ras frågor!
ja, har du någon gång blandat två raser?? hur blev det och vilka raser var det?? bild uppskattas:)
förresten av vilka två raser får man en ch teddy??
tack i för hand!

Hm.. bra fråga jag vet inte men kan vell tro teddy och typ lunarya kanske eller texel nä jag vet inte hoppas du får svar :)

# 1 okej tack!:)
jag gissar också på någon långhårig ras och teddy ihop:)

CH- teddy är ju en teddy med längre päls. För att få teddypälsen behövs två teddyanlag så båda föräldrarna måste ha teddypäls eller bärare. Sen har man väl korsat in långhår (sheltie) för att få den längre pälsen antar jag.
#1 Lunkarya är ett helt annat anlag som är dominant och texel är en rex med lång päls.
Ofta ser dom ju ut ungefär som nån av föräldrarna om man blandar två raser. Blandar du virvel och släthår så blir det båda sorterna. Blandar du lång och korthår så får en del av ungarna halvlång päls. Lunkarya och korthår ger lunka och släta med kort eller halvlång päls. Lunkarya med virvel kan man ju få lockiga virvliga. Rex och teddy med släthår blir släthår.
CH-teddy har inget med vanlig teddy att göra utan är ett eget anlag. De har inte heller vnaliga långhårsanlag utan ska vara halvlånghåriga.

# 3 oj, wow du visste mycket! tack tack:) vet du hur abessinier och teddy skulle se ut??^^ jag har försökt se på google men jag hittade bara en bild. de är tydligen en lite ovanligare blandning:) vi såg i en djuraffär en teddy blandad med am. crest och hon var jätte söt, jag är bara lite rädd att inte cresten finns med i ungarna sedan?? vad tror du??

#4 Oj, då hade jag fel där, var helt säker på att det var så, har för mig att jag frågat om det tidigare. Vad är det för anlag då, fick ju själv en långhårig teddy i en kull, men finns det ingen långhårig teddyras då? Så då skulle det finnas ett fjärde lockigt anlag, har bara hört att det finns teddy, rex och lunka.
#8 Mmm.. man har testparat,
Kanske finns det ännu fler än fyra rexoida anlag, vem vet? När man importerade lockiga långhår från Nya Zeeland visade det sig att dessa inte hade samma lockanlag som texel/merino/alpaca. Om de var baserade på teddy eller något annat anlag tror jag inte att man har tagit reda på utan man bara slutade avla på dem fortare än kvickt.
Att det inte finns någon långhårig ras i Sverige som har teddyanlag betyder ju inte att det inte går att korsa fram långhåriga teddys. Jag vet dessutom att man gjorde försök att ta fram riktigt långhåriga teddy på 80-talet, innan texel fanns. Det var dock väldigt svårt att få någon bra pälslängd på dem. Inte för att det var enkelt att få fram texel heller, det var ju en lång historia innan man fick fram ett enda okej exemplar, men det verkar som att det var ännu svårare att få de långhåriga teddysarna bra och man la alltså ner det.
Vill man så kan man ju räkna skinnyanlaget också. Det funkar ju som ett dominant, mer eller mindre rexoidt anlag som i dubbel uppsättning ger nästan nakna ungar. Jämför med rexanlaget på råtta.

#9 Ja min långhåriga teddy (om det nu var det, kanske var nåt helt annat då) fick jag ju från en korthårig (släthår) hona och en långhårig virvelkorsning. Två av tre ungar fick lockig päls. Antog att det var teddy eftersom jag testparade med rex och fick släthår. Han fick ju väldigt lång päls för att ha en korthårig förälder.

Hmmm kan ju ej länka tror jag..testar…..Men i en annan tråd har jag mamma,pappa & det gudomliga resultatet…
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

nej det gick inte..suck…här nedan e "länken" då
Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Har en nonself lemon agouti tös som är parad med en black cuma hane. Blir spännande att se bebsiarna :P
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus

För att länka trycker man på rutan med kedjan i raden med olika alternativ i den rutan man skriver och klistrar in adressen (eller letar reda på den med hjälp av de olika alternativen i rutan som kommer upp).
Jag har länkat till dig denna gången:-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
.