Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 804 ggr
Lattjo
0

Fettig päls

Mina marsvin har  fettig päls. Vad ska man göra åt det? Jag använder ett djurschampo som ska hjälpa mot sådant men efter bara 2 dagar är dem fettiga. Värst är det med Nils som liksom blir lite grå och hans virvlar ska vi inte prata om. Finns det ngt knep för att pälsen ska hålla sig fin längre när man badat dem?

FeliciaS
0

Det låter väldigt konstigt att han blir fet i pälsen efter två dagar. Testa att ett annat schampoo och se om det blir bättre, för såpass ofta ska man inte bada dem - det är varken bra för pälsen eller huden :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Caspia
0

Är du säker på att du sköljer ur schampot tillräckligt väl?

Envishet och drömmar

luneas
0

Det låter lite som om du inte sköljer ur pälsen ordentligt efter schamponering tycker jag. Om det är kvar schamporester i pälsen så kan de se lite feta ut precis som du beskriver. För att de skulle hinna bli fettiga i pälsen efter bara två dagar låter helt otroligt.

marsvin2008
0

Tror också på att det finns kvar schamporester.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

idipidi
0

Antingen så behöver du ett bättre shampoo eller så sköljer du inte tillräckligt. Det gäller att skölja mycket mer än man tror att det behövs.

Lattjo
0

#1 Jag vet att det är skadligt för päls och hud om man badar djur för ofta. Jag kanske skrev lite konstigt men jag badar inte mina marsvin ofta bara tre ggr under sommaren då dom år ute och dem smutsar ner sig lätt. Och en gång på vinter då dem går inne. Så ursäkta om jag var lite otydlig :)

Jag ska skölja ut deras päls ordentligt nästa gång jag badar dem. Men jag har alltid varit noga att sköla ur. Det är mest Nils som har fettigt i sina virvlar dem är så täta och han har liksom alla på samma ställe. Jag har aldrig lyckats få honom ordentligt ren i virvlarna. Ska försöka göra så gott jag kan Tack för alla svar :)

idipidi
0

Yes är faktiskt bra om de har fet päls. Jag skulle tro att ditt shampoo är för "mesigt" så att du aldrig får honom ordentligt ren.

FeliciaS
0

#6 Jag har en hona som har en väldigt virvlig rumpa, man kan göra lite cirkelrörelser samtidigt som man har vattenstrålen på det stället. Då brukar allt schampoo försvinna :)

Mvh Felicia

Lattjo
0

tack för tipset :) Det ska jag prova.

Lattjo
0

Vad använder ni för schampo? Jag använder Beaphar Animals det kanske är för dåligt men det finns inte många schamppon att välja mellan där jag bor :S

Abico
0

#10 - Till mina använder jag Head&Shoulders alternativt något hundschampo med balsam från Ica.

Hanna 

marsvin2008
0

Jag använde Prob till alla mina marsvin. Men nu har ja köpt
Espree Energee Plus Schampo eftersom jag fick vetskap/kunskap om att Prob inte är så bra, speciellt inte för långhåriga med sträv päls.

Jag tog det som de hade i djuraffären för strävhår och som luktade gott. Jag har testat på Isa och det gick jättebra. =)

.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Tindrar
0

Har fyra ess schampoo & balsam. Tycker det är helt okej då marsvinen blir rena & fina:)

Alma-G
0

Andvänder Babyshampoo, oparfymerat. :)

FeliciaS
0

#10 Jag har Fyra Ess hundschampoo, ett milt och naturligt schampoo med lågt ph-värde anpassade för alla pälsdjur (står det, men det heter hundschampoo).

Till min CH-teddy som behöver vara sträv i pälsen inför utställning använder jag D105 Dog Schampoo Extra, fick beställa från en liten hundbutik på internet - men det var det garanterat värt. Hon blir strävare (!) av schampoot och jag är mer än nöjd med det :) Också ett milt och naturligt (med bla. örter som tussilago, rosmarin och salvia :P) schampoo.

Mvh Felicia