Karantän
Hej!
Jag är lite nyfiken på hur ni här inne, speciellt ni med många marsvin, gör när ni får hem nya marsvin. Karantän, bad, behandling? Eller rakt ner i grytan?
Själv badar jag alla nya djur i Virkon och sedan får dom sitta inne i mitt rum i ca 1-2 veckor innan dom får komma ut till dom andra. Men jag biter alltid lite på naglarna eftersom det inte är garanterat att något som ligger latent blossar upp under karantäntiden, även om det är sannolikt med ny miljö osv.
Så, kort sagt; berätta hur eran lilla procedur ser ut :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Här har det nog varit "rakt ner i grytan" faktiskt. 
Man har nog haft en oerhörd tur att allt gått bra, men man lär sig efterhand så jag är på linjen numera att en viss karantäntid är nog rekomenderbart.
Förvisso har jag var gång noga kollat att det nya djuret varit ohyresfritt, ren i ögon/nos m.m, samt haft bra avföring.
Hade något av detta vid leveransen ej varit ok hade jag satt djuret i karantän.
Marsvin 4-ever
.

Mitt senaste djur fick komma in till de andra utan karantän, men hon hade antagligen bott ensam hela sitt liv, och såg därtill väldigt frisk och välmående ut. Men jag tror att jag nästa gång kommer bada i Virkon, och sedan sätta ihop nykomlingen med ett av mina gamla djur i någon månad. Hellre en sjukling till än många…
Man får väl fundera lite på hur djuret haft det tidigare också…
Jag har satt ner dem tillsammans direkt. Jag har väl haft tur. =)
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Nya djur badas i virkon och vid misstanke om static badas dom i olja och sätts i karantän (en egen bur i samma rum som de andra) i en vecka.
Hanna
Här är det Virkonbad som gäller, har varit det sen det kom upp mycket om Ringorm.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
bada i virkon???
när vi hade kattpest på katthemmet var det viktigt att katterna ej fick virkonet på sig, hur kan då marsvin som är så små och känsliga klara sig utan några men?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Virkon är helt ofarligt utspätt med vatten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag tar ju inte "in ny djur och säljer stup i kvarten" så att säga utan tar in dom jag ska ha och säljer ev ungar som jag inte tänker behålla.
Så har tyvärr blivit rakt ner i grytan här med 
#7 Måste ha varit något speciellt som användes på katthemmet då eftersom katterna ej skulle vara i det. Är det farligt även vid förtäring?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#9 - Det är nog inte rekomenderat att dricka Virkon men det är knappast livshotande att få i sig det när det är utspätt.
Hanna

De få som har kommit har fått träffats på golvet och sen i en nystädad bur. Så jag har väll också tur