Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1092 ggr
Alma-G
0

Laura piper

Nu har det kommit tillbaka igen, hon piper ibland när hon andas och har hostat/nysit två gånger.
Hon har haft detta två gånger innan men då har jag istället märkt det på kvällen och velat åka in till veterinären dagen efter, men då brukar det vara borta..
Jag ska städa buren och kolla igenom henne. Vad heter det man kan strö över höet i form av c-vitamin? Ark.. någonting. Hört att det kan vara bra mot förkylning och det är nog det hon har.
Laura är fem år och hon har fått det två gånger från hon var fyra, känns som om att åldern tar sin rätt på henne. Men jag ska kämpa för henne såmycket jag kan för hon är det finaste av alla marsvin.
Ska även känna igenom henne och så, finns det något mer jag kan göra?
Tacksam för alla svar jag kan få! Kram Alma.

Alma-G
0

Putt, vill gärna hjälpa henne snarast!

Abico
0

Askorbinsyra är ren c-vitamin och det kan du strö lite,lite över grönsakerna. Håll det absolut dragfritt och inte för kallt i rummet.
Hoppas att hon blir bättre!

Hanna 

Alma-G
0

#2 Okej, då ska jag göra det. :)

FeliciaS
0

Menar du att det "tjuter" när hon andas?
De kan ju ha olika perioder när immunförsvaret försämras och de blir förkylda, ofta går det över av sig själv bara man ser till att ge c-vitaminrika grönsaker, men du kan strö över lite askorbinsyra om du vill :) Viktigt är att hålla det helt dragfritt där hon är.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alma-G
0

#4 Hon andas ganska tungt också, låter gör det bara ibland. Okej, tack för att du svarade :)

FeliciaS
0

#5 Lägg örat intill lungorna, bakom frambenen, och lyssna efter ett klickljud mellan in- och utandning. Klickar det är det mer än förkylning, då har infektionen satt sig i luftvägarna. Då kan det vara bra med extra c-vitamin samt en salva som heter Vicks (köps på apoteket) - en ynka liten prick under vardera näsborre gör att andningen lättas upp :) Man får ta med en tops eller nageln, för det ska verkligen vara en minimal dos - och absolut inte i näsborrarna.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Alma-G
0

#6 Okej, ska göra det imorgon. Dom sitter med kvällshö och grönsaker just nu (: