Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1009 ggr
elin85
0

Övervikt?

Jag har nyligen fått hem två nya grisar, söta små raringar! Jag har tänkt delta i utställningen i Älvsbyn med dem. Men hur vet man om ett marsvin är i "god kondition" och inte överviktig eller för smal (mager vet man såklart). Mina små grisar är lite runda om buken kan jag tycka, som att det putar ut lite på sidorna även när de går. Men de kanske ska ha lite mage för att vara i god kondition? Samtidigt väger de 850g och 950g, så det känns ju inte mycket,

Tacksam för lite råd på vad man ser efter. Läste någonstans att man aldrig ska känna höfterna, men det förstår jag inte hur det menas.

Caspia
0

Det är ju omöjligt att svara på om dina honor är i god form utan att se dem. Dock har jag svårt att tro att de är tjocka eftersom de inte väger så mycket. Hur gamla är de?

Som med människor så väger ju muskler mer än fett och ett marsvin i god form ska ju vara just välmusklat och med goda proportioner.

Envishet och drömmar

Marsvinsgalen
0

Mitt marsvin är 1 månad och väger 348 gram, är det för lite? Jag tyckte att det var lite för lite, är det det?

Fabiola
0

#2 För 1 månad gammalt marsvin är det bra vikt.

FeliciaS
0

Marsvin är olika byggda, de har alltså olika kroppsform. Ett marsvin i bra Petform ska vara muskulöst, alltså känns kroppen mer fast än på en knubbis :P Man ska inte känna ryggraden och revbenen särskilt tydligt när man bara klappar dem, då är de tunna. Men en liten mage har de flesta, marsvin har ju väldigt "runda" former ;) Det bästa är att ta med dem till utställningen så får du reda på i vilken form de är.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

elin85
0

Får väl låta dem börja motionera ordentligt efter jag sytt vår heltäckande "matta" nästa helg. Syr ett lapptäcke (typ) av näckten badhanddukar så de täcker golvytan i kök och hall och sedan ska de få springa fritt där. Händer en olycka är det bara att tvätta hela "mattan". Hoppas det blir som jag tänkt bara :)