Majskolvsblast
Jag undrar om man kan ge bladen som sitter runt färska majskolvar, till marsvin? Alltså majskolvsblasten.
Ifall bladen var giftiga borde de väl inte sälja bladen ihop med kolven? Annars kan ju folk av misstag få i sig av bladen och bli förgiftade.
Majskolvsblasten är inte giftig, däremot skulle jag kunna tro att den blivit rikligt besprutad.
Jag brukar ge mina marsvin bladen med majskolven(dock ej de yttersta bladen, som kan ha blivit besprutade), så nog kan de äta det. :-) Men de brukar inte tycka om det så värst mycket. Däremot gillar de trådarna under blasten.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

jag som slängde trådarna :/ tyckte det såg läskigt ut.
mina majskolvar är ekologiskt odlade, så nån besprutning har dom inte på sig.
#2 Du kan ju försöka ge dem bladen då. :-) Kanske gillar de den bättre än mina marsvin gör.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Har aldrig tänkt på det faktiskt… Men giftigt borde det inte vara ;)
Vi har två majskolvar hemma (eller en nu, åt den ena till middag ^^) och varför inte testa att ge bladen :) Inte heller besprutade.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ekolådan? vi fick två iallafall som jag åt till middag, haha
#5 Nä, men Årstiderna *s*
Mvh Felicia
mina älskar både blasten, trådarna och kolvarna! blasten äts först, så jag tror den är godast ;D

det var en storfavorit med majskolvsblast! dom valde det framför den oövervinnerliga vitkålen :)
#7 #8 Men dåså, jag ska testa det ikväll ;) Fast själva majskolven kommer få stanna till mig (och resten av familjen) :P
Mvh Felicia