Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10093 ggr
dreamiz
0

livslängd

Mitt ena marsvin dog hastigt nu i sommar. Hon var tre år. I vintras gick hon ner i vikt utan synbar anledning. Det första man tänker på är ju tänderna men de var fina. Tog henne till veterinär som inte kunde hitta några fel. O pigg var hon ju o hon åt med god aptit.

Så slutade hon gå ner i vikt o allt var frid o fröjd. Hon gick inte upp det hon tappat men det var ok då hon var lite rund innan.

Men så i sommar på bara några dar rasade hon i vikt igen. Fortfarande inga problem med tänderna o hon var pigg o alert. Ny tid hos veterinären men innan vi hann dit så dog hon…

Jag har ju inte haft marsvin innan men kan det ha varit ålder? Har hört att en del långhårsmarsvin inte blir mer än 3-4 år o hon var korsning abbessinier-långhår. O hon hade ju inga andra symtom än viktnedgången, inga fel som veterinären kunde hitta. Jämför jag med andra djur jag haft så verkar det som att hennes kropp helt enkelt redan var gammal…

Då hon kom från zooaffär vet jag inget om hennes släktingar.

ElinaK
0

Vet faktist inte om långhåriga har kortare livslängd.. Det kan ju ha varit nåt invärtes, cancer eller vad som helst egentligen. Mitt första marsvin avlivades vid 15 års ålder. Såg urinen och avföringen normal ut? Det kan ju vara stress marsvin dör av också, var hon apatisk på något sätt?

Denna kommentar har tagits bort.
Peppe
0

Jag har 4 långhåriga (alpaca) och 3 av dom är 5 år och den 4de 4,5 år. sen har vi sålt 3 st varav en blev endast 1,5-2 år tror jag och en annan blev 4,5 år (dog för bara nån vecka sen). den tredje lever fortfarande så vitt jag vet.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Diana61
0

Har ingen aning och har ej hört att långhåriga har kortare liv än övriga marsvin. Men stress kan vara en orsak om det ej var något invertes.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

ElinaK
0

Välkommen hit Peppe!

Det verkar vara stor skillnad på livslängden bland marsvin.. Vad är er erfarenhet om kort livslängd samt lång livslängd?

Mitt äldsta marsvin blev 15 år, men hon avlivades ungefär då. Så vitt jag vet så hade hon inga sjukdomar och kunde levt vidare, men hennes sista ägare valde att ta bort henne.

Mitt yngsta som dog var ca 2-3 år (visste inte hur gammal hon var när jag köpte henne) Hon avlivades på klinik. Över en natt blev hon jättesjuk och kunde inte stå på benen längre.

dreamiz
0

Det märktes inget alls på Sabrina. Hon åt, var pigg o alert, urin o avföring var precis som vanligt. Sista timmarna ville hon inte äta o sen bara somnade hon. Men innan de sista timmarna var hon precis som vanligt, ingen skillnad alls. Det hade heller inte hänt något som kunde stressat eller skrämt henne. Hon visade heller inga symtom på att vara stressad. Hon var, kort sagt, precis som vanligt.

ElinaK
0

Ja, det är svårt att säga. Men som sagt, det kan finnas jättemånga möjliga orsaker som veterinären inte kan ta reda på.. Utan röntgen och titthålsundersökningar osv är det jättesvårt att avgöra om det händer något inuti djuret.

irma
0

kanske inte hör hemma här men jag hade en kanin hona som skulle ha bäbisar… hon hade en bäbis som låg död i fyra dagar i magen och som jag fick förlösa… efter detta fick hon inflammation så hon åt pencellin… blev pigg..åt som en häst men gick ner i vikt.. jag kände en liten knöl i magen så var jag till vet. med annat djur och tog kaninen med…dom röntgade  (misstänkte s.k stenfoster) men såg inget mer än en skugga som kunde vara tumör…
I alla fall så avlivade jag henne när hon slutade äta för 2:a gången och jag bad vet. att titta efter vad den där skuggan i magen var.. hon hade livmoderstumör… kanske sånt kan bli på marsvin också..

Kiddoo
0

Hm underligt.. Hoppas mina grisar lever 15 år!

[Theriss]
0

Ja det kan mycket väl vara åldern. Tyvärr har inte alla så lång livslängd =/

FeliciaS
0

Jag tycker det verkar skumt om det är åldern… Marsvin, vilka som, brukar leva åtmistone 5 år om man sköter de bra (vilket jag tror du har gjort) och om de inte lever ensamma. Kanske är det någon slags inavel eftersom att hon kommer från zooaffär, där brukar man inte vara så noga med det (ta inte illa upp, det är inte alla som inte bryr sig). Ha det bra!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Theriss]
0

#13 Tror inte det beror på inavel. Man kan inte säga att alla marsvin blir minst fem år, eftersom det inte stämmer. Sant är att åldern stiger på marsvinen nu för tiden, fler blir äldre än fem år eftersom folk sköter dem bättre. Men vissa dör tidigare, och så är det bara. Behöver inte vara något fel på dem, mer än att livslängden är kort… Avlar man på kortlivade djur blir avkomman antagligen också kortlivad, och grossister har nog ingen som helst koll på livslängden på sina djur… Men undantag finns (som alltid).

