Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2094 ggr
petra80
0

Dricker dåligt?

Hej fick hem våra underbara marsvinshonor i lördags och allt går bra, dom är fortfarande ganska skygga men äter bra och sådär. Problemet är att jag aldrig sett dom dricka, och det har minskat minimalt i vattenflaskan, kan lika gärna ha dunstat. Hur får man dom att hitta vattenflaskan, börjar bli orolig nu så dom inte bir uttorkade. Hur ser man det förresten?

elin85
0

Du ska inte låta vattnet stå så länge att det kan ha dunstat, byt även om de inte dricker :)

Jag har också två nya marsvinshonor och det är samma sak, de dricker inte. Men de får mycket grönsaker som de glupskt slänger i sig och det är ju också vätska, liksom gräs. Så om de äter mycket grönsaker behöver du nog inte vara orolig.

Om du inte vet att de är vana vid vattenflaska så prova ställ in en skål med vatten (det har jag gjort för att vara på säkra sidan).

Tina
0

Det tog flera dagar innan jag såg att mina nya marsvin hade druckit något, så det är fullt normalt. Byt vatten varje dag även om de inte har druckit något (tolkade det som att du inte bytt vatten sen i lördags, men det kanske var fel?)

Precis som #1 säger så får de vatten genom grönsakerna. Du kan ge dem extra vattenrika grönsaker, t ex gurka, för att vara på den säkra sidan.

Lycka till. :)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

petra80
0

Jo självklart har jag bytt vattnet, tre gånger sen de kom (4 dagar). de har fått en del gurka som det är mycket vatten i. De är vana att dricka ur vattenflaska, hade en hos uppfödaren, men jag ska testa att ställa in en skål också. Hur mycket är "normalt" ungefär att ett marsvin dricker per dygn?

elin85
0

Det beror ju helt på marsvinet, årstid, drickstil, värme. Jag har en hane som har så dålig drickstil att han skvätter det mesta av vattnet på burgolvet :) Så för honom går det ju åt en del.

Men i vintras drack mina två honor ca 50 ml/dygn

absence
0

Mina marsvin drack aldrig ett tag, men nu gör de det. Det går i perioder, och det enda man kan göra är att ge gurka om man är orolig, och att se till att byta vatten ofta.

FeliciaS
0

Marsvin dricker olika mycket, beroende på hur aktiva de är, vad de får för foder, hur varmt de bor osv osv. Det kan dessutom variera mellan olika individer även om de lever/bor på samma sätt. En utav mina honor ser jag flera gånger/dag vid vattenflaskan, medan jag sällan ser en utav de andra där för att dricka. Äter de mycket grönt som innehåller mycket vatten dricker de mindre, och jag tror inte att du behöver vara orolig för att de inte får i sig tillräckligt.

Se till att göra området vid vattenflaskan så trygg som möjligt, med flera gömställen, hus och hö t.ex. Det tar dessutom ett tag för små marsvin att vänja sig i sin nya miljö.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Tindrar
0

Har inte sett mina dricka något och har haft Luna i någon månad nu. Börjar bli lite orolig och ger dom gurka ganska ofta. Luna hade skål förrut och idag var allt vatten slut i skålen (och inte blött runt omkring) funderar ifall det kan verkligen ha dunstat på ca 24h… Och vattenflaskan är nästan alltid full ifall dom inte har petat på den utan mening.

EvaLuna
0

#7 Fint namn ju *s*

Nej, vattnet kan absolut inte dunsta på ett dygn…. om den inte står bredvid en stor fläkt eller om de är 50 grader i buren… Nej, omöjligt!

Ibland undrar jag om inte marsvinen hittar på magiska trix eller nåt när vi tvåbeningar inte ser…

Moa-16
0

Mina marsvin dricker otroligt mycket. Börja nästan fundera om det var något fel på dom;) För dom flesta marsvin verkar ju inte dricka så mycket. Men dom får ju vatten fårn grönsakerna också. Så dom har ju inget stort behov av vattenflaskan.