Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3284 ggr
bustroll
0

tumör

Hur länge kan ett marsvin leva med en tumör? Min mystant Wilma har fått en som är ca 3cm på längden och 2cm på breden pricis vid tuttarna :(

Mari
0

Jag tror att en av mina marsvin hade en tumör i nästan 1½-2år men så fick hon den när hon var gammal också.
Beror väl helt på om den är god- eller elakartad också? Hur fort det går altså

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

IAmPolly
0

Stackars Wilma :( Hoppas att tumören är godartad!

// Polly

Creation
2

#0 Har du inte gått till veterinären med henne än?? Och du är säker på att det är en tumör och ingen böld eller liknande?
Godartade tumörer kan marsvinen leva med hela livet, elakartade tumörer kan det gå väldigt snabbt med.. om marsvinen har en elakartad tumör(som inte går att operera bort så lätt) tycker jag nog att det är bättre att avliva marsvinet när man får veta det, istället för att låta välmåendet och livet sakta rinna ur det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Amoz
0

Är det en godartad tumör kan man oftast känna "runt" tumören och flytta på den nästan, är det en elakartad så kan du inte känna runt den. Men tror även det om elakartade stämmer på ex. varbölder och bör i vilket fall oavsett om man tror de är goda eller elaka undersökas.

bustroll
0

#3 Nej, men jag har ringt och de sa att det troligen var en tumör även den relativa snabba utvecklingen (storleken som väx sig större) men växer inte mer. Att operara skulle bara medföra en stor risk att hon inte klarar sig då hon är 4½år.

Men menar du att det kan vara något helt annat?

Moa-16
0

Dom måste ju undersöka marsvinet för att ge en säkerhet till det. Sen en tumör, Marvinet ska ju inte behöva lida. Dom blir ju större och större…

Creation
0

#5 Hm. Det kan väl vara en fettknöl, böld eller något annat(även om det är ett ganska ovanligt ställe för att ha något sådant).

Jag tycker att du borde låta en veterinär undersöka det, du måste ju få veta vad det är med säkerhet och om det är en tumör är det ju väldigt viktigt att få reda på om det är en godartad eller elakartad sådan.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

shintaida
0

Vår Buseman har en STOR fettknöl på bröstkorgen. Vi trodde det var en mycket elakartad tumör.

De tog prov på bölden och det visade sig att det ÄR en vanlig fettknöl.

Det kan dom leva med!

Visst har den blivit större, men det har Buseman också blivit.

Vi kontrollerar den så gott som dagligen i alla fall.

Gå till veterinären och få ett prov gjort. Det går fort och Du får veta meddetsamma.

bustroll
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får ta och boka en tid på måndag.

Så ser den ut. Bilden är inte så bra så målat i med rött för att bättre se linjerna.