Bortskämda?!
Våra marsvin tjuter i högan sky så fort en plastpåse eller kylskåpet ska öppnas. Det är ganska jobbigt måste jag säga. Är dom bortskämda?
Hur mycket gott ska dom egentigen ha? Dom får gurka, sallad och annat godis nästan varje dag.
Nejdå, de är inte bortsämda :) Mina piper oxå när plastpåsar prasslar! Men vem tackar nej till goa grönsaker? Vilket marsvin som helst kan nog äta hur mycket grönt som helst ;)
Men istället för att ge gurka och sallad som mest innehåller vatten, ge de C-vitaminrika grönsaker som broccoli, vitkål, persilja, alfalfagroddar osv… =P
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#1 dom får ju pellets och hö som basföda. Gurka är sånt jag alltid har hemma. Dom älskar det. Ger bara sånt jag har hemma. Köper sällan nåt annat för att ge just dom.
Mina brukar också pipa/tjuta när vi prasslar med påsar eller om jag frågar om dom vill ha nåt gott. Jag brukar säga gottie gottie *S* då brukar dom alltid svara mig. Jag tycker det e så himla sött. Brukar faktiskt oftast ge dom nåt när dom tjuter/ropar efter mig, morot, kål, sallad mm.
Dom får gärna bli lite bortskämda
gör inte mig nåt. Men det kan va lite jobbigt när man tittar på film å prasslar med chipspåsen, har juh mina marsvin i vardagsrummet.
#2 Okej… Borde tipsa om att ge annat än gurka =P Men du måste ge de C-vitamin rika grönsaker eftersom att de inte kan producera eget.
Gör ju inget om de blir bortskämda, så länge det inte går för långt dvs. att de blir tjocka av allt gott =P
Mvh Felicia
#4 men i pellets borde det finnas allt dom behöver eller?
Nej, man måste komplettera med c-vitaminrika grönsaker. Det finns vissa pellets som innehåller c-vitamin men det är ett väldigt osäkert sätt att utfodra på. C-vitamin bryts nämligen ner av luft och ljus och efter en viss lagring är pelletsen helt värdelös som c-vitaminkälla. Dessutom är det väldigt tråkig utfodring för marsvinen.
Hö ska vara basföda. Därefter kommer bra c-vitaminrika grönsaker som vitkål , salladskål/kinakål, grönkål, broccoli, persilja, paprika m.m. Morrötter och äpplen är gott som omväxling men innehåller inte så mycket c-vitamin. Sallad och gurka är bara godis.
Pellets ska vuxna marsvin bara få en liten mängd per dag.
#0. Egentligen, jag tycker att man själv borde anpassa sig lite efter marsvinet och köpa hem mer "bas mat" jag tycker att det är vatten, grönsaker och hö som är basen, lixom varje marsvin borde få tillgång till färska nyttiga grönsaker :) pelletsena innehåller ingen stor del C vitamin, möjligtvis lite, men det är inte mycket. SÅ nog tycker jag att du ska köpa hem t.ex persilja (jätte uppskattat) och vitkål i alla fall :)
#5 Nej, absolut inte! Precis som #6 och #7 säger måste de ha C-vitaminrika grönsaker OCH hö!
Mvh Felicia
hö får dom så mycket dom vill. pellets en gång om dagen. räcker några timmar. dom är ganska tjocka. Pelletsen varar inte så länge så att näringen går ur tror jag inte den hinner här. Förvaras i mörk låda med lock.
Får köpa lite annat och se vad dom gillar då då
#9. Låter bra, om jag får tipsa dig lite tycker jag du ska köpa hem persilja och vitkål :)
#9 Ja, gör det! :) Tips: Köp persilja och alfalfa-frön (silduk behövs också när man ska grodda). Om marsvinen är tjocka så är det kanske inte så bra om du ger de morot och vitkål.
Mvh Felicia
blir dom tjocka av morötter?
#12 Ja.. Det är socker som omvandlas till fett i marsvinets kropp ;)
Mvh Felicia
Jag skämmer bort dom lite men då är det gurka som gäller.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#13 morötter innehåller väl inte socker?
Livsmedelsverkes hemsida har en utmärkt databas där man kan ta reda på näringsinnehåll i olika livsmedel.
Enligt den inenhåller morrötter ca 3,8% sackaros (vanligt socker). Som jämförelse innehåller vitkål ca 0,1%, broccoli 0,2% och paprika 0,1%. 38 gånger så mycket alltså.
#15 Jag brukar alltid ha c-vitamin i vattnet, droppar även i munnen ibland. Om du inte ger marsvinen tillräckligt med C-vitaminer genom maten, så måste du ge c-vitaminer vid sidan av (finns i djuraffärn) men det visste du säkert redan.
Mitt ena marsvin älskar c-vitamintabletter, hon brukar få en om dagen, ett annat marsvin gillar inte tabletterna så då får hon antingen i munnen eller i vattnet.
Mina får nog för mycket c-vitamin *S* dom får juh mycket genom maten med, men bättre för mycket än för lite.
#17 ja C vitamin är vattenlöslig och kissas ut…. man kan ge dom samma som vi människor har om dom gillar det. Dvs brus i vattnet….
#18 Jag ger dom brus ibland i en skål, har små marsvinsbebisar som inte når upp till flaskan, fyller med vatten å har i en halv tablett.
#15 kokar man morötterna så bildas ännu mera socker. Konstig! jag vet.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
idag köpte jag broccoli till mina marsvin vilket dom superälskar… vitkål sisådär men broccoli var en höjdare
#21 Så bra :)
Mvh Felicia
Ska testa broccoli ^^.
Mitt marsvin börjar tjuta varje gång någon öppnar dörren för då tror han att han ska få gräs och det får han!