Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1434 ggr
loreena
0

hungriga marsvin

Hej

Vi skaffade två marsvin förra vintern. Mot vårvintern började den ena av dem att verka extra hungrig hela tiden och stod och skrek efter mat så fort man gick förbi. Sen började han magra.

Plötsligt en morgon låg han bara på ena sidan och kunde inte komma upp. Sen var det som om han skulle piggnat i lite och började röra sig som vanligt.  Men igen några timmar senare låg han på ena sidan och tjöt och sprätte med benen. Ringde veterinären men hann inte ens dit för han avled kort efter det.

Vi vet fortfarande inte riktigt vad det berodde på.. C-vitaminbrist?

Vi skaffade en ny kompis åt vårt andra marsvin och nu har de här två börjat skrika så väldigt efter mat och fodret man stoppar dit försvinner i ett nafs.. Börjar bli orolig att de skall bli sjuka nu också.

Hur mycket c-vitamin skall man ge dem per dag? Räcker det med några bitar paprika eller vitkål + torkat gräs?

Tacksam för svar. Är helt ny på det här området..

Hälsn. Ann-Britt

FeliciaS
0

Välkommen hit :)
Det skulle kunna vara c-vitaminbrist, men jag tycker inte att det låter riktigt som typisk sådan. De vanligaste tecken är dålig aptit, smärta vid upplyftning/fasthållning, svullna och ömma leder samt revben vilket skapar ovilja att röra sig, minskad utveckling av ben och tänder (gäller växande marsvin), omedelbara blödningar i ex. tandköttet, diarré, viktminskning och uppburrad päls.

Det är viktigt att de får dalig c-vitamin genom grönsaker, för att man ska vara säker på att de får i sig tillräckligt. Variera grönsakerna och dela upp givan på morgon och kväll (då marsvin har snabb ämnesomsättning är det bättre att de får maten i omgångar). Bra grönsaker du kan ge är broccoli, vitkål, paprika, persilja (inte alltför ofta, ca 2-3 ggr/v är lagom - men det är en riktig c-vitaminbomb!) och framförallt grönfoder utifrån nu på sommaren :) Exempel på mängd kan vara en bit paprika, ett par broccolibuketter, ett vitkålsblad m.m. till ett marsvin/dag. Själv ger jag vanligtvis 4-5 olika grönsaker/rotfrukter per dag. Det finns en artikel om vilka vilda växter man kan ge, samt en med grönsaker/rotfrukter att variera kosten med, kika på dem för tips.

Tipsar dig om artikeln Marsvin och c-vitamin för mer utförlig information.

När du skriver torkat gräs, menar du hö då? Hö ska de ha fri tillgång på dygnet runt eftersom de behöver mycket fibrer (även det p.g.a deras snabba ämnesomsättning). Det innehåller däremot inte någon c-vitamin för att det ska kunna räknas som daglig c-vitamingiva.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Jag ger mina marsvin vitklål varje morgon för de är bra med c-vitamin i det. Sen får de 2-5 olika andra sorter under dagen också. + Hö vatten och pellets.

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Myosotis
0

Precis som #1 undrar jag om hö? Får de obegränsad tillgång till hö?

loreena
0

Hej

tack för era svar! Jo, jag menar hö. Det ger vi hela tiden. Har gett färskt grönt utifrån i sommar oxå, men hörde att man skall vara försiktig med det för att deras tarmar inte klarar av det färska gräset och de kan bli sjuka..

tack för alla tips!

FeliciaS
0

#4 Det är inte riktigt sant att deras tarmar inte klarar av det. Så länge man vänjer dem vid det försiktigt på våren kan man ge en rätt rejäl mängd av det senare när de är vana :) Däremot är ju inte något bra i för stor mängd - lagom är bäst ^^

Jag ger rejält med grönt utifrån, ungefär lika mycket i mängd som en fotboll är stor till fyra grisar, flera gånger/vecka - varje dag det inte regnar för mycket i princip.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

PapaGurk
0

OP: Jag är fortfarande himla förundrad över vad som kan ha hänt med ditt stackars marsvin.

Moa-16
0

Konstigt med ditt marsvin. Måste nästan ha varit C-vitamn brist. vad annars. Finns ju en del sjukdomar förstås.

Mina är ute hela dagaarna och äter;). Bara dom vänjer sig sakta i början.

Men att dom skriker är ju ganska normalt;). Gör mina dygnet runt. Och inte är dom sjuka tvärt om;).

idipidi
0

Det låter inte alls som c-vitaminbrist tycker jag. Jag tänker snarare på att något hindrade honom från att äta trots att han ville. T.ex. tandfel.

Jag hade en hona som betedde sig lite liknande. Hysteriskt hungrig, men när maten serverades så åt hon knappt något. Det visade sig vara en halsböld (väl gömd under pälsen) som tryckte på matstrupen. Så fort bölden var tömd så åt hon som vanligt igen.

När de väl blivit så svaga att de ligger på sidan är det väldigt ofta för sent att göra något. Då har de inte sällan haft problemet en längre tid.

Moa-16
0

Nja. Men just, Citerar: "låg han bara på ena sidan och kunde inte komma upp". Där låter det lite som en sån symtom. Såg du att han åt upp maten du gav honom?.

idipidi
0

#9 Tycker att det låter som slutskedet i vilken sjukdom som helst nästan. Marsvinet är sjukt och orkar inte mer.

Linnet
0

Svårt att veta, men det kan ju vara nåt fel med tänderna som gjorde att han inte kunde äta. Eller nån annan sjukdom. C-vitaminbrist vet jag inte, det märks ju ofta på att dom inte vill röra sig och går konstigt, skriker när man lyfter dom.

Ett vitkålsblad per dag täcker C-vitaminbehovet för ett marsvin.

Moa-16
0

Men om det är tänderna. Märker man ju att dom inte äter.. Det tar också ett tag. Om dom ska dö av det(för att dom inte äter). Medans C vitamin brist. Går rätt snabbt utför. Men finns ju mycket annat det kan vara. Och om marsvinet nu inte åt för tänderna. Kan h*n ju inte fått i sig någon C vitamin;).

loreena
0

Tack igen för alla svar!

Hans död förbryllade oss oxå. Den kom så plötsligt för dagen innan tyckte vi han var som vanligt. Bara några timmar innan han började ligga på ena sidan åt han och rörde sig..

Va bra att vi kan fortsätta ge dem grönt utifrån. Jo, lagom brukar ju vara bäst.

Vi har kanske helt normala skrikiga marsvinGlad. Jag blev bara oroad för det var så ledsamt sist för oss alla då Lage dog så hastigt och oväntat..

Ha det så bra!