Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettuppfödare
Läst 1804 ggr
Gerbilflicka
0

Letar uppfödare

Min pojkvan och jag har bestamt oss for att skaffa marsvin, och ser oss nu omkring efter en passande uppfodare. Vi vill hitta en bra uppfodare som helst endast bara avlar pa temperament. Jag vill inte ha djur fran nagon som fargavlar for standard-utstallningar, da tar jag hellre omplaceringar.

Vi kan erbjuda ett livslangt och djurvant hem med mycket karlek och pyssel. Kopet ar nagot vi har funderat pa lange, sa vi har inga problem med att vanta ett tag pa ratt uppfodare. Glad I forsta hand vill vi ha 2 honor. Farg och liknande spelar absolut ingen roll, utan det ar som sagt en bra uppfodare med avel jag kanner att jag kan stodja som gar forst!

Svara garna om ni vet nagon som passar oss! Vi langtar efter att fa traffa vara nya familjemedlemmar. Kyss

luneas
0

Jag ser att du föder upp gerbiler och jag förstår att du är insatt i gerbilavel. När det kommer till marsvinsavel så är temperamentet inte något "problem" som jag kan tänka mig att det kan vara på gerbiler, hamstrar och råttor. Marsvin är mycket sällan aggressiva utan de allra flesta individer är snälla av naturen. Därför finns det nog ingen marsvinsuppfödare som avlar bara på temperamentet.

Jag själv föder upp både rasrena marsvin och tar en och annan petkull då och då. Alla mina grisar är tama och trevliga till temperamentet, vissa är jättetama och mysiga och vissa är mindre tama men inte aggressiva eller osociala för det. Flera av mina "bebisar" har ställts ut och ställs ut både i petclass och rasklass med mycket goda resultat så bara för att man håller på med rasavel behöver det inte betyda att marsvinen är aggressiva eller har svårt för att bli tama.

Jag tycker att du ska försöka hitta en uppfödare vars djurhållning och syn på marsvin överensstämmer med dina egna åsikter men att hitta någon som enbart avlar på temperament tror jag blir svårt.

deluxe
0

Varför tar du inte bara en omplacering direkt? Kolla på Marsvinshjälpen om du bor närmast Stockholm. Här i göteborg finns Eragons.

Asa-S
0

Har mailat dig!GladOm två honor.

idipidi
0

Jag känner inte till någon som avlar seriöst enbart på temperament på marsvin. Inte så som jag tror att du menar, med uppsatta mål, förbttring från generation till generation o.s.v. Jag vet att du är väldigt duktig på avel och genetik.

Precis som luneas säger så är temperamentet inget problem på marsvin. Jag tycker också att du i första hand ska leta efter enuppfödare med bra djurhållning som du får förtroende för och känner att du kan återkomma till med frågor.

Gerbilflicka
0

#1 Ja, helt ratt att marsvin inte har samma problem. Glad Jag vill bara hitta en uppfodare som kanns ratt for mig avelsmassigt (och med djurhallningen saklart). Jag anade nastan att det inte finns nagon som avlar endast pa temperament, men det var vart att fraga.
Rasavel betyder aldrig att det blir aggressiva djur bara darfor, men det handlar om att den uppfodare jag valjer att kopa ifran maste vara nagon jag kanner har mycket bra avel. Annars ar omplaceringar battre.

Da ska jag leta vidare efter antingen en uppfodare som jag tycker verkar bra eller sa tar jag omplaceringar for att kunna hjalpa 2 marsvin till ett battre liv helt enkelt.

Morumotto
0

Jag har hört att olika raser har lite olika temperament. Långhår ska t ex vara mer dominanta för att klara av att leva ensamma i burar, dutchar är sociala och trevliga. Jag vet inte om det stämmer, bara att mitt långhår är mest dominant, och min dutch är väldigt trevlig. 

Men detta är mycket små nyanser, marsvin har ett allmänt trevlig kynne.

