Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2035 ggr
Naloo
0

C-vitaminer

Tjenixen.

Vad använder ni för c-vitamin till era "grisar"? Glad Kan vara kul att få lite tips på vad sm finns och vad andra marsvinsägare tycker är bra.

Moa-16
0

Det bästa är att dom får det genom grönsaker. Jag ger kål varje dag, Paprika persilja, osv…

dijete
0

Vad menar du med c-vitamin? I vätskeform eller grönsaker?

Jag ger mycket c-vitaminrika grönsaker då det är viktigt för deras tarmar att äta det. Har också Vitamin HBX tror jag det heter i vätskeform i fall hon inte mår bra och matvägrar som ges i pippett. Hon får också lite ProViva varje dag i en pippett för att det är bra för marsvinsmagen.
Om man köper bara c-vitamin i vätskeform som man ger genom pippet är inte bra varje dag, För då kan dom oftast få längre tänder för dom inte får lika mycket grönsaker eftersom man tror att dom får tillräckligt,Att gnaga är viktigt för marsvin. Att ge c-vitamin i vattnet är meningslöst, Ge aldrig detta det bara försvinner iväg som jag säger. Marsvin får också lätt bakbensförlamning om dom inte får tillräckligt med c-vitamin. Ger henne morot,sallad,persilija,vitkål (hon gillar inte det men ändå),gurka som jag blandar ihop till en ''marsvinssallad'' varje dag!

Naloo
0

#1 Det har du helt rätt i Glad svårt att veta exakt vad grönsakerna innehåller, men man får väl chansa. För mycket C-vitamin åker väl bara ut genom urinen iaf så?!

#2 jo jag menade både c-vitamin i grönsaker och i vätskeform.Glad
Det va många bra tips! ProViva, är det fruktdrycken du menar då?
Var kan man köpa Vitamin HBX?

Moa-16
0

#3 Om inte marsvinen har c vitamin brist. Ser jag ingen anledning att ge i vätskeform=/. Ge c vitamn rika grönsaker. Om dom får för mycket C vitamin gör det ju inget;).

dijete
0

#3 Proviva, Fruktdryck den där stora paketen typ 1 liter eller vad det är ,Jordgubb & Hallon uppskattas bäst. I välsorterade djuraffärer tex Arken hittar du Vitamin HBX dom smakar jordgubb också :)

Persilija är mest c-vitaminrikt!:) som är billigt då..

dijete
0

#4 Om dom får akut c-vitaminbrist och matvägrar är detta perfekt! Har det i marsvinets akutlåda,hehe :)

Naloo
0

Tack för tipsen! Glad

#5 ah, okey då vet jag vilken du menar. Så Proviva är alltså bra även för marsvinsmagar. Glad Är det bra i allmänhet eller ger du det om marsvinet får problem med magen? tex lite lös imagen och liknande?

dijete
0

#7 Ja, Jag ger det i förebyggande syfte och hon är mycket öh.. vad ska man säga.. Hon har bra korvar :) Man kan också ge det vid diarée. Jag ger 1ml varje dag..

[Liinda]
0

Grönsaker, Grönsaker och återigen Grönsaker, här hemma ger jag inget "konstgjorda vitaminer"  =)

Tindrar
0

Har blir det som Liinda, endast grönsaker:) Bl a paprika, persilja, morötter (inte jättenyttigt, utan mer som godis), broccoli och vitkål (som just nu är slut:X)

FeliciaS
1

Endast c-vitamin från grönsaker, såklart! :)
Finns en artikel som heter "Marsvin och c-vitamin" - tipsar om den (ligger på förstasidan för sajten) ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Lynx76]
0

det där med proviva var bra, det ska jag prova.

FeliciaS
0

ProViva är jättebra när det finns någonting annat som kan göra att magen inte riktigt hänger med, ex. antibiotika. Att ge det varje dag känns däremot rätt "onödigt" - det är dessutom rätt mycket socker i.

Mvh Felicia

Moa-16
0

Att ge Proviva kan väl inte vara så extremt bra?. Att sen ge dom det varje dag, Nä. Räcker gott med grönsaker.

FeliciaS
0

#14 ProViva är jättebra för magen :) Lilla Kurkuma var tvungen att äta antibiotika när hon var ett par veckor och hennes mage mådde inte alls bra av det (den blev hård och uppblåst). Så fort jag började ge ProViva blev den helt normal och bra igen - förvånansvärt fort faktiskt. Men eftersom den innehåller rätt mycket socker så skulle inte jag heller ge det varje dag.

Mvh Felicia

Filosofia
0

Innehåller Proviva några konserveringsmedel eller andra tillsatser (t.ex. E-ämnen)?

Moa-16
0

Ok, att ge sjuka grisar. Men inte annars. Har en känsla av att det inte är vidare bra för dom. Är ju inte 100 naturligt iaf.

FeliciaS
0

#16 Nä, faktiskt inte :) Såsett är det en bra produkt. Stabiliseringsmedel (pektin/guarkärnmjöl) innehåller det däremot. Och socker då, vilket jag tycker är den stora nackdelen :P Förutom vitaminerna i frukterna/bären har de även citron- och askorbinsyra tillsatt (som surhetsreglerande medel).

#17 Det är faktiskt så naturligt det kan bli, i princip :P Inga konstgjorda färg-/smakämnen till exempel.

Mvh Felicia

Jinna
0

Nyligen slog det mig en sak. Kan man ha några droppar pressad citron i vattenflaskan? Rik på C vitmamin samt helt naturligt sätt, tänkte jag? Har ni testat? Det behöver ju inte vara just citron, det bör väl gå med tex apelsin också?

Där om Proviva låter intressant. Ger naturligtvis grönsaker varje dag, men ibland är det ju bra att ge lite för mycket än för lite. :)

Linnet
0

Det är inte så svårt att ge dom grönsaker som täcker C-vitaminbehovet, ex. ett vitkålsblad täcker dagsbehovet av C-vitamin för ett marsvin.

Abico
0

#19 - Visst kan man. Men varför? Det är så sjukt lätt att ge grönsaker för att uppfylla c-vitaminbehovet. Jag tror inte att marsvinen kommer att dricka alls om du häller en massa citron och grejer i, det är ju surt och vattnet blir beskt och äckligt. Nä, rent vatten, hö och grönsaker - varför krångla till det? :)

Hanna 

[appelmoose]
0

Grönsaker ofcurse Flört

det är olika vad jag brukar ge dem för grönsaker för min hona är lite petig av sig ;) men jag brukar ge dem morötter, persilja, kål, äpple, paprika, broccoli, melon, druvor mm. Men det här varierar väldigt mycket. så brukar jag ge dem sallad och gurka också men det ger jag som godis också. You now lördagsgodis ;P

Arcticas
0

Ett vuxet marsvin har ett dagsbehov av 20 mg c- vitamin/dag. Det är väl ett vedertaget mått? Jag undrar vart det siffran kommer ifrån? Någon måste väl ha forskat fram den siffran.
Jag tycker det verkar konstigt att ett marsvin ska ha ett dagsbehov på 20 mg och en människas är ca 75 mg. Det blir ju en väsentlig skillnad/kg kroppsvikt.
Kan någon förklara för mig varför det är så stor skillnad mellan människans och marsvinets dagsbehov?

Sandra-B
0

Jag har hört och läst att friska vuxna marsvin behöver 10 mg c-vitamin/kg kroppsvikt och att växande, dräktiga, digivande samt i vissa fall sjuka behöver 30 mg c-vitamin/kg kroppsvikt.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Arcticas
0

Ja, 10, 20 eller 30 g. Det är så mycket mer/kg kroppsvikt än vad en människa behöver. Är det bara jag som tycker det är jättekonstigt?

signetillisch
0

detta är en del av det häftet jag skriver om marsvinsfoder, inga fantastiska fakta, men här är lite siffror lättilgängliga

razina
0

Mina grisar får c-vitaminrika grönsaker varje dag, såsom röd paprika, persilja, vitkål och broccoli.

idipidi
0

#25 Jag tycker nog faktiskt att det vore konstigare om det var samma mg/kg som gällde för två så olika varelser som människa och marsvin. En teori är att det inte har så mycket med kroppsvikten att göra utan att det är en "grunddos" som behövs för att hålla igång kroppsfunktionerna och sen lite över det beroende på vikt.

Kikar man runt på nätet så ser man också att det finns olika uppfattning om hur mycket c-vitamin vi borde äta. Vissa rekommenderar intag som är många gånger högre än rekommenderat lägsta intag.

signetillisch
0

ursäkta om jag är nyfiken…Skäms någon som tycker det verkar värdefullt att ha med i infoblad, det dokument om c-vit konc i grönsaker jag skickat tidigare?