Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 8148 ggr
Filosofia
0

Symptom på allergi?

Är det någon som vet ungefär vilka symptom man kan få om man är allergisk mot marsvin? Jag tror nämligen att jag är det. Rynkar på näsan

Har inte haft någon direkt kontakt med gnagarsmådjur i mitt liv, men har aldrig varit allergisk mot någonting, så därför har jag alltid antagit jag att jag skulle tåla marsvin.

Men nu har det visat sig att de gånger jag har varit i sällskap med marsvin har det börjat svida och klia rejält i ögonen. :( Första gången gosade jag ganska länge med ett gäng grisar, stack ner ansiktet i pälsen, osv. och efter det sved det riktigt ordentligt, men jag trodde att det kanske kunde bero på att jag inte är så van eller att jag var trött. Andra gången i marsvinssällskap hade jag inte lika tät kontakt, men grejade lite grann med dem och var i deras närhet. Efter det sved det också i ögonen och kliade även ganska mycket, så att det blev rött.  

Jag antar alltså att detta är symptom på marsvinsallergi, för två gånger kan ju inte vara en slump. :( Jag har för övrigt aldrig några problem med ögonen. Det kan inte heller ha med höet eller spånet att göra, för jag har häst och hanterar därför både hö och spån dagligen utan problem.

Tina
0

Vad var det för ras på de marsvinen? Om det var samma ras på dem kan det vara just den rasen du är känslig för?

Jag är själv känslig mot vissa hundsorter. Korthåriga hundar som tappar små stickiga pälsstrån bara man klappar dem, blir jag snorig av och brukar även få utslag på armarna. Långhåriga hundar/hundar som inte fäller hår känner jag inte av alls.

Samma sak är det för mig när det gäller marsvin. Mitt korthåriga marsvin Mirra tappar några hårstrån ofta då jag klappar henne, då kan det hända att jag får klåda på armarna (dock är det så pass lite att jag lugnt står ut med det). Ibland kan det hända att jag får in ett pälsstrå i munnen eller näsan, då brukar jag bli snorig. Mina långhåriga marsvin känner jag inte av alls.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Filosofia
0

Det var marsvin av alla sorter där (ett omplaceringshem), så jag tror inte att det spelade någon större roll. Jag höll i allt från långhåriga till semilånghåriga och korthåriga marsvin.

Tina
0

Okej, vad synd om det skulle vara så att du är allergisk.

Vet du om du är känslig mot kaniner också? Har läst något om att är man allergisk om marsvin är man oftast allergisk mot kaniner också. Om det stämmer vet jag dock inte.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Filosofia
0

#3 Jag vet inte om jag är känslig mot kaniner, men det är möjligt. Jag har alltid sedan barnsben haft katt, hund och häst, vilket har gått bra, men aldrig gnagare. Immunförsvaret kanske därför inte tål ett okänt "ämne"?

Caspia
0

Jag är hysteriskt förkyld, jag kan inte ha smittat dig i lördags? Har skitont i halsen, huvudet och ryggen. Säkert den där beryktade svininfluensan i någon slags mar-svinsmutation.

Jag hoppas verkligen, verkligen att det inte är allergi!

Envishet och drömmar

Cavia
0

Det går inte att säga nån specifik symtom just för allergi mot marsvin, alla människor som är allergisk mot någonting reagerar ju annorlunda.

Jag själv är allergisk mot hö men inte mot pälsdjur, och det löser jag med att min man får ge djuren hö samt städa burar, då lyckas jag hålla allergin i någotsånär schack.

Däremot är det ju skillnad på just allergi mot djur, man är endera allergisk mot deras päls, eller ja, avlagringarna från pälsen, eller så är man allergisk mot dess saliv och urin.

En allergisk reaktion kan ju yttra sej på massor av olika sätt. Vanligast och lindrigast är vanlig rinnsnuva, följt av nysningar, sen kan det klia i ögonen och halsen, till att det är värre och man sväller i halsen och får andnöd och/eller utslag i olika grad på kroppen. Är man riktigt allergisk mot något så kan man få hjärtstillestånd och måste då få en adrenalinspruta inom nån minut.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

FeliciaS
0

Usch, vad trist! Låter ju som om det är allergi :/
Du kanske kan boka tid för allergiundersökning?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Filosofia
0

#5 Hehe, det var nog ingen fara med den saken. Jag har inte märkt av några förkylningssymptom. :) Fick min årliga sommarförkylning för flera veckor sedan och den har gått över sen länge. Och jag brukar inte få ögonsveda/klåda när jag är förkyld heller. Det måste alltså ha varit något annat. :(

#7 Jo, jag har också funderat på det. Dock testar de tydligen inte för just marsvin här i stan utan för "pälsdjur". Vet inte hur effektivt testet då blir, eftersom jag bevisligen inte är allergisk mot alla pälsdjur.

tantnett
0

Så oerhört ledsamt. Du har ju ett gediget intresse för marsvin.

Men ett tips vore kanske att testa din eventuella allergi genom att bli fodervärd för en tid?

Marsvin- 90 söker ju fodervärdar. Då är ju djuren hos dig bara för en viss tid och skulle du reagera behöver du kanske inte hantera dom så mycket, utan mest se till att dom får mat samt städning tiden dom är hos dig.

Det är kanske närkontakten av djuren du reagerar på? Och skulle du märka att du får en reaktion så kan du kanske ha tunna handskar på dig då du hanterar dom, samt undvika ansiktskontakt?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Filosofia
0

#9 Jo, jag funderade på att låna eller hyra marsvin innan jag skaffar egna permanent, men nu vette sjutton om jag vågar ens det. :( Det vore ju hemskt tråkigt både för mig och marsvinen om jag inte kunde hantera dem. Jag tror inte heller att det är närkontakten som är det främsta problemet utan det verkar mer vara det som finns i luften. Jag fick ingen klåda på händer eller ansikte eller så när jag höll i dem, utan det var bara ögonen som var problemet. Och det hände när jag var i samma rum som marsvinen och inte bara när jag höll i dem. :(

deluxe
0

Fy vad tråkigt om det skulle visa sig att du är allergisk! Men låna hem ett par marsvin som du kan lämna tillbaka igen om du reagerar på dom, det är nog det bästa sättet att få veta säkert.

Morumotto
0

Det kan ju vara mycket runt marsvinen man är allergisk mot, ströet, hö, marsvinen själva osv. Dessutom kan man få en reaktion första gången man träffar dem, men den kan avta. Det beror ju lite granna på hur det är med vantilationen hemma hos dig också.

Jag har konstaterat att jag är mest allergisk i familjen, så om jag inte får några reaktioner så bör det vara safe för de andra. Jag tycker absolut du ska pröva!

Några saker att vara försiktig med:

ha inte marsvinen i sovrumme tom det går att undvika.

undvik spån som strö, träet kan framkalla allergi

undvik att hantera höet

Städa buren ofta, på ett sätt som gör att du inte exponeras för ströet. T ex genom att hälla ner hela innehållet i en svart sopsäck

Filosofia
0

#12 Tack för tipsen! Jag har ju häst, så jag håller på med spån och hö varje dag utan att reagera, så det kan inte bero på det. Har en ganska liten lägenhet också (beror i och för sig på vad man jämför med) på 2 rum och kök och inga dörrar förutom en skjutdörr in till sovrummet, så det är svårt att skärma av.

Men jag får helt klart fundera på att vara marsvinsvakt eller låna på något annat sätt.

deluxe
0

#13 Jag tycker att du ska höra med Irene, hon är säkert inte omöjlig. Och om jag skulle få för mig att åka på semester framöver så får du hemskt gärna passa mina fem allergena vandaler. Flört