Gerbilflicka
0

Jag har kollat runt och hittat nagra uppfodare som kanns bra som jag tanker maila. Skrattande Ar fortfarande helt oppen for forslag om nagon vill skicka lankar till hemsidor eller mailadresser. Eftersom jag endast har valt uppfodare som har beskrivit sin avel pa sin hemsida sa kanske jag missar nagon bra?

Vi har bestamt att vi t.ex. absolut inte vill ha marsvin skickade, utan vi vill halsa pa hemma hos uppfodaren. Inte heller nagra skinny-uppfodare… Sedan maste jag erkanna att jag ar lite extra forsiktig pga skrackhistorierna jag har hort om uppfodare som har ensamma djur i minimala burar for att palsen ska vara perfekt till utstallningar! Ar det verkligen sant? Finns det nagon som gor sa?

Tina
0

#7 Måste bara fråga varför du är tveksam till skinny uppfödare? Är det rasen skinny som inte intresserar dig? I ditt inlägg lät det som om du var emot uppfödarna bara för att de föder upp skinny.

Många uppfödare föder upp flera raser, de som föder upp skinny kan också föda upp någon annan ras som intresserar dig. :-)

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

elin85
0

#7 Ja det verkar som det finns det. Jag har själv reagerat på att uppfödare som ställer ut långhår verkar ha egna regler för hur man får hålla marsvin. De har dem exempelvis ensamma för att de inte ska tugga på varandras päls och har speciella bottenmaterial för att de inte ska smutsa ner sig osv Tycker det känns så konstigt att det kan vara okej att ha marsvinen ensamma bara för att man vill ställa ut dem med fin päls. Då brukar de försvara sig med att de ju BARA ställer ut marsvinet i 1-2 år, sedan klipper de ner dem och de får "vara marsvin" igen. Tycker det är konstigt att detta accepteras och inte ifrågasätts mer! Det är ju lag på att marsvin inte får vara ensamma.

Gerbilflicka
0

#8 Jag tycker inte nakendjur ar schysst att avla pa helt enkelt. Sa ja, jag ar emot avel pa skinny. Det spelar ingen roll om en uppfodare foder upp nagot annat ocksa… foder de upp skinny gar inte mina asikter ihop med den.

Jag vet att jag har manga krav men jag vill ta det har pa storsta allvar… skulle jag skaffa en hundvalp skulle jag vara mycket, mycket noga med vilken uppfodare jag valde. Samma sak galler marsvinen.

#9 Fy fasen alltsa… "bara" 1-2 ar?? Tyst Hur vet man da vilka man ska undvika? Alla som har extremt mycket framgang med langhar eller..? Kan man fa fina langhar fast de gar i flock?

Morumotto
0

Läs lite om Binajis inställning till att ha marsvin, jag tror det kan passa dig!

Morumotto
0

Rosa Marsvin i Åkersberga har en liten uppfördning med sunda djur

elin85
0

#10 Jag vet inte om man kan få "fina" långhår i flock. Alltså utställningsmässigt fina då. Tror alla utställningsintresserade mer eller mindre resonerar så :(

Creation
0

#9 Jag tycker inte att du ska dra alla för en kam(att de får speciella bottenmaterial och specialbehandling). Tror inte att du varit hemma hos alla långhårsuppfödare precis?

Nog sitter många ensamma tills de är runt året (aldrig 2 år, det kan jag lova). 13 månader hör nog till den högsta tiden ensam för ett långhår, vad jag sett, och vanligen brukar de "bara" ställas ut tills de är ca 7-10 mån(dvs 6-9 mån ensamhet), för de ska ju vara i avel också och då måste de klippas ner.

Nej, jag är inte helt för hur alla håller sina långhår, men jag tror inte att de är så dåliga som du verkar tycka? Fast jag kan ju givetvis ha fel jag med.

#10 Varför är du emot att avel på nakendjur? Som jag förstått det, ska skinnysar vara ganska friska.

Jag tycker att du ska besöka den uppfödning du nu är intresserad av i förväg och kolla vad för djurhållning personen har. Visar det sig att den håller marsvinen på ett sätt som du inte finner bra, kan du ju bara besluta dig för att inte köpa marsvin från denne?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Gerbilflicka
0

#14 Nu ska jag inte saga att jag vet sa mycket om just avel pa marsvin, men jag gillar inte naken-avel av nagot djurslag sa vill jag undvika det aven nu. Kan tanka mig att aven om de ar friska sa borde det bli problem for ett palslost marsvin som ska kuta omkring bland ho och garna vara ute ocksa under sommaren.

Jag ska absolut se till att besoka "min" uppfodare, men jag maste ju hitta nagon att besoka ocksa. Oskyldig Det ar sa svart… Att ga genom andras erfarenheter brukar vara det basta tycker jag.

Och det dar med langhar… att ha dem ensamma alls, om sa an "bara" i 6-9 manader, tycker jag ar fel. Det ar ju anda an stor del av livet for ett marsvin som inte lever lika lange som oss. Rynkar på näsan Men det ar iaf bra att jag vet om det nu, for da blir det inga langhars-uppfodare heller om de inte garanterat aldrig haller marsvin ensamma. Att vara olaglig och elak for ett utstallnings-resultats skull funkar inte for mig.

elin85
0

#14 Menade inte alla, jag vet inte hur alla är. Men dem jag hört om…

Gerbilflicka
0

Jag har mailat om en marsvin-hona nu… hon skankes bort mot en symbolisk summa och sitter ensam i en skitig liten bur, utan ho eller mat (lite gras pa golvet bara). Sa om de svarar vill jag kopa henne och sedan skaffa en ung hona fran en uppfodare som kompis till henne.

Creation
0

#17 Vart bor du? Jag har såg några ensamma honor i Stockholmsområdet(eller län omkring) på blocket häromdagen nämligen. Du kanske hittade den honan du talar om där? För det låter lite bekant..

Gerbilflicka
0

#18 Bella heter hon, svart med vit krage + blas, i Stockholm.

Morumotto
0

Snyggt jobbat! Det var nog den minsta bur jag sett… rostig var den också…

Creation
0

#19 mm, det var henne jag tänkte på.
Det finns en liten ensam Beatrice till salu i Uppsala också, det är ju inte farligt långt bort från Bella. Fast nu verkar det ju som att Beatrice kommer från uppfödare iofs..

RosaMarsvin
0

Vad trevligt att någon omnämner mig som en uppfödare med trevliga djur! Men det stämmer att jag bryr mig mer om temperament än utseende.

Just därför har jag två omplaceringshonor som kanske skulle kunna intressera dig. Den ena "mamman" är ovanligt bossig och dominant mot andra marsvin, så jag har bestämt mig för att inte avla mer på henne. Hon fick en kull i våras (innan jag visste hennes sanna temperament) och nu bor hon med sin dotter, som hon är snäll emot. De är mycket snälla och trevliga mot människor, så som keldjur (till vuxna) passar de absolut. Helst vill jag inte dela på dem, men om du är intresserad av dottern skulle du kunna få låna henne på prov för att se om hon går ihop med Bella. (Eller om du vill låna båda?)

Läs gärna mer om mig och mina djur på www.rosamarsvin.blogg.se

Gerbilflicka
0

#22 Harligt! Skrattande Ska kolla in din blogg och maila nar jag vet hur det blir med Bella.

Men jag ar mest intresserad av bebisar maste jag erkanna. Anledningen till det ar att jag har haft sa himla manga omplaceringar (framfor allt hundar) och kanner att nagra ar extra med dem hade varit vardefullt… Sa eftersom vi ar sakra pa att vi faktiskt vill ha djuren livet ut sa vill jag garna ha dem sa lange som mojligt ocksa.
Vet inte hur gamla dina flickor ar, men inte allt for gamla antar jag. Personkemin ar ju iofs viktigast av allt sa jag ska aldrig saga aldrig. Flört

RosaMarsvin
0

#23 Mamman är lite drygt 2 1/2 och dottern är 6 månader.