Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1064 ggr
marsvin2008
0

Önskas - Choklad lunka

Jag vill ha en chokladfärgad Lunkarya bebis. (har redan ställt mig först i kö hos Lomsen som väntar lunkasmått inom kort)

Jag får för mig att det inte är så vanligt med chokladlunkor. Varför isf? Är de någon härinne som har en eller kanske nån bra bild?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Creation
0

Choklad är ett "recessivt" anlag. Det vill säga, båda föräldrarna måste bära på anlaget för färgen för att det ska bli choklader.

Förutom detta måste ett annat anlag finnas hos minst en av föräldrarna, ett anlag som gör att "svartgruppsfärg"(= svart, choklad, lilac, beige, grey, carob, zobel, sepia) kan synas.

Dessutom måste båda föräldrarna bära på varsitt anlag för ickeagouti.

Så man kan väl säga att det krävs en del för att ett djur ska se ut som en choklad.

Man avlar ju oftast efter pälskvalitét på långhår, inte färgen, då färgen inte spelar någon roll på utställningarna. Det kan vara en bidragande anledning till att choklad inte är så vanligt på långhår, utöver att färgen är lite småkrånglig att få fram. ;-)

Lycka till med ditt framtida chokladlunka-köp. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

idipidi
0

Jag tror att det kan bero på att choklader nästan alltid blir mjuka i pälsarna, oavsett ras. Ingen höjdare på lunkarya alltså.

Creation
0

#2 Jaså? Det visste jag inte(eller du kanske sagt det förut, men jag glömt, för påståendet känns lite bekant ändå :p).

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

Så det ska bli fler ändå=) Ja, choklad är nog inte så vanligt överhuvudtaget. Men har hon marsvin som kan ge chokladungar då? Jag tror jag har haft några ungar som varit choklad, måste kolla om jag hittar igen min gamla hemsida för där finns nog bilder.

Ja han finns ju kvar den trefärgade lunkan och det var ju den jag var mest intresserad av, så nu är jag väldigt sugen om nu transporten går att lösa, men det ser ju ganska lovande ut.

idipidi
0

#3 Jo, det är ganska tydligt faktiskt. Lite synd. Texlarna blir inte lika lockiga. :-/ Det verkar dock inte gälla "fuskchoklader"…

Linnet
0

Vad är "fuskchoklad"

idipidi
0

#6 Svarta blekta av cream eller buffanlag. Det är jättevanligt att de förväxlas med choklader, speciellt på långhår.

Linnet
0

#7 Men hur vet man att det är en "riktig" choklad då?

idipidi
0

Med vana så ser man för det mesta skillnad på dem. Tonen är olika och ofta är riktiga choklader ljusare, på långhår rent av blaskiga. Tonen på "fuskchoklader" är lite gråare och kallare än på riktiga choklader. Plus att man ofta (utifrån stamtavlan) har en uppfattning om ifall de kan ha chokladanlag eller inte.

Linnet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Är det här en äkta choklad, den längst ner?

Linnet
0

Och dom här två tjejerna sa en uppfödare till mig att dom var choklad, jag trodde nästan dom var svarta, men dom var ju inte riktigt svarta och så hade dom rubinögon.

idipidi
0

Det där skulle jag tro är en riktig choklad, om det inte är en zobel (i så fall mörknade han sen).

Linnet
0

Och bild nummer två då?

idipidi
0

Oj, den såg jag inte. :) Det är svårt att se på bilden, men jag tror mer på att de inte är riktiga choklader än att de är det. Sepia kallar man den där mittemellanfärgen ibland. Choklader kan absolut vara sådär mörka, men det krävs en hel del färgavel för att få till det.

Choklad har dock rubinögon, så just det är inget som talar emot det.

lomsen
0

Jag vet inte varför marsvin2008 fått för sig att det ska födas choklad hos mig, Clara bär nog ej på det och inte Meweric heller men är det brunaktiga nyanser hon vill ha så kanke det kommer, vad et man gulliga blir de säkert, om där är några!Flört

Clara på bilden (har ej fått ens brunt innan)

Linnet
0

Goldenagouti kan ju vara ganska mörkbruna.

lomsen
0

Meweric och Clara när de gick tillsammans nu

marsvin2008
0

#15 Jag har inte fått för mig någonting alls. Du har ju inga bruna vad jag vet men önska och skojja får man väl?

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

FeliciaS
0

Ska du skaffa yttligare marsvin när du själv ska få ungar? Är det inte bättre att då vänta och se hur många det blir, och om du får sålt några där? :P

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Fast min chokladunge bilden #10 dök upp helt oväntat från en creamfärgad hona och en svart/golden/vit hane, så det kommer ju små överraskningar ibland, men det är ju ingen färg man får särskilt ofta.

lomsen
0
#18 jaha ok, ser du bilden på Clara, det är med ninni o co. när de var
nyfödda!
Glad
lomsen
0

oj vad stora bokstäver det blev, sorry!

Buffen
0

TS bara av nyfikenhet - kommer du att börja med lunka avel?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

marsvin2008
0

#19 Självklart kommer jag vänta tills jag vet om Ninni får smått eller inte, hur många och hur många jag kommer spara.

En choklad lunka är bara en dröm jag fått hipps vipps och absolut inget jag kommer resa jorden runt för att köpa. Fast å andra sidan så vet man aldrig med mig. *fniss*

#21 Jepp jag ser bilden. :-)

#23 Nej det har jag inte några planer på. Nu blev jag nyfiken på varför du frågar om det?

idipidi
0

Jag kom på att jag har bild på en chokladlunka, fast hon var nog egentligen zobel faktiskt… En gris som jag var fodervärd åt för några år sen.

Buffen
0

#24, Jag undrade mest för att du på senaste tiden förvärvat en del sträva långhår så jag tänkte att du kanske hade någon speciell tanke bakom det. Och sedan är det ju en väldigt trevlig variant :) Vidare kan det alltid va bra att ha ett hum om vad som finns inom boende området :)

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

marsvin2008
0

#25 Åh vad fin, vill genast ha den. =)

#26 Jag har kärat ner mig och kan inte få nog av rasen verkar det som. =)