Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 830 ggr
dreamiz
0

matskål

Jag har läst nånstans att om man har matskålar där glasyren går sönder/lossnar så ska man inte använda dom längre för det kunde va giftigt eller nåt.

Nån som känner till detta?

[MatildaW]
0

Hm, bra fråga, jag har ingen aning. Visst menar du typ porslinsskålar, med motiv, utan motiv och andra skålar som ser "lackerade" ut?

FeliciaS
0

Ingen aning faktiskt… Men skålar som man kan köpa i djuraffärer kan man ju använda till djur.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

dreamiz
0

Ja jag menar såna skålar man köper i zooaffär som ser lackerade ut. Av keramik, glaserat eller vad det heter.

Har alltså hört att om det glaserade går sönder så kan det va nåt giftigt i keramiken???????? Eller nåt sånt…

Ting-e-ling
0

Skulle inte förvåna mig.Har glasyren lossat bör man nog byta.

Fiona
0

och vad är glasyren ?^o

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Ting-e-ling
0

Det yttre skiktet på en keramik eller porslinskål. Den blanka ytan.

FeliciaS
0

Glasyren i sig är nog farlig om marsvinet äter upp den men inte om man bara har en skål med ex. pellets i. Men om den är trasig och marsvinet gnager på den.

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

Det är nog inte glasyren som är giftig, utan att det är under den. Om glasyren lossnar kommer keramikytan fram och den kan nog innehålla en del. Glasyren är ju som ett skydd.

FeliciaS
0

Mamma sa att glasyren innehöll något metallämne…

Mvh Felicia

Ting-e-ling
0

#9…kan nog vara glasyren som man inte ska äta då…Fundersam

FeliciaS
0

Hmmm.. Men jag tror att själva keramiken oxå är giftig.

Mvh Felicia

alimina
0

hmm .. mina marsvin tuggar på sin matskål .. d kanske inte är så bra då eller ? Fundersam

Ting-e-ling
0

#12 det är nog ingen fara så länge glasyren är helGlad

FeliciaS
0

#12 Så länge skålen inte går sönder är det ingen fara.

Mvh Felicia

dreamiz
0

Har inte sett att mina marsvin gnager på skålen men ett par bitar av glasyren har lossnat. Så funderar på om jag borde byta skål? Är jag osäker är det ju lika bra att göra det…

Det som lossnat är på kanten o inte där maten är men ändå…

FeliciaS
0

#15 Om marsvinen absolut inte är intresserade av att bita eller slicka på skålen behöver du nog inte byta… Men annars kan det vara bra.

Mvh Felicia

dreamiz
0

Jag tror jag byter, så behöver jag inte fundera o oroa mig. Glad

Diana61
0

Byt om du är orolig men jag har inget hört om detta så jag kan ej svara med säkerhet om det är farligt eller ej.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

dreamiz
0

Kommer ju inte ihåg var jag hört/läst det o heller inte motiveringen… Men kom att tänka på det nu när det lossnat av glasyren på mina marsvins matskål.