Kräsna marsvin...
Fler än jag som har kräsna marsvin?
Tjejerna ratar helt vitkål, blomkål, broccoli och ibland salladskål.. Paprika, persilja, gurka och vanlig sallad slinker lätt ner… Detta är lite synd tycker jag då man inte kan ge paprika och persilja jämt för att de ska få i sig c-vitaminen..
Ger jag killarna nåt mindre gott så står de och tittar på mig och ser ut som att "får vi ingen gurka eller?", men när de inser att de inte får favoriterna kan de börja knapra i sig.. Tjejerna är mycket svårare.
Nån som känner igen sig? :)

Nej här slukas det mesta. Du kanske har skämt bort dom=)

Jadå, mina gillar inte heller vitkål nåt vidare, de äter litegrann och lämnar resten. Broccoli, paprika och persilja (för vissa även morot) är favoriterna. Persilja och paprika är ju dock riktigt dyra c-vitaminkällor. Speciellt persilja som ju knappt väger något,
Läste på en sida att en undersökning visat att man absolut inte ska ge marsvin isberssallad. Men jag vet inte var man kan läsa om undersökningen.
Marsvin är experter på att bli kräsna och manipulera sina ägare. :) Om de vet att de kan få något godare så matvägrar de tills de får det. Är man hård och bara ger dem det som man vill att de ska äta så brukar de sluka allt med glädje efter någon vecka eller så.

Kan bara hålla med till 1000%. Men det är bara att igga dem - tids nog mumsar de i sig den o så tråkiga vitkålen.
Fast man känner sig ju som en skitstövel när de (tuggades på vitkål) piper efter nåt bättre…
Förut så var mina kräsna dom ville inte ha blomkål,päron,majs,banan, vetekli gröt, morötter gick ifall jag rev allt i småbitar).
Men nu när jag har lite fler än förut så skulle dom ruinera mig om dom var så kräsna :P Så alla mina 11 blir urlyckliga när det kommer blomkål och för att inte tala om vetekli gröt ^^ Men jag tror det beror på att dom är en sån stor flock att dom vet om ifall dom inte äter så kommer dom andra äta upp det. Men Curry kan fortfarande rynka lite på näsan mot morötter ^^
Mina marsvin är rätt kräsna :P De får broccoli och selleri varannan dag, vitkål och paprika varannan - till kvällsmat. På morgonen får de rotfrukter och något mer (varierar, men ex. persilja, morotsblast). Ibland står de med nosen i vädret och pratar med en istället för at hugga in på maten, men när de märker att jag inte tänker ge dem annat så hugger de in ändå ^^ Jag brukar ge det de tycker minst om först - vitkål t.ex. När den är (helt eller nästan) uppäten får de paprikan.
Om du ser till att inte ge dem deras favoritgrönsaker utan ger dem broccoli och vitkål varje dag istället kommer de snart vänja sig och äta upp det. Undvik sallad och gurka helt, ge det bara som godis ibland :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

# 5 Hihi, jag har också en Curry här hemma :) Fast han hugger då in på vad som helst han!
#7 Det brukar bli Curry, eller Kuma, till min lilla tjej här hemma ;) Fast hon heter Kurkuma.
Mvh Felicia
Mina får alltid vitkål och morötter till frukost. Morötterna slänger de sig över. Sen får det ju inget annat att äta på flera timmar, så tillslut försvinner vitkålen också. Alla roliga grönsaker får de på eftermiddagen. Så gör jag för att jag vill att de ska äta vitkål för att det är billigt och nyttigt.
Mina marsvin brukade vara kräsna. De ratade vitkål när de fick den och fortsatte bara att gnälla om mat tills de fick något annat. De är smarta djur, marsvin.
Sen en dag hade vi inte annat i kylskåpet, så då var de tvungna att nöja sig med vitkål i alla fall. Efter en halvtimme eller så gav de upp sina tiggförsök efter annat och började knapra på det de fick ändå. ;-P
Numera får de nöja sig med vad de får. ;) Jag vet att de inte svälter bara för att de erbjuds mindre omtyckt föda.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Igårkväll fick de paprika, kålrot och blomkål. Paprikan slank ner fortare än kvickt, men tjejerna har knappt rört det andra, bara knaprat lite på ett blomkålsblad.. Killarna åt lite mer, men inte mycket.. Ska jag låta det ligga kvar så de får lov att äta det, eller ska jag ta bort det och ge nytt som jag brukar?
Mina är inte så jättekräsna tycker jag och de allra flesta är riktigt förtjusta i färsk vitkål ^^ Ges det något annat ihop med vitkålen så blir den liggandes till sist förstås.
Hanna
#11 Just blomkål brukar inte vara särskilt uppskattat hos marsvin, annat än bladen (som är det nyttigaste). Blomkål behöver du ju inte ge mer av, men är det tillräckligt mycket grönsaker ändå behöver du inte lägga in nytt precis ;)
Mvh Felicia

Mina marsvin älskar blomkål…
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

# 13. Mina med.
Envishet och drömmar
#14 #15 Oj! Det var något nytt :P
Mvh Felicia
#16 Mina med ;-P
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Mina ratar blomkålen, paprika(!) och morötter. I början var morötter det bästa men när jag råkade ge dom annat lite för ofta så var det inte lika gott längre. Tyckte Trolla hade ganska spänd mage (inte jättespänd men lite spändare än Lunas) och var rädd att jag inte hade vänjt in vitkålen riktigt utan råkat ge för mycket… Så har tagit bort kålen den senaste tiden. Men får bli lite invänjning (stavning?) nu, och kanske att dom hade fri tillgång till gräs var orsaken, nu får dom bara en handfull då och då.
#18 - Jag har märkt att paprika är en sån grönsak som behöver lite invänjningstid för att marsvinen ska uppskatta det. Marsvin som inte fått det tidigare i någon större mängd är oftast inte så förtjusta i det.
Hanna
#18 & #19, mina grisar har alltid älskat paprika.. även de nya vi har nu dyker på paprikan direkt :) Men det kanske är olika..
Mina får bara vitkål på morgonen + nytt vatten och hö (oftast gubben som fixar frukosten)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"