Diana61
0

Det räcker med att ett marsvin är stressat och nervöst så drar man ner på livslängden radikalt! JAg har haft nervösa djur som bara levt 3-4 år medans mer lugna lever lätt till 7-8 år. Min kusin hade en som blev 15 år. Så det beror på många saker.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Kiddoo
0

Mina verkar inte ett dugg stressade, fast, vem vet vad som försigår i deras huvven? Haha, måste bara säga att just nu ser Melvis inte ett dugg stressad ut, hon smyger runt i buren som om hon inte vill väcka Blondie som sover, och nu la hon sejj ner, och kissade på samma gång *s* :'D det såg för roligt ut, och nu ligger hon bredvid matskålen.

[MatildaW]
0

Har bytt till det här kontot från Kiddoo :)

julia93
0

alla marsvin blir ungefär 6 år som högst

[MatildaW]
0

#18. Det finns 100 - tals som blir mkt äldre, man ska inte ropa hej i förskott, i alla fall inte innan man köper sitt marsvin, dom kan leva tills dom blir 15 (!).

dreamiz
0

Ja det är ju alltid mycket som spelar in…

När det gäller djur från zooaffär så vet man ju inget om dom, deras släktingar osv. Så då är ju risken större att man får ett djur som inte är friskt eller inte lever länge.

[MatildaW]
0

#20. Precis! Mina två kommer från zoo, eller ja, jag hämtade Blondie på zoo när hon precis kommit från sin uppfödare (så hon är väl köpt hos uppfödare), Melvis hon hade vart på zoo i cirka 4 veckor innan jag köpte henne (hon var 8 veckor ungefär då), så båda mina är från uppfödare (och zoo) fast jag vet ändå inget om dom. Och inget har varit fel med dom än, förutom att dom fick Ohyra utav ett höslag jag köpte förr, men mer än så har det inte varit :)

Abico
0

Det äldsta marsvin jag har haft i min närhet blev 11 år, men hade hon varit min så hade jag avlivt henne vid 8 års ålder då hon bara låg och sov de sista 3 åren.

Mina egna marsvin har som mest blivit 5 - 6 år. Jag har hört tidigare det där om att långår lär leva kortare tid, men jag vet inte om jag tror på det. Själv skulle jag nog säga att det beror på hur släkten sett ut, levde mamma och pappa länge så finns nog chansen att ungen också lever länge.

Nu tog jag väl upp precis vad ni andra sagt innan, kanske ^^
Men jag orkade inte läsa igenom allt.

Kram Hanna och Sune

Hanna 

dreamiz
0

Ja gener o släktskap är ju viktigt. Likaså hur de lever sitt liv förstås.

Sabrinas kompis Vanessa har nu blivit 3½ år o är lika pigg o busig som alltid. Hennes nya kompis Roy blir 5 år nu i januari. De är så goa tillsammans de två!

[MatildaW]
0

Jaa, lixom, jag tror att det mesta hänger på ägaren. Att dom får komma ut och röra på sig, få rätt foder, uppmärksamhet (även om man har två!), lixom, lite stimulans i vardagen så att dom får mer att "leva för", dom blir ju så lycklig om man bara lägger ner en liten ny grejj på golvet, t.ex en nyckelring, och om dom blir så glada, i alla fall så som mina blir, så brode man ju kanske tänka "ett gott skratt förlänger livet", jag brukar möblera om när dom är ute och springer, och varannan dag lägga ner nya saker och ta upp en gammal, dom blir överlyckliga, så det ska jag fortsätta med. Men som ni säger så har säkert släkten en stor roll i det hela också. Men jag kör på att det är jag som kontrollerar det mesta :)

dreamiz
0

Sjävlklart spelar det roll vilket liv de har! Mat, sysselsättning, kompisar osv. Självklart spelar sånt in! Ett djur som trivs lever helt klart längre än ett som är uttråkat eller får fel kost!

Men även gener spelar ju in då sjukdomar o kort livslängd kan ärvas.

[MatildaW]
0

Jaa, precis. :)  Men jag undrar egentligen, vad som spelar mest roll :P

Chippi
0

Mitt marsvin är 5 1/2 halvt år nu mitt andra marsvin blev bara runt 3 år :(

FeliciaS
0

Som sagt är det mycket som spelar roll… Får marsvinen rätt mat för just sig? Har de en stressad eller lugn miljö? Har de bra burkompisar - eller har de inte ens någon burkompis? Har de det rent i buren eller är det ofta mycket avföring? Hur mycket umgås de med sin matte/husse? Hur mycket får de vara utanför buren? Hur stor bur har de? Var kommer de ifrån? Var de tunna som ungar? Har de fått tillräckligt med vitaminer när de var små? De kanske har någon sjukdom som inte uppkommer förrän de år äldre? Eller någon annan medfödd sjukdom som inte syns på marsvinet? ……. listan kan bli lång - det kan vara nästan vad som helst!

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus