Diarré
Hej, är ny på sajten, som verkar jättebra.
Någon som har varit med om att marsvinen helt plötsligt har fått diarré? Min ena 1-åring dog knall fall i natt, och nu är hennes burkompis hängig och ser lite trött ut och har diarré. Inget foderbyte och ingen ändring alls i kosten, möjligtvis kan dom ha blivit lite kalla under några timmar, då semsterskötaren hade dörren öppen.
Någon som vet vad man kan ge marsvin mot diarre annat än vatten? Jag har gett henne vatten i pimpett. Några tips? Jag blir så orolig att hon också ska stryka med som hennes kompis…
Hm, ljummet vatten och hö är väl det jag rekommenderar, dog den andre utav kylan /och draget?
Nja, jag är osäker på om det är draget och/eller kylan som påverkade dom eftersom sjukan kom ett par dagar efteråt. Men den andra dog helt plötsligt utan att det syntes något direkt på henne innan, ingen förkylning eller något sådant Eftersom det är det enda ovanliga som hänt - alltså draget - så gissade jag på det. Men dom kanske kan drabbas av infektioner i magen som magsjuka eller likande dom också? Ger henne vatten i pipett varannan timme nu med hon ser verkligen hängig ut. Men hon har rejält med diarré också.
Jättehemskt är det verkligen när dom är sjuka!
Dofilius eller risavkok
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Beklagar det som hänt. :-(
Jag hade för många år sen rätt otäcka fall av diarré. De fallen berodde troligen på en förgiftning, men jag lärde mig en del allmänt om marsvn och diarréer i alla fall.
Äter hon själv? Det viktigaste är att hon får i sig vätska och energi. Det är livsfarligt när de matvägrar. Det blir lätt en ond cirkel som är svår att bryta.
Äter hon själv så testa att doppa gurkskivor i potatismjöl. Om du behöver sprutmata, ge risavkok och proviva nyponsoppa. Dofilus eller liknande är inte så bra så många marsvin inte tål mjölkprodukter utan blir dåliga i magen utav det.
Lycka till!
Tusen tack för svaren. Jag ska prova Proviva och risavkok idag. Nej, hon äter inte själv alls, utan bara dricker lite själv när jag håller fram flaskan, så jag hjälper till med pipett också.
Jag återkommer med hur det går…
Okej. Om hon inte äter själv behöver du få i henne mycket energi och näring. Får de inte i sig tillräckligt med energi så blir de matta och kan tappa sugen. Det är som att de inte orkar börja äta själva.
Köp fortimel näringsdryck på apoteket, t.ex. skogsbärssmak och mata henne med också så att hon får energi.
Det som veterinär kan göra är att ge dropp så att de inte blir uttorkade samt at ge b-vitaminspruta som kan öka aptiten.
Tack för rådet. Har faktiskt näringsdryck hemma som jag ska ta genast att testa med. Får väl se annars om det blir veteriären, just nu har jag ingen transportmöjlighet dit idag. Tycker att hon går så dåligt, liksom inte orkar mer än släpa sej fram. Kan väl inte vara c-vitamin då dom alltid fått det genom vattnet, och alltid fått färska grönsaker varje dag?
Det borde inte vara c-vitaminbrist om de fått någon c-vitaminrik grönsak varje dag så som kålsorter, broccoli, paprika, persilja.
C-vitamin i vattnet är inte att lita på då det bryts ner av ljus och syre.
Sallad, gurka, morort, äpple m.m. innehåller inte tillräckligt med c-vitamin. Allt det här vet du säkert redan. :)
Men är de sjuka kan det vara bra att ge extra c-vitamin också, det skadar ju inte.
Jag håller tummar för att hon piggar på sig snart!
Sorg och elände, vårt älskade marsvin somnade in aldelles nyss. Jag som hade ordnat fram transport och veterinär till i em, men det hade nog inte varit något att göra där heller. Helt otroligt att det kan gå så fort. Iförrgår var hon helt som vanligt. Igår middag bara lite hängig. Sedan tyckte jag imorse att hon såg lite piggare ut ändå. Undrar vad det var som hon fått? Inte mycket diarré heller bara 4 kluttar, men ingen snuva eller hosta. Någon som haft något liknande?
Tusen tack för era svar.
Nej, jag trodde nog inte heller att det var c-vitamin, men man hittar ju inte så mycket info om sjukdommar hos marsvin förutom c-vitaminbrist.

Tråkigt att höra att hon inte klarade sej, eftersom det är små djur så går det oftast fort när dom blir sjuka. Man blir så chockad av att det går så fort och man rannsakar sej själv, vad har jag gjort för fel? Hade jag kunnat gjort något bättre när dom blev hängiga? osv. oftast har man inte gjort något fel utan det blir bara så där ibland. Att marsvin och även kanin bara tvärdör förekommer.
Lotta Jag är så ledsen och vist kan det gå fort. JAg hade en hone som dog förra sommaren och det var bara någon timme mellan pigg och död, så jag vet hur du känner dig. Sänder massor med bamse-tröst-kramar till dig.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Verkligen jättetråkigt… Jag hade ett marsvin som dog hastigt i somras. Hon gick ner i vikt men var pigg o åt, helt plötsligt bara dog hon… Hon var tre år gammal.
Det är alltid så jobbigt när ens älsklingar dör. Tröstkramar från mig!
Jättegulligt med era tröstande ord. Känns ju så tomt när en extra älskad favorit plötsligt dör. Men sådant är ju livet med djur. Oerhört tungt när någon dör, men inte vill man ju vara utan dom för den anledningen, trots att jag hört det som anledning för att inte skaffa djur. Smärta hör ju i viss mån ihop med kärlek. Tack igen för era råd och tröst!
Risavkok är något att rekommendera ifall marsvinet har dirarré!
För att hon ska få i sig mat, ge henne morotspuré blandat med krossad pellets och lite vatten. Häll allt i en pipett och mata henne. Lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
du borde söka en veterinär så fort som möjligt

Beklagar verkligen! :(
Mitt sista marsvin dog också för ca två veckor sedan. Hon var pigg och glad, precis som hon varit sedan hennes kompis dog(!), men när jag skulle ge henne kvällsmat så hörde jag konstiga ljud, då låg hon i sitt hus och kunde knappt röra sig, så dålig var hon. Försökte med allt, men hon somnade in i min famn senare på kvällen. Det gick på bara ett par få timmar.
Det finns en bra sak med marsvin, och det är att de sällan blir riktigt sjuka. Och sedan finns det en dålig sak med marsvin, och det är att det ofta inte går att rädda dem om de väl blir riktigt sjuka. :(