Tips om förväxta klor?
Hej är ny här och tycker det ska bli kul att vara med i iFokus!! Men nu till frågan, en av mina marsvinshanar kommer från ett ställe där han blev vanvårdad o jag har haft honom i ett år nu men hans klor är fortfarande ganska illa däran, kilpper dem då o då och visst har det blivit bättre men det är ganska svårt
Nån som har erfarenhet av att det tar ett tag eller kommer de alltid vara lite "vridna"??!..
Välkommen hit!
Hur illa är det? Äldre marsvin kan få lätt böjda klor utan att det innebär något obehag för dom. Men klorna ska ju självklart inte vara så långa så att det gör ont för honom att gå eller så att dom trycker på tassarna. Det kan vara lättare att klippa krokiga klor med en vanlig nagelklippare istället för en klosax. Om du klipper en gång i veckan, lite åt gången, så kommer pulpan att dra sig tillbaka och tids nog bör du ha fått klorna så korta att de inte stör marsvinet.
Hanna

Ja som sagt det börjar bli bättre nu och bakklorna är nästan helt vanliga nu men framtassarna är liksom böjda åt sidan men han har inte problem med det som tur är:) Ja jag har kört med nagelklippare på honom och det har funkat alldeles ypperligt men jag tänkte mest på att om de nånsin kommer bli helt normala?

FAst jag tycker att på en del marsvin så växer klorna lite snett som att dom är vridna och det handlar inte om gamla marsvin utan dom gör det redan från början.
Petar in en bild på min äldsta honas (6 år i december) klor. Som du ser böjer dom sig utåt och jag fick veta när jag fick henne (hon var 4 år) att det var något som inte gick att rätta till. Det kan bli så helt enkelt. Hon har absolut inga problem med klorna och det är ingen konst att hålla dom korta.
Hanna

Ja men det är ju ungefär pricis så som det ser ut på honom, ok då är det väl bara att fortsätta klippa lite o ofta då:)

Nån som har tips ang rengöring av talgkörteln eftersom samma hane produserar massor med fett där
Har badat honom idag o rengjort den men det är inte speciellt lätt att få bort allt, har haft honor förut och de hade aldrig problem med nåt sånt.
Det bästa tipset när det gäller vridna klor är att klippa lite men ofta. Ibland är det inte mycket att göra något åt, utan klorna växer snett på vissa marsvin. Jag har en hona som föddes hos mig i slutet av maj i år, en utav hennes (fram-)klor är alldeles sne - och har varit så sedan hon föddes.
#6 Hanar producerar i regel mer talg än honor. Gnugga en droppe diskmedel med en rengöringssvamp och låt verka ett par minuter innan du noga sköljer med ljummet vatten.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Har gjort så idag men mycket talg sitter fast riktigt hårt
Flera av mina marsvin har sneda klor på framtassarna fast de inte är långa alls.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
#8 Du kan också använda dig av vanlig matolja och gnugga vid körteln innan du använder en droppe diskmedel.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus