Äta tomtaplanta?
Utan tomater på, kan marsvinen äta det?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Tomatplantor är giftiga, precis som t.ex. potatisblast som de är besläktade med.
Tack för snabbt svar. Då slänger jag den eländiga skitplantan.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Japps, tyvärr är de giftiga ;) Men morotsblast kan du ge om du har :P Varför jag nu nämnde det ^^
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#3 Ja det antog jag redan men tack ändå.
#4 Jag menade inte att jag antog att du inte visste att de kunde äta det, vet inte vad jag fick det ifrån.
Äsch, nu blev det bara krångligt 
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Det är lungt! No hard feelings. 

Jo tomatplanta och även potatisblasten är giftig, tillhör samma växtart.
#7 Nja… ;) Samma familj, men det är inte samma art. :)

#8: hehe, vad är skillnaden?
#9 Som exempel kan man säga att marsvin och kapybara är två olika arter, men de hör till samma familj (Caviidae, marsvinsartade gnagare) eftersom att de är släkt. Exempel på arter är t.ex. marsvin, häst, människa, solros, potatis, gran… :)

#8 Tomat tillhör potatissläktet, det var det jag menade och även paprika.
så stjälken på tomaterna man köper ska man inte ge marsvinen?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#12 verkar som att man inte ska göra det om den är giftig…
#13 Mina har då alltid fått den och de lever ännu. Men det är ju ingen stor bit heller och dessutom inte färsk? Men ska sluta med det nu när jag vet att den kan vara giftig
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 inte paprika, men physalis, tobak och aubergine plus en hel del prydnadsväxter, typ belladonna. Även potatisgroddarna är giftiga

#15 Även paprika tillhör potatissläktet.