Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 935 ggr
razina
0

Dräktiga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tog hand om två honor för nån vecka sen som hade blivit illa behandlade. Tydligen hade de gått med hane jag vet inte hur länge. Jag undrar om de är dräktiga.. Tycker de är väldigt smala över nacken och ryggen, revbenen känns jättetydligt. Men magar har de.. "Känner" inte nåt direkt där inne, men ibland har jag känt nån pytterörelse, känns som ett litet knäppande.. Men det kanske lika gärna kan vara tarmarna eller så? Iaf så stämmer inte magarna till de i övrigt smala kropparna. Vad tror ni? Ser de dräktiga ut?

razina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och Ninni

Abico
0

Jo, jag tycker nog att de ser dräktiga ut. Ge dom extra mycket mat, fri tillgång på torrfoder, hö och lite extra grönsaker så att dom får upp lite hull inför eventuella kullar.

Hanna 

lomsen
0

hihi.. en till Ninni (heter jag med och ett marsvin jag sålt!)

Ja, de är säkert dräktiga, mycket c vitaminrika grönsaker nu och som #2 sa!

razina
0

Ja jag ger dem mycket grönsaker med c-vitamin såsom vitkål, paprika och persilja. Hö äter de faktiskt inte så mycket konstigt nog… vem vet, de kanske inte fick hö i deras förra hem.. Pellets har de också givetvis fri tillgång på. Har provat ge dem kligröt men det var inte så populärt.

Borde man inte känna mer rörelser när de har såna magar som de faktiskt har?

#3, Ninni är ju ett jättefint namn ju Glad

Abico
0

#4 - Dom vänjer sig nog vid höet så småningom. Ibland kan det behövas ett "höätande" marsvin för att få igång marsvin som inte är vana vid hö. De nya härmar de som är vana vid höet och inser att "det här var ju jättegott" :P Du har väl fler honor? Går dom ihop allesammans?

På min Tilda som fick ungar i mars kände jag ordentliga sparkar från bebisarna först när hon hade lite mindre än en månad kvar till förlossning. Så det kan dröja.

Hanna 

razina
0

Har tre andra honor men dessa två går för sig. Däremot är de ute och leker på golvet tillsammans, så då ser de ju att de andra äter hö.

Abico
0

#6 - Okej. Jag skulle nog ta det lite lugnt med att låta de träffa andra honor korta stunder bara. Man bör undvika att stressa dräktiga honor och nya marsvin och miljöer kan stressa somliga marsvin en hel del. Det jag tänkte var att det kunde vara en idé att sätta in en av dina andra honor med dessa så att hon kan få igång deras höätande. Men det är svårt att säga riktigt vad som är rätt att göra eftersom vi inte vet hur långt dom gått i dräktigheten.
Den andra av honorna i tråden ser rätt stor ut(visserligen ligger hon lite skumt), frågan är om hon gått längre än den andra eller bara har bra många fler ungar…
Om dom inte är så långt gånga skulle jag satt in en av de andra honorna hos dom, förutsatt att buren räcker till, så att hon kunde få igång dom att äta hö. Men som sagt ser den andra honan rätt stor ut, frågan är hur långt hon har kvar och hur mycket det stressar att sätta in en ny hona hos dom.

Hanna 

razina
0

När de har träffat de andra honorna har de lekt och varit väldigt nyfikna och verkat trivas bra, så jag tror inte det är nån fara.

Alltså, de äter ju hö.. det är bara det att de inte äter lika mycket som våra andra som vräker i sig allt på två sekunder :)

Den andra honan är större som du skrev, men hon borde ju ha ganska långt kvar eftersom jag inte känner sparkar än? Om det inte är så att ungarna inte klarat sig av nån anledning… Vet som sagt inte hur de har haft det innan jag fick dom..

Abico
0

#8 - Okej, men då är det nog ingen fara. Hur mycket hö dom äter varierar ju en del från marsvin till marsvin :)

Jag vet faktiskt inte riktigt… Om hon har långt kvar så kan du nog räkna med många eller ganska stora ungar såsom magen ser ut nu.

Hanna