Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 2275 ggr
elin85
0

Nytt marsvin

Idag var jag och hämtade mitt nya marsvin. En liten hona. Hon bodde tillsammans med en kanin och i buren bredvid bodde två kaniner och en marsvinshane. Kunde tyvärr inte ta den hanen också eftersom han troligen hade selnic (hårlös på ena sidan halsen). Dessutom var örat sönderbitet. Stackars liten :(

När kvinnan skulle plocka upp henne var hon totalt livrädd och bara skrek rakt ut. Kvinnan sa att hon troligen är 2 eller 3 månader men hon visste inte. Hon är dock ganska stor, väger 750g. Är inte det ganska mycket för en unge i den åldern? Kanske är hon äldre? Dessutom har hon ganska stor mage så jag är lite orolig att hon kan vara dräktig. Kvinnan sa att det är jätteviktigt att hon får c-vitamindroppar i vattnet, det var det enda, hon frågade inget om hur hon skulle bo om hon skulle ha kompisar osv. Vi bara tog henne i en kartong och hon var väl bara glad att bli av med henne. 400 kronor ville hon dock ha! Men jag kände att det är det värt för att få henne därifrån. Slår vad om att hon aldrig har sett en grönsak i sitt liv.

Men nu är hon här iaf och har fått flytta in till mina marsvin. Lite tjafs är det, men inga ordentliga bråk bara jagande.

Jättefin är hon, crested och någon agouti, kanske lemon?

Creation
0

Oj, vågar du verkligen stoppa in henne bland dina marsvin så snart? Med tanke på att hanen i buren bredvid kanske hade sellnic, menar jag. Det skulle jag aldrig ha vågat. Även honan kan ju bära på ohyran utan att visa symptom.

Men jättebra att du tog dig an henne!
Jag skulle nog tro att hon är över 3 månader med den vikten.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

#1 Kan det vara att hon är ung och dräktig? Eller är det troligare att kvinnan höll ner åldern? Behöver de inte ha träffats för att sellnic ska spridas? Eller kan det smitta via händer? Jag badade henne i ohyre- och svampshampoo (biter på de flesta ohyror och svamar inkl Ringorm och sellnic). Köpt mot sellnic. Så jag ska behandla henne med det i några veckor så ska det nog inte bryta ut. Det ska fungera förebyggande också.

[Strawberi]
0

Bra gjort! Prick för dig i himmelen, flera som du behövs på jorden trött på att folk tine tar hand om sina djur. De borde få djurförbud! Lycka till med tjejen hoppas hon kommer trivas! :)

Binajis
0

Här var den. Måste ha tryckt på den utan att läsa.

Om hon eventuellt är dräktig lär hon ju ha träffat hanen och därmed också fått sellnic. Dessutom kan det smitta via händerna och rent allmänt skulle det ju vara otroligt om hon och hanen aldrig kommit i kontakt med varandra. Behandla dom andra två också (och kanske Curry om han kan ha blivit smittad. Tänk då på att du kan ha klappat en av tjejerna och sedan på honom) så du inte får det eftersom.

Jag tänker på den stackars hanen. Jag funderar på om jag ska försöka få hem honom men 1.Det är så långt bort 2.Fyrahundra kronor kan jag inte lägga ut om dom vill ha det för honom. Vet du om han ens var till salu också?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Arcticas
0

# 2 Måste bara fråga vad det är för schampoo som är så potent? Är det receptfritt dessutom?

Mig veterligen så är det bara preparat med ivermectin (typ ivomec) som är verksamt mot sellnic.

[starlights]
0

Undrar också vad det är för "mirakel" schampoo du hittat?

Eftersom du redan satt ihop alla hade jag behandlat alla marsvin i huset med stronghold, då detta även fungerar att ge dräktiga/digivande marsvin.
Annars fungerar även ivomec som Arcticas skrev, dock vet jag inte hur bra det är att ge detta till dräktiga marsvin.

Oavsett vilket man väljer att behandla med så är båda receptbelagda och veterinär måste alltså skriva ut dem till en.

elin85
0

#4 Han var till salu för 300. Hon ville ha mer för honor eftersom de kan "få små bebisar". Det var ju synd att jag inte nämnde honom nu när ni var uppe. Om du ska upp "snart" kan jag ju köpa honom och påbörja behandling så får du köpa honom av mig. Men som sagt det är ju långt. Jag vet att han har bott tillsammans med andra marsvinshanar tidigare, de var typ 4 st hanar + 2 kaniner i samma bur då. Jag vet inte om de andra marsvinen blivit sålda eller om de dog i sellnic. Kvinnans man blev tillsagd av min studiekamrat då att hon trodde marsvinen hade sellnic, en av dem hade haft många kala partier och kliat sig hela tiden. Mannen hade bara sagt att de fick titta på det senare och nonchalant gått iväg :( Men de var borta nu och jag tvivlar på att de blev sålda. Är du allvarligt intresserad kan jag ju höra om hon inte kan tänka sig gå ner i pris.

