Tricks
Heej!
Jag har precis börjat lära mina marsvin att stå på bakbenen, de är visserligen bara runt tre månader men dom tycker det är jättekul och jag också xD. Men hitills har jag bara haft persilja ovanför deras huvuden och de har ställt sig på bakbenen och medans de står på bakbenen såger jag stå. Först provade jag med mitt busigaste marsvin Kurre och det gick jättebra men sedan när jag skulle lära Ruffsen var jag tvungen att ta ut Kurre ur buren och då gick det minsann^^
Har ni några tips hur jag kan lära dom mera tricks?
Är dom för unga eller kan man lära de olika tricks fast att dom bara är runt tre månader?

Man ska kunna lära dom att hoppa över små hinder
Ok men hur högt får dom hoppa?
Vad roligt att dom lärt sig stå på bakbenen ^^ Det kan flera här hemma också :P Utan träning förvisso.
Har du inte läst artikeln: Träna konster och tricks med dina marsvin! Så tycker jag att du ska göra det :)
Hanna

bra fråga men dom kan ju hoppa iallafall 17 cm högt
Ok tack för tipset #4
Ok #5
Nu har dom fått hoppat lite också men jag vill inte göra för mycket på en gång så jag fortsätter imorgon eller lite senare ikväll^^
Nu ställde jag hindret i buren så att dom kan hoppa när de vill och blir vana vid hinder^^

vet att youtube har massa små roliga filmer där marsvin gör konster,,,bla den här…
http://www.youtube.com/watch?v=BsUsxPJ3o1c
SÅ SÖT!!!!!!!!!!
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.
Dom tänker ju jag måste få tag på godiset.
Inte som hundar om jag gör så här så får jag godis.
Så hoppa över hinder tycker jag inte man ska göra men du kan ju lära dom att snurra, tex.
ok #9 men de tyckte det var jättekul att hoppa^^
#10 - Om dom tycker det är kul så ser jag ingen anledning till varför du inte skulle kunna låta dom fortsätta hoppa lite :) Jag tror verkligen inte att dom skulle ta skada av det eller liknande iaf. :P
Hanna
Okej^^
Ingen av de vill snurra runt. Är det meningen att de ska stå på bakbenen och snurra eller ska de stå som vanligt och snurra?? hoppas någon vet^^
Hi hi.
Nä på marken och snurra annars blir det svårt;)
Hej.
Har en undran bara=)
Har du bara ett marsvin.
Står det på din personliga sida?
Nej jag har två Kurre och Ruffsen^^
Jag hade först ett marsvin men efter några dagar köpte jag ett till för första gången jag var där var inte Kurre till salu^^
Oki
Så bra.
För man får väl inte ha ett marsvin ensam enligt någon lag? Jag har i allafall två så att du vet;)
Finns ingen lag på det;)
Men dom är ju flock djur så det är ju det bästa.
Jaha^^

hhmmm..lag…här kan man läsa om man är intresserad..
http://www.sjv.se/download/18.b1bed211329040f5080001872/DFS_2005-08.pdf
Okej tack:)

#9 Vad menar du att det skulle vara för skillnad?
Med vadå? Att ha ett marsvin eller tricksen?:)
Jo.
Ett marsvin följer ju godiset.
En hund kan ju lära sig att göra trixet sen få godis.
Om ni förstår?

Inlärningen sker på precis samma sätt med marsvin.
Det handlar ju om att man belönar och därmed förstärker ett beteende hos djuret, det funkar precis likadant för alla typer av djur.
Jag förstår dig men det var delux jag inte förstod.:)
deluxe. Men du kan väl inte säga att marsvin och hundar har samma kapacitet att lära sig saker?
Tycker du tex. Att man ska köra agility med marsvin?
Så jag tänkte iaf.
Jaha. Jag skulle inte köra agility med mina marsvin^^

#20 Joho, det finns visst lag! :) Lag L80 säger det… (tror det var L80, men är trött och flummig nu…)
Ahh.. Strunt samma:)

#29 inlärningsförmåga och förmåga att kunna utföra är, tycker jag, en viss skillnad.
Hundar är byggda på ett annat sätt än vad marsvin är och de har olika förmågor att klara av olika saker.
En fågelhund tex. är kapabel att simma ut i vatten och hämta fåglar som ägaren skjuter. Detta är ett inbyggt beteende som förstärks med hjälp av träning och belöning. Ett marsvin kan man inte lära att hämta fåglar, eftersom det inte ingår i deras natur, så att säga. Dessutom är marsvin byggda på ett annat sätt och är därför inte kapabla att göra det, men med hjälp av träning och belöning (tex. i orm av godis) så kan man, hos de allra flesta djur, förstärka ett naturligt beteende.
Förstår du skillnaden? :)
Mvh/Bunn
Japp nu fattar jag:)
Men alltså min marsvin vägrar att snurra runt:/ men jag får prova imorgon^^
Men du behöver inte stressa dom kommer leva läääänge=)
du måste såklart ta något som är extra gott och ta det runt marsvinet så han följer efter tex moroten=)
Ja jag får ha tålamod^^
Vad kan era små grisar för tricks?^^
Mina kan stå på bakbenen och snurra.
Och Giny kan vacker tass också=)
Go hatt;-)
Hur lärde du Giny vacker tass?:)
Jag skulle vilja lära mina att gå balansgång^^
Svårt att förklara.
Men att ta tassen lite försiktigt sen får hon en gurkbit.
Då satt hon sin tass på min hand sen=)
Jaha^^
Nu har jag lärt Ruffsen att snurra ett halvt varv Jippie!!!^^
#44 Härligt, vad kul! ;) Min Coronethane var en riktigt grym snurrare :P När jag satte honom på handduken jag alltid tränade på så snurrade han runt av sig själv. Det var så gulligt att se - han visste verkligen vad som skulle göras för matbiten :)
När Frideborg har fått sina ungar ska jag börja träna med henne. Testade en gång i höstas, men då var hon så busig och skuttig :P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Haha hoppas det går bättre med Frideborg nu då;)
Nu kan mina busungar hoppa, snurra, stå på bakbenen och Ruffsen har lärt sig att hoppa i höpåsen (Det var inte jag som lärde honom utan det var han själv) x)

Coolt!
#46 Lustigt nog har hon blivit en riktig stå-på-bakbenen-gris. Hon gör det när jag ger dem hö, grönsaker osv. nuförtiden ;) Håller på att träna det på kommando också, hoppas på resultat ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mitt marsvin kan snurra runt :D han tycker att det är jätte kul o då får man ju godis med xD men ibland brukar jag knyta fasst morot/äpple7päron i ett snöre .och när Teddy ser godisbiten går han fram lite försiktigt och då drar jag i det xD så att det blir som ett lockbete typ han tyck att det är kul om man får smaka lite då och då ehe….
#9 Hundar ska inte mutas med massa godis för att göra rätt..