter. Men andra intressen ifrågasätts aldrig. Skrikandes

FeliciaS
0

#24 Att du var hemsk visste jag inte :P "Jag tar nog tillbaka Safuran" typ ;) hehe

#25 Ja! Det är irriterande att höra att man "bara sitter och åker"… :/

Mvh Felicia

emelie92
0

#26 - Det är nog tyvärr lite försent för det, hon ligger nämligen redan i frysen! *ironi-varning*

Nä, jag skulle aldrig skada mina djur, och absolut inte äta upp dem! Sedan så är djur ett väldigt känsligt ämne. Djur är oftast som barn för deras ägare, så om någon hade sagt något dumt om mina djur hade jag nog allt blivit lite sur!

tantnett
0

#19 Skillnaden på "dem" och oss är att dom har ett behov av att hävda sig. Det har inte vi.  Flört

absence
0

Jag får hela tiden höra om mina såkallade hamstrar. Min bror säger det i stort sett hela tiden, men det är nog med avsikt. Släkten är också ganska duktiga på att blanda ihop marsvin med hamstrar, och när man rättar får man till svar "Jamen, det är ju samma sak."

Aristarcos
0

Mina blir också kallade hamstrar ibland ;) så det är nog tyvärr väldigt vanligt ;)

YlvaW
0

Hamstersnacket kan jag till nöds stå ut med, men just som Ida säger, jag vägrar ta att andra ser ner på min hobby! Sen tror ju alla att dom är först med lustigheten. Men har jag hört samma "grillspettskämt" t.ex i lite olika tappningar 10 gånger redan, blir jag liksom lite tröttRynkar på näsan Sen ska dom gärna tala om att jag inte kan ha så många marsvin som jag har( just nu 16 st ). Men det går ju alldeles utmärktSkrattande

Caspia
0

Jag bor ju lite extremt med en marsvinsbur som upptar sådär 10% av min ynkligt pyttelilla lägenhet, så för att låta bli att få höra gliringar får jag låta bli att bjuda hem folk alls…

Numera tycker jag inte att det gör så mycket att folk blandar ihop vad det nu är för husdjur jag har, alla har vi ju olika intressen och jag vet te x inte hur många cylindrar min kompis motorcykels motor har trots att jag hört det många gånger. När jag var yngre tog jag det dock oerhört personligt om folk inte kom ihåg att jag hade just marsvin, som att de inte lyssnade på vad jag sa om de inte kom ihåg det.

Envishet och drömmar

Aristarcos
0

Djurvän som jag är skulle jag inte blanda ihop själv, men det är klart det finns många som är helt ointresserade av djur/smådjur…så jag har ändå förståelse att inte alla kan, typ skulle någon fråga mig en massa om fotboll, golf eller liknande så skulle jag nog också kunna ställa en helt tokig fråga… ;)

godisgrisen
0

Jag vet att folk brukar bunta ihop alla smådjur och kalla dem hamstrar för enkelhetens skull. Jag borde inte bli irriterad men det blir jag ändå… Å andra sidan blir jag grinig när folk kallar möss för råttor, änder för ankor, clementiner för mandariner och alla andra sånna fel. Men jag kanske överreagerar.

Min gamla farmor kallar mina marsvin för kaniner för det har jag ju också haft. Hon tycker nog att det är enklast så. Det har jag lite översende med.

Fiona
0

Inprincip alla mina kompisar säger hamstrar iställer för marsvin, det kvittar hur många gånger jag rättar dom, dom glömmer det direkt. Kanske beror på att dom inte bryr sig ett skit ? ;P Näe men jag vet faktiskt inte för dom är verkligen inte lika!

Släkten däremot vet att det är marsvin & kallar dom för det, beror nog på att många har haft marsvin. Av famlijen blir dom dock kallade råttor Obestämd

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Raderad
0

Ja, jag förstår inte, folk kan väll än dån se skillnad på marsvin och hamster -.-

Jag tycker det känns som de inte bryr sig, de ser sig bara skyldiga till att fråga "Hur är det med 'hamstrarna' ?"

bustroll
0

I början var det svår att skilja på marsvin och hamster men sen så blev de bara marsvin :D

Sen så var det för ett par år som det var sommarlovs pogram med Nick Shröder (elr hur han nu stavar sitt namn). Där det var ett borttappat "Hamster" men det var ett marsvin. Det sa dom hela sommaren tills sista pogramet, då sa de typ "Hamster kom tillbaka och ni som ser skillnaden vet att det var ett marsvin, Tant X var lite snurrig".

Desamma gäller när det ger fel inforation när det var någon julkalender där flickan hade ETT marsvin i en bur. Där sa de att marsvinskompisen satt i en bur bakom kameran. HALLÅ varför vissa ETT när de ska vara minst två.

Så sujr jag blir på sånnt (De sista gled jag ut ur ämnet, men ändå :/)

Ruffsen
0

Hela min släkt säger RÅTTORNA helt knäppt:)

emelie92
0

#37 - Haha, jag vet! Mina småbrorsor var såååå arg på att killen i programet inte visste att det var ett marsvin! :D

Ang. julkalendern så var det flera marsvinskunniga som mejlade in till SVT och påpekade. Efter det så la SVT upp ett klipp på hemsidan där dem förklarade att marsvinet faktiskt hade en kompis! :)

Myosotis
0

#37 Och så var det en annan julkalender där det förekom just en hamster, men varje gång den visades i bild lade man på marsvinspip som ljud… Hamstrar är ju liksom lite tystare av sig.

Den hamstern gick för övrigt ett grymt öde till mötes i julkalendern då den ramlade ner i en stövel som någon satte på sig… Utan att det ens stod något sådär som det brukar göra på amerikanska filmer, typ: "inga djur har skadats vid inspelningen av denna film" Skrattande

bustroll
0

# 39 & 40 saken e den att när svt och andra kanaler gör så så tror folk på de. Det är inte alla som går in på internet (för de tror att de på tv e rätt) eller kanske inte tittar på alla avsnitt. Så när de gör så så blandar man ihop marsvin och hamster ännu mer

emelie92
0

#41 - Jo, men att man blandar ihop marsvin och hamstrar är dagens i-landsproblem. Det är värre med att de lär ut felaktig fakta, t.ex. marsvin som lever ensama.

bustroll
0

#42 De e de jag menar me, att folk som bara ser ett marsvin i rutan tror att de kan leva ensamma och inte går in och kollar vad det står i lagen.

FeliciaS
0

#37 Jag håller helt med, gällande båda! Tycker det är hur dåligt som helst att TV går ut med såpass grova fel som att de tar fel djurart. Särskilt när det är barn som kollar, som snappar upp den mesta informationen och då lär sig fel.

#39 Ja, men att marsvinet bodde själv i själva julkalendern tyckte jag var fruktansvärt. Alla de ungarna som tjatar till sig marsvin lär ju inte se ett internetklipp precis =/

Mvh Felicia

emelie92
0

#44 - Ja, men är det egentligen TVs ansvar att lära vad som är rätt och fel ang. hur man sköter djur. Om det inte går att skriva in ett till marsvin i "tv-rollen" så tycker jag inte att det är något fel.

Jag tycker att det är djurägarens ansvar att ta reda på fakta om marsvinets behov, inte TV.

[Liinda]
0

Dom är ju väldigt lika ändå i utseendet fast den ena är tio gånger mindre ;)

Min släkt och endel vänner har också jätteproblem med det där men äsch jag låter dom hållas Tungan ute

Tina
0

Wow, det är rätt stor storleksskillnad på dem ändå. Skrattande

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Liinda]
0

Ja och det där är enda den minsta av mina marsvin han väger endast 900 gram :P Fast sen är det andra ju en dvärghamster men ändåSkrattande

emelie92
0

#46 - Jag tror jag har haft en sådan hamster, sibirisk vintervit dvärghamster? =)

[Liinda]
0

#49 Jaha =) Jag får faktiskt ta och skämmas för jag vet faktiskt inte vad för sorts dvärghamster det är, jag vet bara att det är en dvärghamsterTungan ute

Sandra-B
0

Jag fick den frågan så sent som idag (eller rättare sagt igår).

