bada marsvain??!!!
Jag är helt förvirrad…Min goda vän Emelie har presis skaffat sig ett marsvin och en på gatan som hon bor på säger att det är djurplågeri att bada djur(gnagare).Min andra vän säger att man ska bada dem 1gång varannan månad.Så jag tänkte fråga er på iFokus om ni är medvetna om vad som ska göras.
Vad ska Emelie göra?
//Hanisia

Konstig uppfattning att det skulle vara djurplågeri att bada ett djur, oavsett sorten på djuret. Djuren kan bli lite uppstressade när dom ska bada och inte gillar vatten, men därifrån och till djurplågeri tycker jag att steget är väldigt stort.
Jag badar mina marsvin när jag tycker att dom behöver det, långhåriga badar jag oftare än dom korthåriga,, men exakt hur ofta vet jag inte, men det är det säkert någon här som kan svara på som har längre erfarenhet av marsvin och ev. andra gnagare. Jag kan inte se något hinder alls till att man INTE ska bada sina djur, oavsett vad det är, är dom i behov av det så gör man det. 
Någon annan som har en annan uppfattning om badning av djur?
Det är Inte djurplågeri att bada djur, för i naturen gör de det själva när det behövs eller dår en dusch när det regnar. Inne i en lägenhet eller hus så har de ej tillgång till varken det ena eller andra, så då får vi hjälpa till med det.
Man skall inte bada djuren allt för ofta enligt mig, utan närdet verkligen behövs. En gång i månaden kanske behövs på vissa djur medans andra kan man vänta längre på. Det är helt enket beroende på hur smutsiga djuren är.
Men om man just köpt ett djur så kan man ju vänta med badandet så att den vant sig med det nya hemmet först.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ok.Jag vet inte riktigt vilken sort det är men han har lite mellan lång päls och pälsen är sträv okså.
Om grisen har massor med kiss och bajs i pälsen så borde den badas.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#3. Ett av mina marsvin har lite mellanlång sträv päls med en massa virvlar :) Det är mitt marsvin Blondie som har det (bild finns i fotoalbummet).
Och vad gäller bada så tycker jag inte att det är djurplågeri, så länge man inte dränker in djuret med vatten vid ansiktet, och behandlar det väl så är det då rakt inte djurplågeri. Mina marsvin duschas ungefär en gång i månaden / varannan nånad, beroende på hur smutsiga dom hunnit blivit, men också så spelar det roll för mejj på vintern, då badar jag dom hemst sällan, då det blir lite kyligare inomhus hos oss.
Nä självklart är det ju inte djurplågeri att bada ett djur! Som med allt annat gäller ju att djuret behandlas på ett bra sätt, då kan det inte bli djurplågeri. Ibland kan de behöva badas o då kan det ju va mer djurplågeri att inte bada!
Jag använder peelingcreme på mina skinnysar……..de blir lena som persikor då !!
Jag badar och peelar dom inför utställning och då de blivit lite feta i huden.
#7. Jag använder smådjurs - shampoo :) fast just nu Dermocan eftersom höt jag fick var "ohyrat"!

Ok,jag ska hälsa det ni skrivit till Emelie.
tack för alla svaren.!
Man badar marsvin om de är väldigt smutsiga eller om man ska ställa ut dem. Annars är det onödigt. Att bada marsvin för ofta torkar ut huden på dem.
Man kan självklart bada marsvin! Men var försiktig! Det är absolut inte bra att få in vatten i luftvägarna (näsborrarna) så det är att rekommendera att inte bada ansiktet!
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har aldrig badat mina marsvin då jag inte tyckt de behövt det o de har heller inte ställts ut. Inget djur ska ju badas i onödan, men behövs det så måste det ju göras.
Jag har badat mina nuvarande marsvin Buena Sera och Calypso 1-2g var och jag har haft de sedan okt -04. De har aldrig haft löss/pälsätare. Sera har jag sköljt bakdelen på när hon hade lång päls eftersom hon kissade på pälsen..
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Man kanske inte ska lägga ner grisen i ett kar med vatten som den inte bottnar i.
Men tvätta av med lite vatten och se till att den blir torr efteråt (så den inte fryser) tror jag är bra ibland.
Torkar mitt marsvin ibland när han fått kiss och bajs i pälsen.