Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbilderfilmer
Läst 2244 ggr
marsvin2008
0

Fullt hus

Ikväll blir jag med två marsvinshanar så då har jag 4 grabbar och 6 tjejer. Bilder kommer.
Tungan ute

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Abico
0

Ojdå :P Ja, det blir verkligen fullt hus. Du får skaffa en tredje bokhyllebur snart ;)

Hanna 

Creation
0

Jaså? Ojdå. :-P
Ännu fler söta lunkor på väg? ;-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin2008
0

Nej jag har inga planer på fler marsvinungar nu! Det räcker med ifall Ninni blir dräktig. =)

Jag har funderat på en bokhyllebur till killarna men går det att ha fyra i samma? De slår väl ihjäl varandra kan jag tänka och det får ju bara INTE hända!

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

marsvin2008
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Glömde en bild (fler finns på marsvinsbloggen)

Abico
0

#3 - Jag skulle inte våga sätta ihop två fungerande hanpar i en bur, det känns som upplagt för bråk.

#4 - Sötnosar :P Får man fråga varför du beslutat dig för att skaffa fler hanar för? ^^

Hanna 

marsvin2008
0

#4 För att jag såg dem på blocket och kände någon slags dragning till dem, när jag fick veta varför så underlättade det mitt beslut. De här grabbarna är inga vanliga ena *ler* de är inga mindre än Glorias helbröder och nu har jag massa Gloria substitut häromkring mig.
Kyss
Å jag hade redan en bur i källaren som låg och skräpade.

Abico
0

#6 - Okej :P

Hanna 

FeliciaS
0

Oj! Och så blir det ungar på det också… Verkligen många grisar :P

#4 Jättesöta är de i alla fall ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Hoppsan, det blir fler och fler. Såg också den annonsen på blocket. Men det blir säkert fler lunkakullar då så småningom eller….?

Tror inte att du ska sätta ihop alla fyra hanarna, eftersom båda paren funkar bra nu med sin burkompis, så ska du nog inte riskera nåt, det kommer ju garanterat att bli bråk om du sätter ihop alla fyra. Jag har ju tre hanar nu, så det är lite fel antal, men jag kan inte välja bort nån av dom heller. Just nu går två av dom med honor och den tredje sitter ensam nu, inte alls kul, eftersom jag fick ta honom från honorna han gick med innan ungarna föddes.

Linnet
0

Den hanen med vitt var den som jag nästan var på väg att köpa förra vintern, för att para med min lunkahona.

tantnett
0

Grattis till gossarna.

Jo visst kan det lätt bli fullt hus. Har själv sju stycken nu samt två kaniner. Förvånad Vad hände?!

Marsvin 4-ever Tungan ute.

marsvin2008
0

#9 Inget som jag har planerat in iaf.

#11 Ja eller hur. Jag som köpte två marsvinbebiskillar typ "igår" och nu har jag hela tio underbara grisar. Fast så inser jag att det ändå var ett år sen jag köpte mina första grisar. *fniss*

Linnet
0

#12 Jo, det gick snabbt. Jag har bara fyra marsvin kvar av dom jag hade för ett år sen och två av dom ska omplaceras nu efter sina kullar, dom andra 6 är nya, som jag skaffat nu i sommar. Men det blir ju annorlunda när man tar kullar, man behåller ungar som man tycker är fina och skaffar nya som man tycker passar och omplacerar dom honor som haft tillräckligt många kullar och hanar som inte riktigt passar.

marsvin2008
0

#13 ja de förstås. Jag håller på att peppa mig själv att jag kanske måste sälja några ungar om Ninni får många.
Vet inte hur jag ska fixa det men jag kommer ge "livslångt kontrakt" på att ta dem tillbaka om de nya ägarna inte kan ha dem kvar av någon orsak eller nått slags kontrakt på att jag ska bli tillfrågad först om de ska byta hem.

tantnett
0

#14 Tyvär så "glöms" det bort ibland av köparna att vid omplaceringar höra av sig till säljarna. Obestämd

Hade själv en oerhörd flax när jag fick tillbaka Tur Ture.

Det var ju en vänninas bror som hade Tur Ture. Jag och brodern är ju inte vänner på det viset att vi umgås, så jag hade ingen aning att där började knaka i fogarna.

Det var min vännina som sa till dom att jag nog ville ha tillbaka Tur Ture när dom började tala om att sätta ut djuren på blocket. 

Själva hade dom inte tänkt den tanken att kontakta mig trotts att jag både hade sagt det samt skrivit det på överlåtelsehandlingarna till dom.

Linnet
0

Måste också berätta om en marsvinsunge som jag sålde för några år sen. Sålde honom i februari och nån gång på sommaren samma år så hade min kompis lillasyster två marsvinshonor och en hane och den ena honan hade fått ungar. Jag åkte dit för att hjälpa dom att könsbestämma ungarna, men det slutade med att jag tog med mig både ungarna, honorna och hanen hem, då dom inte ville ha kvar dom längre. Tyckte att hanen var väldigt lik den ungen som jag sålde i februari och började fråga om ålder och vem dom hade fått honom ifrån och det visade sig vara just den hanen.

Arcticas
0

# 14 Märkligt att jag tänkte på dig direkt då jag såg annonsen på Blocket Flört

marsvin2008
0

#17 Fattas ju bara annat. *haha*

Sandra-B
0

"Men det blir ju annorlunda när man tar kullar, man behåller ungar som man tycker är fina och skaffar nya som man tycker passar och omplacerar dom honor som haft tillräckligt många kullar och hanar som inte riktigt passar."

Varför måste det bli annorlunda bara för att man "tar kullar"?

Jag har aldrig fattat varför man inte kan avla och samtidigt behålla sina pensionerade avelsdjur…

Allt handlar ju bara om att hålla sin avel på en lagom nivå så att man har plats till alla sina djur, inte bara de som fortfarande kan producera fram nya.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Linnet
0

#19 Har inte plats att behålla alla pensionerade marsvin, eftersom honorna ju pensioneras relativt tidigt. Jag tycker att det är en vettig lösning att en hona får flytta med en av sina ungar. Försöker att hålla mig på en rimlig nivå med ca 10 marsvin.

marsvin2008
0

10 marsivn är ju ingenting. Jag hade gärna haft de dubbla om jag hade mer plats så de kunde vara en ännu större honflock.

Tungan ute

Linnet
0

Fast jag har ju kaniner också, ungefär lika många, visseligen bor dom ute, men det känns som att det räcker med 10 marsvin, hade aldrig tänkt för ett par år sen att det ens skulle bli så många.

marsvin2008
0

Marsvin är bättre än kaniner så de så. *fnissar*

Linnet
0

#23 Alltså det går bara inte att jämföra kaniner och marsvin då dom är så olika. Kaniner är mer sociala på det sättet att dom vill komma upp när man öppnar buren och vill gärna att man kelar med dom och blir oftast jättetama. Marsvin är ju roliga på ett annat sätt med sina ljud och är roliga att sitta och titta på, men dom är inte lika tama när man ska ta upp dom och så. Marsvinsungar är ju också lika fascinerande varje gång man får en kull, att dom är färdiga på en gång, men då får man ju vänta länge på dom. Kaninungar föds ju efter 30 dagar och är jättetråkiga dom första två veckorna, men sen är dom ju helt underbara. Så det är helt omöjligt att välja vilka som är bättre.

Du kanske skulle testa med en liten kaninis också=)

Moa-16
0

Har haft kaniner. *vart rätt många:S* Om jag tänker tillbaka.Är mina marsvin tamare än vad kaninerna var. Så det är nog lite olika därFlört

Linnet
0

#25 Jo, visst är det olika på olika kaninraser, men jag har dvärgvädurar och dom är så otroligt sociala och tama. Har nu en kull med 6 veckor gamla ungar och när jag öppnar buren, så kommer alla fram och vill bli klappade och dom slickar på händerna och är riktigt mysiga.

Sen finns det raser som inte alls blir lika trevliga och tama, har haft hermeliner och dom var helt annorlunda, sprang iväg och ville inte alls att man tog upp dom. Men det finns naturligtvis undantag bland alla raser.

marsvin2008
0

#24 Shyyysch inte så högt så min dotter hör. ;-)

Jag har haft flera kaniner när jag var yngre, en var jättegosig och en annan var helt galen (vet ej varför) han anföll när man rörde vid buren så han var då inte alls rolig att äga.

De var ju ett skämt att marsvin är bättre. =)

Linnet
0

#27 Jo, jag förstod att det var på skämt, men det är ju så att en del kaniner är helt galna, revirvaktande osv. och då är dom inte roliga. Fast rädda marsvin är inte kul heller, men dom brukar ju lugna ner sig. Våran 2-åring som har ungar nu, var ju helt galen när hon kom hit, hon bokstavligen klättrade på väggarna (burgallret) vid minsta ljud eller hastiga rörelse. Hade bott i ett uthus tills vi tog henne och då var hon 3 månader kanske, men nu är hon som vilket marsvin som helst. Hade också en argsint liten hermelintjej. Fast hon var hur go som helst när man hade tagit upp henne, men i buren attackerade hon.

Alla småtjejer vill ju ha kaniner förr eller senare, så du ska se att du också får ge dig till slut=)

marsvin2008
0

#28 Tur att hon inte kan läsa. ;-)

tantnett
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är Flippen min frigående inomhuskanin. Hon vaktar som en hund och fungerar som en katt med att gå på låda m.m.

FeliciaS
0

Nu var det väl ändå Marsvin.ifokus och inte Kanin.ifokus… ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

marsvin2008
0

Håller me #31 ;-)

Linnet
0

Jo, vi kom visst ifrån ämnet ganska rejält, sorry!

[starlights]
0

#19 Håller helt och hållet med dig!:)

tantnett
0

Ursäkta då!

marsvin2008
0

Ingen fara!  #35 du har en fin kanin :-)