Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 853 ggr
razina
0

Magra ungar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick hem två små grisar igår på 5 veckor. Ägaren sa att de vägde strax under 300 g, men idag när jag vägde den ena (på bilden) vägde han bara 260 g. Tycker de båda är väldigt magra.. I kullen vi fick i maj vägde de lika mycket när de var knappt 2 veckor.. Revbenen känns jättetydligt och de ser väldigt smala ut tycker jag.. vad tror ni? Är det normal vikt ändå?

Abico
0

Jag har en hona här på 5-6 veckor och hon väger 377g, och då tycker jag ändå att hon är lite tunn för åldern. Så ja, jag tycker att de väger rätt lite dina. Men det handlar ju en del om hur stora de är också, om dom är små i kroppen eller bara tunna. Fri tillgång på havregryn(torra) är jättebra för marsvin som behöver gå upp i vikt :)

Hanna 

razina
0

De är långa och magra.. så jag tycker också de är för tunna. Vägde den andra nu, 265 g.. Har hört talas om Fortimel som stödmatning.. borde jag kanske prova det så de får lägga på sig lite?

luneas
0

Jag skulle inte säga att 260 g är någon extremt ovanlig vikt för en 5 veckor gammal bebis, även om det är rätt litet. De kanske var många i kullen? Håll koll på att de ökar i vikt från dag till dag bara och att de verkar pigga och friska i övrigt.

Binajis
0

Jag säger som luneas. Det är ju helt normalt att dom går ner ytterligare lite när dom byter hem. Havregryn som Abico nämnde är ju kanon :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

razina
0

Tack för svaren! Jag kanske köper hem fortimel ändå, så kan jag ge lite tills dom börjar lägga på sig, och havregryn :)

Linnet
0

Kligröt med havregryn brukar jag ge ungar, det brukar uppskattas, ev kan man ju blanda det med nåt annat än vatten så det blir mer energi. Om det var många i kullen, så går dom ju upp i vikt långsammare, så det är väl inte extremt lite, men oftast brukar dom ju väga ca 300 gram eller mer vid 5 veckor. Har en hane som jag behöll som vid 7 veckors ålder väger över 500 gram, men då var han ensam i kullen och hade en födelsevikr på ca 130 gram.

FeliciaS
0

Det är svårt att säga om de är magra, men jag tror inte det ;) Ungar däremot växer och blir inte tjocka, så du kan ju ge dem fri tillgång på ett bra kraftfoder. Är de såpass gamla som 5 veckor hade jag undvikit fortimel, se till att ge dem en växtbaserad kost istället.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

urfaren
0

Min hona var sju veckor när jag fick henne och hon vägde 260 gram. Äter de bara som de ska behöver man inte oroa sig.

Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus