Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1833 ggr
[Liinda]
0

Avelsfrågor?

Jag funderade lite på en sak, kan det bli med marsvin som med människor att vissa killar bara kan få pojk barn? Alltså att en marsvinshane bara kan producera hanar?  Eller iallafall ha starkare anlag för vissa kön?

Och så funderar jag på en till sak. Om jag skaffar in en hona som inte är släkt med någon av mina marsvin och parar henne med Konrad och sedan parar henne med Rupert som är konrads unge men som har en annan mamma. Blir det knepigt då alltså det blir väl inte linje avel eller inavel?

Jag har en funderar period nu verkar det som Tungan ute

Abico
0

Första frågan var intressant, ser fram emot att läsa ett svar på den :)

Den andra kan jag nog svara på. Nej, det blir inte linjeavel om du parar en obesläktad hona med Konrad och sedan med hans son. Däremot om du skulle ha parat honan med Konrad och sedan parat en av ungarna med Rupert, då kan det nog räknas som linjeavel tror jag. Eftersom de är halvsyskon.

Hanna 

tantnett
0

Jätte intressant fråga den första. Jag tror "märk väl tror" att det inte kan vara så.

Tycker att då skulle man gjort den iaktagelsen av avelshanarna efter visst antal kullar. Typ han ger si eller så stort antal av hanar/honor.

Men hoppas det kommer många intressanta svar.

På din andra fråga ser jag Abico gett rätt svar. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

[Liinda]
0

#1 Okej ja det stämmer nog det du säger, ville bara vara på den säkra sidan så jag inte råkar göra något så dumt.

#2 Ja det är det jag funderar på om jag har gjort, för Konrad har 3 kullar efter sig, i första kullen kom det 2 hanar i andra vet jag inte och nu i den 3:e blev det en hane.

Binajis
0

#3 Det produceras alltid mer hanar än honor, det gäller alla djur. Men kanske att vissa har som du säger, "anlag" för mer honor och vissa mer hanar. Har en hona som har fått 6 ungar och alla har varit hanar. Väntar en kull av henne nu, ska bli spännande att se om hon lämnar endast hanar nu också.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

tantnett
0

#4 Med olika hanar?

[Liinda]
0

#4 Jo att det föds mer hanar överlag det visste jag men att dom inte får fram någon hona då börjar man fundera. Oj ja det blir spännande, om du vill hålla oss uppdaterade om det alltså? :) Jag funderar på samma sak som tantnett var det olika hanar eller olika? :)

Binajis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 & #6 Faktiskt, så har det varit med samma hane, två kullar! Att jag inte tänkte på det. Den kullen hon väntar nu är med en annan hane (som har lämnat en kull förut innehållande två honor) så nu får vi se. Vad spännande. Lägger in en bild på henne, där hon var på dag 54. Nu är hon på 61 :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

FeliciaS
0

Skulle också bra gärna vilja veta svar på första frågan ;)

Gällande den andra så är det ju i princip samma sak som att du parar henne med Konrad två gånger - alltså det blir ju ingen linje-/inavel.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

#7 Men va häftigt. Detta borde ju göras en forskning om bland uppfödarna.

Statistik över könsfördelningen avelhanarna lämnar.

Fin hon är. Det skall bli spännande att se vad hon får.

Ser ut att bli 4 stycken. Gissar på två av varje denna gång. Tyst Vet att jag alltid gissar friskt och oftast fel. SkämsMen skall man satsa så skall man göra det rejält.

[Liinda]
0

Spännande! :D Då är det inte många dagar kvar nu alltså =)

Jag har mejlat dom som har honan som födde den andra kullen från honom och frågat vad det blev för kön. I den kullen föddes iallafall 4 ungar. Så får vi se vad dom säger :) Om det bara blev hanar där så är det ju ganska självklart att Konrad bara producerar hanar.

Binajis
0

#9 Verkligen! Det ska ju inte vara svårt att ordna. Det är ju dessutom inte så himla mycket jobb för en uppfödare att skriva antal hanungar på en specifik hane. Dom flesta skriver ju anteckningar i vilket fall på statistik över året. Något för SMF kanske? :)

Willirma är vacker. Jag är som Liinda väldigt, väldigt svag för choklad fast i diverse kombinationer.

Jag skulle om man ser till hennes storlek också tro på 4 stycken, helt klart. Men när man känner på henne är det inte mycket där trots att det är så nära. Det är mycket "sladder". Jag tror själv på 2-3 stycken. Har oftast rätt (en unge mer eller mindre då och då) men det här är första gången jag är riktigt osäker. Så jag låtsas som att jag inte skulle bli förvånad om det bara blir en Oskyldig

#10 Nej, snart kommer dom! =)

Jättespännande, jag har redan börjat skriva ihop statistik över mina kullar gällande vilka hanar som lämnat vad för könsfördelning. Kommer nog ta tid att få klar eftersom jag har mycket att tänka på just nu men det räcker med att jag får en timme lös där jag bara sitter och koncentrerar mig på detta.

[Liinda]
0

#11 Jag ska nog också ta och skriva ner sånt i framtiden så får man se längre fram om man ser ett samband =)

idipidi
0

Var har du läst om att vissa män bara kan få pojkbarn och vad var anledningen till detta? Det vore intressant att läsa om.

Att honor bara skulle lämna ena könet är ju i varje fall helt uteslutet då det är hanen som bestämmer könet. Även att en hane bara skulle lämna käner känns väldigt osannolikt. Det innebär ju i så fall att det är något fel i hans spermieproduktion och det känns väl inte speciellt kul…

För övrigt har jag fått runt 60% honor i mina kullar och vet flera andra uppfödare med liknande statistik.

[Liinda]
0

#13 Ja var inte säker på att det var så att vissa män bara kunde få pojkar/flickor. Så därför skrev jag också "eller iallafall ha starkare anlag för vissa kön". Det är inget jag läst om utan det är släktingar som sagt ändå sedan jag var liten att dom trodde det var så exempel viss eftersom min pappa har fått 3 döttrar med olika mammor men inga pojkar.

Det var det jag funderade på för om det var så, så vill jag nog inte avla mer på Konrad för det är inte så kul att han bara får fram hanar.

[starlights]
0

#13 Samma här, 58,5% har varit honor hos mig. :)

Creation
0

Det kanske stämmer det där med att vissa män bara kan få pojkar. Jag har en avlägsen släkting som har typ 7 barn och alla är pojkar. De har envist försökt få en flicka, men ingen lycka än så länge. ;-P

Fast det kan ju förstås bero på slumpen också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Fabiola
0

jag har fått flest honor i mina kullar hittils. Började föda upp marsvin för ett år sedan och hittils har det blivit 7 honor och 2 hanar.

idipidi
0

Om en man får tre barn så är sannolikheten att alla barnen är av samma kön (alltså alla är pojkar eller alla är flickor) 1/4, alltså 25%.

Om han får fyra barn så är sannolikheten 1/8 = 12,5%. Vid fem barn 1/16 = 6,25%. Sex barn 1/32 = 3,125%. Sju barn 1/64 = 1,56%. Nu börjar vi prata om ganska låga sannolikheter, men fortfarande fullt möjligt. Var 64:e man som får sju barn får alltså sju pojkar eller sju flickor.

FeliciaS
0

Det har fötts 2 kullar här, visserligen bara från 2 olika honor, men 6 hanar och 2 honor.

Mvh Felicia

[Liinda]
0

#18 Jag tror jag förstog hur du menade :) Men då är chansen att det bara kommer hanar i en kull inte speciellt stor? Förstog jag rätt då?

idipidi
0

#20 Om det är tre ungar i kullen så är sannolikheten 1/4. Alltså en av fyra kullar med tre ungar innehåller bara hanar eller bara honor. Om det är fyra ungar i kullen så handlar det om i genomsnitt var åttonde kull och vid fem i kullen så handlar det om en av sexton.

Jag tyckte snarast att mitt exempel visade att det är fullt möjligt att få ett antal ungar av en viss hane med enbart hanar eller honor - utan att det är något annat inblandat än slumpen. :)

Men visst är det vanligare med blandade kön än med samma kön i hela kullen.

[Liinda]
0

Okej då fatta jag Glad Då är det nog en slump att Konrad bara fått fram hanar eftersom hans kullar har varit små, jag hoppas på detGlad

Binajis
0

Här kommer två printar. Skrev ihop allt i ett Word-dokument. Jag har endast räknat med hanar jag har flera kullar efter. Bill, längst ner på bild 2, får alltså snart sin andra kull så då sker en liten uppdatering :)

Binajis
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 2 :)

[Liinda]
0

Åh jag som inte kommer ihåg hur man läser av när det står sådär :P

Binajis
0

#25 Den före punkten står för hane, den efter för hona ;)

2.3 = 2 hanar, 3 honor =)

[Liinda]
0

aha okej Skrattande

Binajis
0

Ja och dom som har bindestreck imellan betyder att det är en till kull med samma hane :)

[Liinda]
0

okej :) det såg ju att att vara väldigt blandat iallafall :)

Binajis
0

#29 Japp, precis =) Rufus är den enda som bara lämnat pojkar men då har han bara 6 ungar efter sig än så länge. Synd att jag inte ska para honom på ett tag. Spännande detta ju :)

elin85
0

Jag har läst att ex ju fler pojkar en man får destå större är sannorlikheten att nästa också blir en pojke. Ex om ett par får 1 pojke så är det lika sannorlikhet att barn nr 2 blir en pojke eller flicka. Om de får 2 pojkar är sannolikheten lite större att barn nr 3 också blir en pojke än att det blir en flicka. Har de 3 pojkar är sannoliken ytterligare lite större att även barn 4 blir en pojke än att det blir en flicka..osv. Samma sak gäller med flickor, tog bara pojkar som exempel.

tantnett
0

#24 Det verkar ju som Marocko, Melker samt Rufus överlag lämnar störst procent hanar.

Alltså att man kan räkna med flest hanar i även kommande kullar.

Binajis
0

#32 Nja, vet inte om Marocko kan räknas eftersom han endast fått 2 kullar. Dessutom finns han inte kvar här så han kan man räkna bort totalt :)

Melker kan jag hålla med om, men han var inlånad så det spelar mig ingen roll. Rufus däremot ska bli spännande att avla på i fortsättningen! Får passa så jag inte parar honom fel tid så jag står med massa småhanar.

MissGT
0

Hoppas att det är okej att fyller på med en avelsfråga här.

Vi har två hanar varav vi är intresserade att para den ena med en hona. Hur gör man? Måste man köpa en hona eller finns det någon som lånar ut sin hona på något sätt om man hittar någon lämplig?

FeliciaS
0

#34 Känner att tråden kommer bli lite kapad av ett annat ämne, du får gärna starta en ny tråd istället :)

Mvh Felicia