Genetik- Bera
Här är lilla Bera. Om jag förstått geneteiken rätt så kan hon vara agoutifärgad över hela kroppen, fast med svart bas på rumpan och golden/röd på ryggen. Stämmer det? Mamman är färgad på samma sätt, pappan har virvlarna.
Min fråga är, kan man få ungar från henne som är agouti i tex silver eller cinnamon? Vad borde hända om hon paras med en agouti eller enfärgad i annan färg?
Agoutin borde ju vara dominant, men eftersom pappan inte är agouti kan hon ju bara ha hälften av det anlaget.
Jag tycker att det är fascinerande att hon har samma teckning som sin mamma, och virvlarna som sin pappa…
Agouti innebär att hårstrået har en tickning, dvs. är tvåfärgat. På en goldenagouti är hårstråets bas svart och tickningsfärg golden. Bera ser ut att ha agouti på bakdelen och i ansiktet - alltså är hon goldenagouti/golden.
Vilken färg hennes ungar kan ha beror på vilken färg pappan har samt hans anlag osv.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Nja, nu tänker du lite tokigt tror jag. Hon är inte agouti över hela kroppen utan tvåfärgad i goldenagouti/golden. Alltså A- B- ep- C- P- om du vill jämföra med genetiken.
Min fråga är, kan man få ungar från henne som är agouti i tex silver eller cinnamon? Det beror helt på vad hon har för färger bakåt. Om hon inte bär på några dolda anlag så kan man inte det.
Vad borde hända om hon paras med en agouti eller enfärgad i annan färg? Det beror helt på vad det är för annan färg som hon paras med.
Agoutin borde ju vara dominant, men eftersom pappan inte är agouti kan hon ju bara ha hälften av det anlaget.
Du kanske menar rätt men skriver fel. :) I varje fall så har hon inte hälften av något anlag utan om pappan inte är agouti utan t.ex. svart så betyder det att hon har ett anlag för agouti (A) och ett anlag för enfärgat (a). Fast nu säger du ju inte vad pappan har för färg så det kan vi inte veta.
Vilken söt bild:)

Vill bara på peka att hennes pappa har Golden/White/Goldenagouti så båda förälddrarna har Goldenagouti.
Jag vet inget om någom om hennes föräldrars bakgrund, så jag tror inte att hon bär på någon speciell färg, mer än vit i så fall ^.^
Hälsa Bera glatt ;P

#2 Spännande! Det kommer ta ett tag att förstå det här med genetik…
#4 i will! Hon håller på att etablera sin ordning i flocken, jag tror hon är inne på tre av fyra.Väldigt mysig tjej, nyfiken och busig men ändå gosig… Och så har hon så häftiga virvlar…

#5 Ha ha, skönt att du är nöjd