Smal mamma!
Smulan har fått en kull, en misstagskull, vi hade hört att hanen kunde hjälpa honan vid födel så dom fick vara tsm, men dom lyckades ju para sig igen efter hon fött så denhär kullen är alltså andra kullen på kort tid!
Vi ska inte ta fler kullar på henne, den första vara för att vi ville ha dom själv, men till saken.
Hon har blivit jättesmal! Hon har hö hela tiden, hon har mat i koppen hela tiden, men endå så är hon lika smal! Jag börjar bli riktigt orolig för henne, är det för att hennes ungar diar så mycket? Dom är 5 st. Fyllde 3 veckor i söndags, så man kan väll inte ta bort dom än,
Vad ska jag göra?!
/Ellen (:
Oj…, vad jobbigt :/
Men hört att hanen hjälper till!? Det låter fruktansvärt hur någon kan ha rekommenderat er att ha honan och hanen tillsammans vid födseln.
Det går åt mycket energi att vara dräktig och digivande, inte minst till fem ungar. Köp pelletsen Oxbow Cavy Performance och blanda med havre och ha som kraftfoder. Utöver det kan du ge kligröt på havrekli + havredryck (ex. Oatly, GoGreen). Ge henne också fri tillgång på hö, som du har nu, samt varierande grönsaker två gånger dagligen. Vänta med att ta ungarna från mamman tills de är åtminstone fyra veckor.
Hoppas att det går bra med hennes andra kull, lycka till :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

#1, joo, vi var ju liksom nybörjare, och vi visste inte bättre, men nu vet vi ju iaf :)
Jag vet inte hur du uppfattade, men dethär är alltså den andra kullen, så jag tror att det kan var alite därför hon är så smal.
Men du tror alltså att det kan gå bra om jag tar ifrån henne ungarna när dom är fyra veckor?
tack för svar!
/Ellen (:
#2 Jaså, hon har fått sin andra kull redan? :)
Japp, vänta tills de är fyra veckor åtminstone. Har hanarna börjat kurra då kan du flytta dem till sin pappa, honorna kan ju bo kvar tills de säljs om de ska göra det.
Mvh Felicia
#3 Som TS skriver är ju detta en kull som kom för att hanen parade honan under dagen som förra kullen föddes. Hon hade dem tillsammans då.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

#3, ja detta är ju den andra kullen :)
Det är bara en bunt hanar, och två ska vi sälja och behålla resten.
Så då kan jag ta isär dom på söndag? :)
/Ellen (:
#5 Ah, okej ;) Är trött, läste för slarvigt helt enkelt ^^
Om de har börjat visa tecken på könsmognad (alltså att de kurrar, vickar på rumpan och vaggar efter mamma) kan du flytta dem då de är fyra veckor. Annars kan du vänta tills du ser de tecken. Hur mycket väger dem?
Mvh Felicia

Fem ungar är ju mycket också, min ena hona fick fem ungar i sin kull och hon blev också jättemager, så det är säkert för att det är så stor kull. Ta ungarna från henne vid 4 veckor.
Min hona som jag tagit över efter en kull är rätt tunn, men jag ger massor av hö, gräs samt kraftfoder och grönsaker och hon kastar sig över det mesta i matväg också. ;)

#7, okej, tack för tipset! Så jag tar isär dom på söndag, då fyller dom fyra veckor. Visst kan jag ha dom ungarna med mina andra hanar? :)
#8, okej, jo hon har ju hö och kraftfoder hela tiden :)
#6, jag har inte vägt dom, tänkte göra det på söndag eller så :)
/Ellen (:

#9 Jag brukar väga ungarna regelbundet, för att se så dom går upp ordentligt i vikt, särskilt om det är många.
Har du flera vuxna hanar som du tänkte sätta dom med? Har bara satt ihop hanungar med en vuxen hane, så jag vet inte hur det blir om det är flera vuxna, kan ju bli gruff då mellan dom vuxna kanske. Nån annan som har erfarenhet av det?

Mina andra hanar är halvstora, vet inte exakt när dom föddes, kan kolla upp det :)
/Ellen (:

Mina andra hanar är födda 7 Juni, som sagt, halvstora. :)
/Ellen (:

OK, ja du får ju kolla hur dom reagerar då. Annars kan du väl flytta ungarna i en egen bur kanske.
Varför ska du behålla hanar från denna kull om du redan har flera hanar. Du kommer knappast att kuna ha alla i samma bur, 2 brukar gå bra och ibland fler om man har en riktigt stor bur.

Jag ska bara behålla en av ungarna i denhär kullen, två ska vi sälja och två andra ska jag låna ut till mina kompis som också ska ha marsvin över vintern. så jag kommer alltså ha tre stycken, det tycker jag inte är för mycket iaf?
Och såklart mina små änglar Smulan och Skorpan, men i en helt annan bur då.
/Ellen (:

Ok trodde du skulle behålla tre ungar från denna kull, det stod så, men då skulle din kompis ha två. Har alla ungarna i båda kullarna varit hanar? Hoppas det funkar då att ha tre killar i samma bur, har lite dålig erfarenhet av det, men en stor bur är ett måste.

Ja, i båda kullarna har alla varit hanar, men ajg tror det kommer gå bra att ha ihop dom. dom kommer ha mycket golvtid också..
tack för hjälpen
/Ellen (:

#16 Konstigt att det bara blev hanar i bägge kullarna, hoppas du sett rätt, så det inte blir fler bäbisar=)
Hur många ungar har det blivit sammanlagt? För att det är ju ganska liten chans att alla i båda kullarna har blivit hanar eftersom iaf den ena kullan var rätt stor.

