Kalksten VS saltsten
Jag köpte en kalksten idag, eller det är iaf vad jag tror för de stod det på på prislappen, det fanns en vit och en brun så jag tog den vita.
Tänkte bara använda den ibland åt Ninni när hon är med smått om det än behövs, men ifall att tänkte jag och den kostade bara 4 kr.
Nu sitter jag och funderar på hur jag kan vara säker på att de är en kalksten och inte en saltsten… Vill ju inte ge fel om de blir sjukdom och grejs då.
Den är rund och vit med ett hål i mitten precis som saltstenar är.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Luktar inget dirkekt men smakar lite salt. Hur ska jag veta hur en kalksten luktar då? ;-)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Varken kalk- eller saltsten är bra för grisarna. Även om de dräktiga marsvinens behov av vitaminer och mineraler ökar är det inget annat än vad som finns i grönsakskosten som man behöver ge.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Smakar den salt så är det inte kalk. Det finns kalkstenar, men de runda med hål i mitten brukar vara saltstenar. Inget av det är något att rekommendera tycker jag.

#3-4
Jag håller inte med er att det räcker med grönsaker (och hö & vatten såklart) när det gäller dräktiga honor. Kraftfoder anser jag som en nödvändighet för en dräktig hona.
Vet också att det råder delade meningar om man ska ge bland annat (rent )kalktillskott under dräktighet och digivning, finns uppfödare som gör det och det finns uppfödare som inte gör det.
Däremot tror jag det är väldigt få uppfödare som använder sig av kalk-/saltsten (om ens någon gör det).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#6 Självklart, jag menar inte att man bara ska ge hö och grönsaker - det har jag ju inte skrivit heller :) Bara att de får i sig vitaminerna och mineralerna som behövs för att tillgodose kroppen utan kalksten.
Mvh Felicia

"Även om de dräktiga marsvinens behov av vitaminer och mineraler ökar är det inget annat än vad som finns i grönsakskosten som man behöver ge."
Jag tror att dräktiga marsvinshonor behöver få i sig de vitaminer och mineraler som finns i pellets också, utöver vad som finns i grönsaker, för att få goda förutsättningar att klara dräktigheten och digivningen och även för att ungarna ska bli välutvecklade och stora.
**SMF 237 Sweet Dream's
#8 Uttryckte mig lite klumpigt, nu när jag läste igenom det tycker jag också det låter som jag menar att man bara behöver ge grönsaker ;) Det jag ville få fram var att de får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler utan kalksten.
Just pellets tror jag däremot inte är ett måste (men något kraftfoder), även om det är ett bra (mer eller mindre, beroende på sort - givetvis) sammansatt foder som innehåller mycket av det marsvin behöver. Marsvinen i det vilda utfodras knappast med pellets, men något som motsvarar det de behöver är ju självklart. Fast det hör egentligen inte hit ;)
Mvh Felicia
Då slänger jag bort den nu! =)

Ja, du gjorde nog det;-P
Det finns en hel del som vi både ger våra tammmarsvin att äta samt utsätter dem för i övrigt som de vilda knappast äter/utsätts för.
**SMF 237 Sweet Dream's

Låter som ett bra beslut tycker jag!:-)
**SMF 237 Sweet Dream's