Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 796 ggr
[appelmoose]
0

Hanar + Hanar?

Hej. Jag undrar över en sak: kan hanar och hanar bo ihop? Det är många som säger att det ger problem eftersom att de kommer att bli agresiva och bli bråk men en del säger att de för det mesta går och brukar inte ge så mycket problem. Ganska förvirrad. Obestämd

Tacksam för svar Glad

[jejjas]
0

Visst kan hanar bo ihop jag har flera som går två och två :) äldre hane plus ungre hane brukar gå jätte bra även så ungre och ungre hane, två syskon eller två någorlunda jämn gammla hanar,

Cavia
0

Allt hänger på att ha en så stor bur som möjligt, så ingen av hanarna känner sej trängda om nåt tjafs skulle uppstå.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Amoz
0

Hade själv två hanar ihop när jag var liten, som gick i en nu för liten bur (då hade man såna burar till dom) utan några problem överhuvudtaget, mins inte att de någonsin bråkade. Då var den ena över 1 år när den fick en kompis.

godisgrisen
0

Det är ju lite förvirrande eftrsom det inte finns ett enkelt svar. Marsvin är personligheter och vissa är riktiga rötägg och då blir det problem. Men de är inte många även om man hör om just dem ofta. Nästan alltid går det jättebra att ha två hanar ihop.

Jag har satt ihop unga, gamla, ex.avelshanar med gamla uvar som suttit ensamma i åratal allt har funkat! Sen har jag en unghane som är riktigt knäpp och vill slåss med alla. Just nu provar jag att sätta honom med en yngre hane men troligen ger jag upp försöket…

Två och två brukar nästan alltid funka däremot har jag dåliga erfarenheter av tre eller flera men det finns andra som lyckats med det också.

elin85
0

#4 Ja, jag håller med

Två st går oftast bra, men tre eller fler då kan det bli problem, då måste de ha en ordentligt stor bur, men ibland går det ändå inte. Som #4 skrev så är ju marsvin personligheter så vissa hanar är bara aggressiva från könsmogen ålder och vissa är helt lugna, nästan mesiga :)

FeliciaS
0

Självklart kan hanar bo tillsammans med andra hanar. Det ända som kan vara lite knepigt är om man sätter ihop hanar som vuxna utan att sammanföra dem på rätt sätt, om de bytt burkompisar mycket, gått med honor etc. Oftast går det bra, men det finns få undantag med hanar som inte kommer överens med andra. Dock tycker inte jag man kan säga att sin hane inte gillar andra hanar om man enbart testat att sätta ihop dem med en-två stycken andra, även mellan marsvin fungerar personkemin mer/mindre bra.

När man introducerar två nya hanar (och även honor) till varandra bör man underlätta sammanföringen utifrån bästa möjliga förutsättningar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

godisgrisen
0

#6 Det har du rätt i att om två hanar bråkar med varandra betyder inte det att de inte skulle funka med någon annan. Person kemi ni vet.

[appelmoose]
0

tack så mycket för alla svar Glad