han-gruff
hej!
har läst runt lite trådar nu angående hanar och deras gnabbande… jag har själv en 3årig hane och en som nu är ca 5månader. den yngre herremannen vart kastrerad nu i måndags pga att han verkligen blivit en riktig mupp i buren och bara sprätt och kurrat och gjort livet surt för den äldre herrn. även fast jag läst att detta inte ska göra någon skillnad så valde jag att ge det ett försök iaf, han är trotts allt ung ännu. och dessutom är planen att kunna skaffa en jämngammal hona den dagen den äldre dör (om naturen går sin "vanliga gång vill säga)
jaja, nu till min fråga!
detta burrade, kurrande, bufflande, vaggande och sprättande, är det ett beteende som är normalt? verkar ju nästan så när man läser. jag tycker bara det verkar så himla drygt :S
och hanen jag hade ihop med min äldre herre förut (han dog vädigt hastigt) ja dom två bråkade _aldrig_ inte så mycket som ett kurr! så jag kanske är bortskämd? för jag tycker dom här två gnabbas mest hela tiden. men det har aldrig varit bråk som blivit några sår eller så, dom ryker inte ihop vad jag sett iaf.
kandet avta med åldern? antar att han är i en slyngelålder just nu dessutom.
Vad jag har förstått är detta väldigt vanligt, men så länge de inte ryker ihop ordentligt behöver man inte ingripa. Vi har två hanar som alltid funkat bra ihop, men sen honorna flyttade in i buren bredvid började de ryka ihop så vi tillslut fick sära på dem och skaffa bebishanar åt dem som burkompisar. Men som sagt, buffande och gruffande hör nog till det normala.. Mina vaggar och brummar en hel del på golvet, men mer än så är det inte. Även tjejerna kan säga ifrån till varann ibland. Tror inte du behöver oroa dig så länge det inte är riktiga bråk =)
tack för ditt svar.
jag är lixåm rädd att dom inte ska trivas med tillvaron… men om detta är "naturligt" kasnke dom ändå trivs, bara att jag förmänsligar situationen och känner att det måste vara pissigt att leva ihop med någon som man ständigt ska mucka med :S
har sat ihop dem igen idag, 4dagar efter kastreringen. vill inte vänta längre än så, antar att det blir värre ju längre dom är ifrån varann…
… nu blev det helt tyst, efter att man hörde ett rejält oväsen. gick ut nu å då satt den unga pojken på en ahuset och blödde under hakan :'(
ändå är det hela tiden han som bråkat med den äldre, och nu är det då den äldre som förmodligen bitit honom? det är ett litet jack, men det har blött en del…
ush jag blir jätteorolig nu :(
men nu sitter dom och äter på varsin broccolibit, tänkte att om dom får lite favoritkäk, att dom kan tänka på nått annat.
Marsvinshanar tyr sig inte till varandra för att leva tillsammans i det vilda, utan de har sin egen flock med honor. Det går självklart inte om man har dem som husdjur, men hanar fungerar bra ihop ändå. Däremot får man räkna med att de gör upp mer om rangordning osv. än honor som har instinkt att leva i grupper tillsammans med många individer av samma kön. I de flesta fall är det bäst att låta dem hållas om de bråkar, om det inte blir såpass allvarligt att de ryker ihop och skadar varandra (mer än bara enstaka småsår). Särar man på dem leder det i många fall till att de inte fungerar att sätta ihop sedan.
#3 Låter som om den äldre hanen har sagt ifrån, kan vara stopp för den yngres försök att bestämma över den äldre den här gången :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
ja det är lugnare nu. lillkillen får sitta i huset och vara tyst och snäll, medans den äldre sitert utanför och äter, med en fläskläpp :P
ja det verkar som att han satte ner foten igår…