Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 787 ggr
ellenbellen
0

Är hon sjuk?

åh herregud, det känns som att allt går fel,

smulan har haft som små ställen framför frambenen där hon tappat/kliat bort päls, nu har hon det på "bogen" och upp till nacken, som en ring runt huvudet alltså.

Är det därför hon är så smal? Jag blir så rädd, Smulan är ju den snällaste jag har! :'( Vad ska jag göra?

Hon har som små sår lite här och var där hon inte har ngn päls. Så jag tror hon har kliat bort den, eller någon sorts Ohyra?

Jag ska knäppa kort, måste bara hitta en kamera som fungerar, våran riktiga är trasig.

Snälla! Hjälp mig! :'/

/Ellen (:

Creation
0

Jag tycker att din beskrivning stämmer ganska bra in på sellnic, "marsvinsskabb", tyvärr. Hon har pälslösa områden och sår, som hon kan tänkas ha kliat upp, vilket är de "typiska" symptomen för den typen av Ohyra.

När marsvin mår dåligt och är sjuka har de ju ofta en tendens till att tappa matlusten, så det är inte helt omöjligt att "sjukdomen"(ohyran) kan ha ett samband med att hon smalnat av. Men det måste ju inte nödvändigtvis ha det.

Ta henne till veterinären för att kolla upp om det faktiskt är den ohyran hon har. Ifall det nu är sellnic kan veterinären ordna en behandling mot det.
Kom ihåg att behandla alla dina marsvin ifall det är sellnic hon har, då andra marsvin kan bära på sjukdomen utan att uppvisa symptom.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

ellenbellen
0

okej, tack!

jag trodde ju att hon smalnat av för att hon diade fem ungar först, men sen såg jag att dethär spridit sig.

När vi fick hem ett annat marsvin i våras, så fick vi skabb på dom, då behandlades det med ngt som ehter stronghold, vi har kvar recpet på det tror jag, är det vad jag kommer få av veterinären? det fick jag ju sist.

/Ellen (:

Creation
0

#2 Behandlade du alla marsvin i våras? Ifall inte, kan det ju vara en förklaring till varför det kommit tillbaka.

Vad jag vet brukar sellnic antingen behandlas med ivomec genom spruta/oralt eller stronghold genom dropp i nacken. Det kan man bara få av veterinär.

Dock vet jag inte hur länge stronghold håller, ifall det fortfarande är användbart ifall du fick det i våras, vill säga. (Om det nu var vad du menade, att du fortfarande har kvar stronghold sen senast?)

Sen handlar det ju om dosering och sanering. Ifall ett av dina marsvin nu fått ett "återfall" måste det väl betyda att dina marsvin inte blev av med ohyran förra gången? Du kan läsa mer om dosering och erfarenheter av sellnic i bl.a. DENNA tråd och den HÄR.

Fast jag tycker nog att du ska få det bekräftat av veterinär att det faktiskt är sellnic innan du börjar behandla.

ellenbellen
0

Okej, jo alltså, vi fick recept på viss mycket stronghold, men vi tog inte ut allt tror jag.

Men vi ska åka till veterinär.

Kan det ha kommit tillbaka efter så lång tid? Vad konstigt.

/Ellen (:

Creation
0

#4 Sellnic kan ligga vilande länge innan det bryter ut igen. Du blev förmodligen inte av med all Ohyra förra gången.

ellenbellen
0

Okej, men tack för hjälpen! :)

/Ellen (:

FeliciaS
0

#4 Det kan bryta ut när marsvinet är i ett svagare tillstånd, ex. i samband med dräktighet/digivning, sjukdom, stress osv.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ellenbellen
0

#7, Ahaa, då förstår jag. Hon diar ju fem ungar :/

/Ellen (: