Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1686 ggr
Saphir
0

Marsvinsfoder?

Hejsan! Jag skall skaffa marsvin snart :)

Och min fråga är… vad är det bästa fodret. Jag köper inte gnagarblandningar och sådant så jag undrar vilken pellets är den bästa. Jag köper ju Lottie till mina kaniner men som sagt Marsvin och Kaniner funkar olika. Kan jag ge Lottie till mina marsvin också eller bör jag skaffa något annat och isådanafall vad? :)

MVH "Saphir"

Sandra-B
0

Jag använder orange Lottie (till de av mina marsvin som får pellets) oftast uppblandat med havregryn.

Vuxna marsvin är det dock inte nödvändigt att ge pellets om de håller en bra vikt.

Självklart så ska marsvinen ju ha fri tillgång till hö och vatten samt ges C-itaminrika grönsaker dagligen.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Saphir
0

#1 tack så mycket! :D då vet jag det ^^

Saphir
0

#1 varför blandat med havregryn?

Bella-R
0

Jag tror att dom flesta här på MiF ger Lottie till sina marsvin, det gör även jag. Har alltid gjort och tycker att det funkar bra :)

Lottie havre & vetekli äter mina grisar.

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Sandra-B
0

För att marsvinen tycker att det är gott samt att det är energirikt vilket jag tycker är bra till digivande honor samt växande bebisar (jag ger i princip nästan bara pellets till honorna när de är dräktiga samt när de ger di och ungarna som växer, bara ibland jag ger det till de andra för jag anser inte att de behöver det).

Har du tagit den bilden själv eller har du tillstånd att publicera den?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Saphir
0

#5 aha ok :)

Tindrar
0

Det är även vanligt att man ger Oxbow. Cavy Cuisine till vuxna marsvin och Cavy Performance till dräktiga, ungar & digivande (eller om dom behöver gå upp i vikt eller dyl.). Enligt många här inne är det den bästa pelletsen, dock rätt så ovanlig i Sverige. Säljs ofta på smådjurskliniker men även i stora zooaffärer eller via internet. Oxbow är ganska dyrt (runt 200kr för 2,2kg) men man behöver ge mindre så kostnaden är ungefär lika. Det finns en artikel här som heter något i stil med "Vägen till näringsriktig kost - Oxbow!" ligger på första sidan just nu:) Alternativt kraftfoder är en annan artikel där det står lite om andra foder än just pellets, t ex havre, kornkross osv. Hoppas du hittar något du vill ha:)

Saphir
0

#7 tack^^ Jo jag funderar på oxbow :) så jag skall kolla upp detta , tack så mycket :)

Tack för hjälpen alla! :D

elin85
0

Kan tipsa om att oxbow är billigt på husdjursbutiken just nu under augusti!

FeliciaS
0

Särskilt 4,5 kg säcken är otroligt prisvärd just nu, beställde själv en från Husdjursbutiken :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Saphir
0

#9 #10 okej tack! :D

elin85
0

#10 Kostar de inte 139 för 2,2 kg och 299 för 4,5? Jag köpte 2 små för det blev billigare.