Jag kommer att behandla alla om något bryter ut, medlet är ju ganska starkt så det känns dumt att använda i "onödan".

#5 och #6 Skev fel i förra inlägget. Det är två olika medel, det ena med samma verksamma substanser som vid sellnic och det gäller även mot Ohyra. Det andra är mot svamp, är antibacteriellt också och det inkluderar Ringorm. Medlen är köpta i Thailand, men med engelsk beskrivning (alltså importerade). (vet inte varför texten blir fet kan inte få till det)
elin85
0

#4 Hörde med kvinnan nu och hon hävdar bestämt att det inte är någon sjukdom. Däremot kunde hon sänka priset till 200 kr pga att marsvinet har trasigt öra.

Denna kommentar har tagits bort.
elin85
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett foto på min nya sötnos :)

elin85
0

Ojdå, nu blir det många inlägg av mig själv irad :/ Men är det någon som vet vad hon kan ha för färg? Jag trodde lemonagouti, kan det stämma?

[Strawberi]
0

#10 - hon är jätte fin! Tyvärr är jag riktigt urkass på färger :(

Morumotto
0

Åh, jag tycker det är så synd när folk vansköter sina djur och sen vill ha betalt för att lämna dem ifrån sig! Jag tog hand om en tjej från blocket för ett tag sedan, men sa bestämt att jag bara kunde ta hand om henne, inte betala. Säljaren hade inte ens tagit en bild på henne, det enda som syntes var nosen! Buren ville han behålla och sälja, den ligger fotfarande kvar…

Fast hon visade sig vara en fantastisk tjej, bra hull och mycket trevligt psyke! Så hade han nänts ta en bild på henne hade han säkert kunna sälja henne för mycket mer. Det förvånar mig hur lite folk värderar djuren! Säljer bur med tillhörande marsvin!

Förlåt avvikelsen, jag är fortfarande lite upprörd…

Men, jag tycker du är fantastisk som betalar för att hjälpa de små liven! Jag skulle sagt att jag kan ta marsvinet till veterinären för en bedömning, och sedan betala 300 kr med avdrag för vad behandlingen kostar… och hotat att anmäla annars… tror jag, men i slutändan är jag ändå rätt så blödig..

Kort sagt, mycket virrigt, men jag beundrar vad du gör!

elin85
0

#12 Ja visst är hon fin :) Känns så kul att både "gjort en god gärning" och fått ett riktigt fint marsvin.

Morumotto
0

Såååå söt!

Jag lägger alla mina pengar på goldenagouti förresten. Det är väl viltfärgen också om jag förstår, så om man avlar utan baktanke så blir det till slut det man får…

[Strawberi]
0

#14 - precis. Funderar själv på ta några som behöver hem jag har ju faktiskt 3 marsvin och plats för 5 till i min bur.

elin85
0

#13 Hon händar ju dock att marsvinet är helt friskt, att det bara varit i slagsmål. Hon gick ju ner till 200 pga örat. Bara en undersökning kostar ju mer än 200 så hon lär ju hamna på minus i så fall. Jag kan ju knappast få henne att betala för en undersökning när hon inte ens anser att djuret är sjukt. Det tragiska är ju bara att ingen kommer att köpa honom, så är det sellnic så lär han ju dö inom en månad. Och om någon köper honom i tron att det bara är sår så lär han ju ändå dö :( Så det ser mörkt ut för honom, men jag kan inte ta en hane :(

elin85
0

#16 Risken är ju bara att det blir en massa slagsmål om det blir för trångt, men det är fint tänkt!

[Strawberi]
0

#18 - sant, men jag mår så dåligt av djur blir illa behandlade! :(

Abico
0

Vad bra att du räddade henne!
Hoppas nu att du slipper sellnic bara, det är ju lurigt och kan ligga vilande tills marsvinet försvagas av annan sjukdom/dräktighet eller stress och då har marsvinet redan smittat alla andra marsvin det varit i kontakt med.

Angående färgen tycker jag inte att det ser ut som goldenagouti. Snarare då lemonagouti eller creamagouti om ögonen inte är röda.

