Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1118 ggr
Pheobe
0

salt...

Vet inte om det skrivits om det innan men visst är det så att marsvin kan få problem med urinsten om dom har salt i buren?

[MatildaW]
0

Japp, alldeles rätt, men om man nu envisas å har saltsten så ska man ha den högre upp i buren så marsvinen bara kommer åt den ibland. Men det går bra att inte ha det också, för deras foder ska innehålla allt salt och sånt dom behöver.

FeliciaS
0

De kan få problem med både urin- och njursten.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Diana61
0

Helt riktigt det Matilda och Xtanlover skriver. Ta bort stenen är mitt råd.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

[MatildaW]
0

Jag tog bort min sten för några månader sen, marsvinen är mycket mer aktiva nu på nå knepigt vis :)

Pheobe
0

jag har aldrig haft någon…

[natalie742]
0

Varför säljer djuraffären salt/mineralstenar, när det inte är bra?

Vad är salt å mineralstenarna bra för? Nån som vet?

FeliciaS
0

#6 Därför deras jobb går ut på att sälja sälja sälja…! Inte att tänka på vad som är bra för djuren. Ifall en kund har hört att t.ex. marsvin ska ha salt köper de det regelbundet och ifall någon har hört att de ska ha bara pellets köper man det osv. Därför har zooäfferer "ett sortiment för alla"..  Kanske man kan kalla det =P

Mvh Felicia

Amerix
0

Har aldrig haft något problem med något marsvin för att man hänger in en miniralsten i buren….den ska sitta där för att marsvinet självt kan känna om den/de behöver mineraler…..får marsvinen en bra varierande kost slickar de i regel inte på sin mineralsten…..samt att man ska inte hänga den bredvid vattrenflaskan…för vissa marsvin kan få idén att dricka, slicka, dricka, slicka…..och det är inte bra…..för då finns ju risken att det får för mycket salt i sig och som kan eventuellt skada deras njurar etc…

Så där gäller det för husse/matte att hålla koll….hur mycket det slickas eller inte….men glöm ej bort att det är ett mineraltillskott….och inte enbart bara salt….Flört

Mvh Amerix…Glad

[MatildaW]
0

#8. Japp. Smart, de är därför jag tipsat om att man kan ha saltstenen lite högre upp i buren :)

Förr hade jag en mineral sten i buren, en gul, efter en vecka, marsvinen hade inte ens rört den, och den hade blivit svart Fundersam så den kastades åt he* och nu köper jag inte nå sånt från zoo längre, utan håller mig till grönsaker, pellets, havre, frukt, rönnbärs bär, rönnbärs grenar och hö, det borde innehålla tillräckligt med salt för dom :)

FeliciaS
0

#9 Japp. De har inte heller så stort behov av salt. Sedan jag tog bort saltstenen dricker inte mina marsvin lika mycket och jag hade den inte brevid vattenflaskan :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#10. Sant :)

FeliciaS
0

Skrattande Jaops!

Mvh Felicia

FeliciaS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dessutom innehåller knäckebröd lite salt och det får mina marsvin rätt ofta :) Jag har hittat en sort som de ääälskar! Delikatess sesam tror jag att det är. Det innehåller Rågmjöl (fullkorn), sesamfrö (9 %), vatten, salt (1,2 %).

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

Mina älskar julknäcke :)

FeliciaS
0

Hihi :)

Mvh Felicia

julia93
0