Var på födelsedagskals hos min systerdotter (och hennes pappa) och syrrans svärmor kom och frågade hur mina hamstrar mår.
Jag svarade att marsvinen (väldigt betonat) mår bara bra varvid hon svarar att det är så svårt att hålla isär dem/lätt att blanda ihop…

Mina marsvin har förutom att bli kallade hamstrar även råkat ut för att bli förväxlade med kaniner, råttor och hundvalp.

Det sistnämnda var en ganska rolig historia faktiskt som utspelade sig för 11 år sen.
Hade då en blandras tedd/virvel, supersöt tjej vid namn Fredrika (hennes kompisar var kvar hemma). Hade ute henne i koppel, vi hsde varit nere hos Anna (starlights) och lekt med ngra av hennes/deras marsvin på deras gräsmatta och var på väg hem igen. Fredrika gillade att gå i koppel, var jättenyfiken när hon var ute och jätteduktig på att gå i det men hon ville inte gå åt det håll som vi skulle så jag lyfte upp henen och bar henne. Vi passerade förbi en trädgård där en tant var ute och höll på i bland sina blommor och hon fick syn på oss och utbrast "Åh vilken söt liten hundvalp du har, får jag klappa?". "Visst" svarade jag och tanten klappade varpå jag tillade "Fast det är ett marsvin". Tanten drog till sig handen och riktigt förfärat spottade ur sig orden "Usch vad äckligt" varpå hon vände på klacken och gick in (förmodligen för att tvätta händerna eller nåt;-P).

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Ruffsen
0

#51 Så hon gillade hundar men inte marsvin? Konstigt x)

Caspia
0

# 51. Haha, när jag var påväg hem från veterinären med Sancho Panza (i allra högsta grad ett marsvin) träffade jag en kollega och hennes dotter. Ungen sprang tvärs över gatan och skrek "Jag vill se på katten!" så jag öppnade luckan till transporten och sa att hon gärna fick se på marsvinet… Jag trodde inte att tioåringar kunde bli så besvikna av att se marsvin? Ungen lommade surt iväg med en gång.

Envishet och drömmar

deluxe
0

Marsvin är ju mycket roligare än katter. Vilken dissig unge! Flört

När jag var på väg ut till Irene med mina grisar så kom värsta machosnubben gående (tänk dörrvakt som går på anabola och har tatueringar över hela kroppen, typ) och stannade för att kolla ner i min transport. Sedan utbrast han med bebisröst "ååååååh, vad söta dom är!". Så himla otippad reaktion. Jag väntade mig mer att han i bästa fall skulle bli besviken och gå därifrån eller - worst case scenario - spöa mig för att han blev lurad att tro att det var något coolt djur, typ en elak katt eller en leguan. Eller en iller.

Caspia
0

# 54. Haha, marsvin kan få alla hjärtan att smälta… Min pappa passade "råttorna" när jag var utomlands och när jag kom hem var han värsta marsvinspsykologen som analyserade stackars Allans intressen utifrån var i buren bajsarna råkade ligga.

Envishet och drömmar

[Liinda]
0

#51 Men vilken surtant :P

Fiona
0

#54 HAHAHAHAHHAHHHAH XD

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

FeliciaS
0

#54 Haha! Du skulle filmat med mobilen ;)

Mvh Felicia

godisgrisen
0

Jag satt en gång på gräsmattan utanför och läste med en hage marsvin brevid då en pappa och ett barn kom förbi.  Pojken utropade ivrigt - Titta ekorrar! Varpå pappan sakligt och bestämt påpekade att -Hamstrar heter sånna där djur. När jag rättade honom och berättade att det var marsvin sårade jag nog hans pappa auktoritet, för han muttrade att han minsann ändå kallade dem för hamstrar och det gick så bra så… Jag blev lite arg jag.

Lite slarvigt av honom att inte vilja lära sitt barn rätt fakta. Det visar också hur otroligt ointrssant och oviktigt han tyckter att smådjur är. Det är nog det som är problemet här, folk är inte intresserade att lära sig skillnaden. Å andra sidan kan jag ju inte skilja på ishocky och fotboll heller, jag tror de har skridskor på sig i den ena sporten men är inte helt säker…

Creation
0

#54 Hahaha, det måste ha varit en rolig syn!

#59 Vad larvigt av honom att bli sur för att du rättade honom.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.