Blåbärsris
Jag har funderat på en sak. Det är många som ger sina marsvin blåbärsris och de verkar må bra av det förmodligen är det inte farligt men jag undrar om det kan ha en aborterande effekt. Jag tycker mig ha hört att det användes till abortbrygder av "kloka gummor" på den tiden de fanns sånna gummor. Det finns också en känd och vacker gammal folkvisa som heter "Uti vår hage", den är inte så oskyldig och gullig som man kan tro utan växterna som räknas upp i den skall tydligen ha en aborterande effekt. Blåbär nämns ju tydligt och först i texten. Jag vet ju inte ens om det är sant, blåbärsrisets effekt kan ju vara bara en skröna. Är det någon mer som hört detta? Ligger det någon sanning i den gamla folkvisans text? Kan man verkligen ge dräktiga marsvin blåbärsris?
Jag har aldrig hört talas om det :P
Det är ju en stor mängd olika djur som äter blåbär, och dessutom har man hört att det ska vara väldigt nyttigt med alla antioxidanter osv. Så tills motsatsen är bevisad känner jag mig väldigt tveksam till att det skulle vara negativt ^^
Jag gav säkerligen Frideborg blåbärsris under hennes dräktighet och inte påverkade det något till aborterande effekt.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag har ingen aning men jag vill veta…

den här länken kan ju vara intressant..? kan nog ställa frågor till henne ang detta.. bla anväds ju hallonbald till tikar som är dräktiga för att förhindra mjölkstockning .. sånt här tycker jag är väldigt intressant…
hon har även vart med i någon hundtidning å gett tips ang hur man kan hjälpa hunden med åkommor med örterns hjälp..

mera länkar..