#18 Precis vad jag tyckte också, har aldrig varit med om det själv att det blivit så många och alla samma kön.
Men det kan ju vara slumpen, vet en kaninuppfödare som i tre av sina fyra kullar i år bara haft hanar i kullarna, totalt 14 ungar och bara två honor. Det är också ganska osannorlikt.
#18, 19
Jag har fått bara hanar efter en kombination som jag gjorde två gånger. Första kullen var på 4 ungar där alla blev hanar och den andra kullen där det var två bebbar var det också killar. Likadant har jag fått kull på 6 ungar där alla var honor. Så helt omöjligt är det ju inte, även om det är osannolikt :)
Ellen, vi bor ju rätt nära varandra så jag kanske kan kolla kön på dina ungar? Ifall det skulle råka vara någon hona bland alla hanar.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#16 Oj, att alla blev hanar :P
Jodå, har de en rymlig bur och inte är såpass gamla ännu går det nog utmärkt att sätta ihop dem. Låt de träffas på golvet först bara för säkerhets skull :)
Mvh Felicia

förra kullen är jag säker på att alla är hanar,
den här nuvarande kullen är jag inte 100% säker på,
ska ta hjälp av någon att titta :)
nu bor alla marsvin hemma hos mig iaf, mamma marsvin sitter och gnagar gurka, ungarna är lite småskygg och kommer ut om man sitter still, tänkte presentera alla nu när jag tagit kort på alla ungar,
men vet fortfarande inte hur man lägger in flera bilder i samma inlägg..? jaja.. ;)
/Ellen (:
#22 Här är en bra länk med hur du ser skillnad på hanar och honor :)
Mvh Felicia

#23, tack :D den ska jag kolla! :)
/Ellen (:
#24 Fortfarande säker på att alla är hanar? ;)
Mvh Felicia

var sjuk igår, så tänkte kolla idag :)
/Ellen (:

Jag har ju två från hennes förra kull, och jag tror att dom har blivit deprimerad? Dom flyttade ju ifrån sina andra burkompisar, och ni äter dom knappt ngnting, går inte ut ur huset eller nåt. jag börjar bli rädd!
Om dom inte börjar äta idag så ska jag flytta dom till sina gamla burkomisar!
/Ellen (:

Varför har du flyttat dom ifrån kompisarna, hur länge sen var det sen du flyttade dom.

#28, vi tyckte att fyra marsvin var lite mkt i en sån bur, flyttade dom i förrgår.
Dom äter lite sallad, så vi ger dom sallad mest hela tiden, ngt annat som dom gillar extra mycket?
#25, herregud, jag var verkligen urusel på dethär, Melker kan vara en tjej? hmm.. Måste verkligen ta hjälp av ngn! :P
/Ellen (:

Dom måste ju ha hö hela tiden, sen får du väl prova med andra grönsaker också, gurka brukar dom ju gilla men det är ju mest vatten. Pellets bor dom ju ha lite av. Du kan prova med kligröt, det brukar uppskattas.
Dom är ju två så det borde ju funka bra.

Jag tror nu att Melker, Skurt och Joppe är flickor! Inte säker.
Men dom andra två är iaf pojkar.
/Ellen (:

Fota och lägg in bilder så kan du få hjälp.

#30, Dom har inte rört höet, gurkan smakade dom på, dom har pellets havre och vanlig marsvinsblandning i matkoppen, dom har äpple också, dom äter det ju inte :/
#32, jo jag letar efter en bra kamera..
/Ellen (:

Inte lätt att se på den bilden. Det blir enklare om du torkar bort smutsen. ;) Men det ser mest ut som en hona.
Hur länge gick de kvar hos sin pappa? Det är inte ovanligt att de har sin första brunst vid 3,5-4 veckors ålder och då brukar vuxna hanar vara snabba med att para. Är de äldre än 4-5 veckor så kan även bröder börja para.
Läs gärna artiklarna om foder här på sajten. Marsvinsblandning är inget som de ska äta. Sallad och gurka är mest vatten och ska bara funka som godis.

vilka gick med pappan, ungarna eller vadå?
jag ska läsa den :)
/Ellen (:
Ja, ungarna tänkte jag på. Eller är de äldre ungarna hanar allihop?

ja dom är hanar :)
/Ellen (:

Tycker också det ser ut som en hona.

okej:)
/Ellen (:
#29 Går det inte att sätta ihop burarna då?
Är det två hanar som flyttat från sin pappa och några/något syskon som du syftar på? Hur gamla är dem?
Ge dem inte bara sallad och gurka, de måste få i sig vitaminer och kostfibrer för att magarna ska hållas igång. I artikeln "Handla rätt till marsvinen" kan du se vilka grönsaker som är bra att ge. Testa broccoli, kål, paprika, persilja. Viktigt är att de äter hö!
Mvh Felicia

#41, Ja precis,dom har nyss flyttat ifrån sin pappa och bror.
Jo jag sitter och funderar på hur man ska göra med burfrågan :/
Har ju en ganska liten gallerbur till.. Kanske man kan sätta ihop dom två på ngt vis?
Jag försökte ge dom olika saker, men gurka och sallad var det enda dom ens smakade på :/ Men nu har vi flyttat ihop dom med pappa och bror igen, så ska vi försöka igen snart.
/Ellen (: