Fatty-eye
Någon som kan något om fatty-eye? Vet att det främst drabbar överviktiga marsvin. Hur ser fatty-eye ut i början? Kan man rädda ögat genom att banta marsvinet eller kommer det ändå att utveckla fatty-eye om det börajt visa sig?

Hoppas att det inte är fatty eye. Min "fetknopp" har nytt blivit guld-pet så det vore kul om han kan fortsätta att ställas ett tag till.

Aha okej,då förstår jag att du inte vill att han ska ha fattyeye om han är utställningsmarsvin.
Lånar denna tråd lite.
min ena hane börjar få fetty-eye tror jag :S Ena ögonlocket hänger liite på nedersidan som på bilden där men man ser inte hinnan.
Är de början på fatty-eye? Eller kan de vara nått annat? Han ahr haft de i 1 vecka nu och det är oförändrat. Ingen av hans föräldrar hade så heller. och hans bror har inte heller nått.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
De kan ha lite hängiga ögonlock utan att det är fatty-eye. Fatty-eye är det först när de fått en fettansamling under ögonlocket. Den kan gå tillbaks om marsvinet går ner i vikt men oftast kommer den tillbaks så fort den går upp igen. Välutvecklad fatty-eye med riktigt hängade ögonlock + stor fettansamling går inte att banta bort utan det är bara i tidigt skede som det går. Det är helt klart en viss ärftlighet inblandat. Hur lätt de utvecklar fatty-eye är ärftligt. Mycket stora och tjocka marsvn kan ha 100% schysta ögon medan inte speciellt stora och dessutom unga djur kan utveckla det.
#5 Jättebra svar :)
då är hans öga säkert bara hängigt ändå för han är mer underviktigt istället för tjockis :( 4 år är han också
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Putt.
Marsvin 4-ever
.