Hanna 

elin85
0

#19 Vad har du för marsvin (honor el hanar)? Hur stor är buren? :)

elin85
0

#20 Ja visst är det så :( Men jag vet ju inte säkert hur starkt medlet är så jag vill inte använda det i förebyggande. Men jag har ju medel OM det bryter ut för att behandla alla marsvinen. Det är bara att hålla tummarna att de inte smittats. De såg verkligen inte ut att vara syskon så de har nog helt säkert aldrig bott tillsammans. Tror aldrig heller att de blir klappade. Men de lyfts ju upp när kvinann visar upp dem för eventuella köpare. När jag köpte lyfte hon då min hona före hanen. Så iaf risken finns, men den är nog inte jättestor iaf. Hoppas inget händer! Förhoppningsvis har ju inte heller hanen sellic, det kan ju vara svamp också. Men oavsett bryr hon sig inte om sina djur :(

Asa-S
0

Som starlights skrev så är strong hold ett bra medel. Jag har haft ett marsvin med sellnic. Han fick ivomec(tror jag) i sprutform. Tre gånger med 7 dagars mellanrum. Alla andra fick strong hold. Kommer inte ihåg hur mycket,tror det var 1-2 droppar i nacken/mellan skuldrorna. Sen en gång till men kommer inte ihåg om det var 4 veckor eller en månad imellan. Hur som helst så vart inga andra sjuka,inte burkompisen heller. Tycker att du gjorde en väldigt god insatts och fick henne där ifrån! Vilka hemska människor det finns!Skrikandes Goldenagouti ser hon ut att vara. Söt tjej!Glad

elin85
0

#23 Tack :) Tror det är något liknande stronghold jag har, det ska droppas i nacken. Men som sagt jag väntar och ser, kan ju som sagt varit svamp också, måste ju se närmare på hanen för att se vad han har (vilket jag inte vill åka och göra). Dumt att ge starka medel i behandling och sedan bär ingen på sjukdomen.

[Strawberi]
0

#21 - jag har 3 honor, jag minns inte faktiskt. men den är nogt runt 180.. Su vet en vanlig bokhylla en sång jag jag och lagt ner.

elin85
0

#25 Tror jag förstod :) Men då kan du ju säkert hjälpa 1-3 marsvinshonor om du skulle vilja. Eller hanar och kastrera..

[Strawberi]
0

#26 - precis. Funderar på lite allt möjligt. Bara dom får ett bra hem..

elin85
0

#27 Hur gammal är du och var bor du? (Om du vill berätta det)

[Strawberi]
0

#28 - jag är 14, jag bor i köping. Jag är uppvuxen med djur. Jag har alltid haft djur. Hela mitt liv allt från degus hamstrar marsvin och kaniner hundar katter fiskar fåglar osv… Men jag är fäst med marsvin :)

Creation
0

#10 Vilken sötnos. :) Hon ser ut att vara buffagouti eller lemonagouti.

#20 "Om ögonen inte är röda"? Nejnej, agoutisar är aldrig rödögda ju. :-) Lemonagouti betyder att det är svartbaserad agouti, creamagouti betyder att det är chokladbaserad agouti. Inte helt logiskt, men så är det.

Argentes är rödögda.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

elin85
0

#30 Tack :)

Jag har lite problem nu. Min hona som tidigare var lägst i rang (av de två jag hade) har visat sig inte alls gilla nykomlingen. Lillan (Molly) har blivit jagad runt, runt i buren under gårdagen och kvällen. Idag har hon knappt ätit något, hon ligger och trycker i en tunnel och ser inte alls pigg ut. Har nu satt in en galleröverdel i buren som jag har henne i. Då kan de se varandra men hon får vara ifred. Har fyllt upp med hö och pellets. Nu har hon ätit ca 3 pellets och några strån hö sedan gav hon upp och kurar ihop sig igen. Fy om hon visar sig vara sjuk nu :( Det är då inte sellnic för inget syns och hon kliar sig inte. Men jag kan tänka mig att hon är stressad + att hon inte ätit och därför är svag. Vad skulle ni ha gjort?

Abico
0

#30 - Skäms Visst ja

Hanna 

Binajis
0

#7 För 200:- vill jag absolut ta hem stackaren. Men det är ju avståndet som är problemet! Finns det ingen annan här inne på MiF som bor i Umeåområdet och kan förbarma sig över den där lilla killen? Vi har ingen planerad resa till Umeå :/

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin