Signe - Chirpar
Igårkväll satte Signe igång och kvittrade mitt i allt, jag filmade och sen slutade hon. Sen började hon om igen efter ett tag och högre.
När jag hade lagt mig två tre timmar senare så satte hon igång igen för fulla muggar! Det lät verkligen jättehögt och säkert 10 minuter höll hon på.
Idag började hon låta så där igen mitt va de va bara så där men inte så länge den här gången.
Jag undrar mig gråhårig varför hon låter så där.
Det som hände igåreftermiddag/kväll var att Isa som varit så nedtryckt av Odessa att hon knappt vågat sig i närheten började kurra, hon var även kladdig i underlivet så jag antar att hon var brunstig. Hon började jaga Signe som en tok runt i båda bokhylleburarna, ja hon var som besatt och juckade på henne om och om igen. Signe bara stod där men sen började hon bli less och försökte bli av med Isa genom att hopa fram mot henne.
Stackars Signe fick ligga i nått av husen för att få vara ifred och det vara bara Signe som Isa gav sig på. Kan det beror på att Signe var stressad? *hmmmm*
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Ingen som kan eller vill svara?
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vad jag vet finns det ingen direkt förklaring till varför marsvin chirpar…
Hanna
Fast jag tror inte det är ett lyckligt ljud. Så jag tror nog stressen kan ha triggat henne.
Första gångerna hon gjorde det satt hon bara helt lungt och stilla i sin bur med Agnes (det är länge sedan). Men den här gången var hon nog stressad
Jag tror att det kan vara något slags varningsläte eller "kamouflageläte", för att vilseleda eventuella hot(så att de tror att det är en fågel som rör sig på marken, inget marsvin).
Men det är svårt att veta.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#5 Det var en väldigt intressant teori! =)