Kastrerings tips?
Nu kommer ju min hona Snuttan bli själv när ungen blivit större, och har då börjat fundera hur och vad jag ska göra och har kommit fram till att jag vill kastrera en av hanarna och ha som sällskap till henne. (ev får hon en hon-kompis oxå)
Det självklara kastrerings valet blev ungen då både Sammy och Sebbe är fina och kan användas i avel medans ungen är ett enda stort virvel troll så har inget "avelsvärde" direkt utan mest kel å mys gris ;)
Men då kommer endel frågor:
* hur gammla bör dom vara när dom kastreras
* bör dom sövas med gas eller spruta
* hur länge bör dom gå själva efter ingreppet
Och ja allt ni kan komma på ;)
Ska ringa veterinär klinikerna runt omkring imorgon och se vad som säger, men vill ju veta vad ni tycker är bäst oxå ;)
Det finns ju många trådar om kastrering redan, tipsar dig om att läsa i dem för mer info :)
Hur gamla dem bör vara vid kastrering är lite individuellt, men de bör ha vuxit klart och vara fullt könsmogna. Minst 10 månader skulle jag säga, inte över 2 år. Det blir en lång tid för en hona att gå ensam, oavsett. Något man inte ska lägga bort tankarna ifrån är ju att det alltid är en risk med kastrering och ingrepp.
Jag har ingen aning om vad de olika sövsätten ger för olika inverkan, eller om det skiljer sig något åt så sett. Efter ingreppet ska de i alla fall gå ensamma minst två veckor för att man ska vara säker på att alla spermier är helt väck, och såret ska dessutom ha läkt utan komplikationer. Viktigt att hanen får bo rent på ett bottenmaterial där det inte fastnar skräp i såret som kan bilda infektioner - alltså inte spån, toa-lätt eller likn. utan fleece eller handdukar.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Jag är inte heller någon expert i ämnet, men min magkänsla säger att 7 månader är en rimlig ålder.
Sövning bör du nog fråga veterinären om, jag har för mig att gas ska vara bättre för marsvin, men som sagt det måste ju veterinären avgöra.
I sista frågan håller jag med #1

Vill bara önska dig lycka till. Själv säger jag: Aldrig mer kastrering.
Förlorade ju en älskling i förra veckan som inte vaknade upp igen.
Han blev sövd med spruta. "ifall det var något tips till dig" 
Marsvin 4-ever
.
#3 Nej men gud vad hemsk, beklagar verkligen :'(