Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3297 ggr
Abico
0

Fatty-eye?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Upptäckte just detta på Greta och det första jag tänkte på var cherry-eye, men det sitter väl liksom upptill på ögat? Fatty-eye tycker jag inte att det ser ut som…
Ska tilläggas att jag drar lite i ögat på bilden, det syns inte lika mycket när ögat "bara är".

Vad säger ni?

Hanna 

tantnett
0

Puttade upp en gammal tråd till dig där det låter som Gretas symptom.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Abico
0

Tack Anette :)
Men jag har ju Wilma här hemma med fatty-eye att jämföra med och tycker inte alls att det ser likadant ut, hennes ögonlock hänger och det blir som en gul-vit påse med fett liksom.

Hanna 

Aristarcos
0

Hoppas det bara är en irritation, du har haft din beskärda otur redan :/

FeliciaS
0

Precis som du säger tycker inte heller jag att det ser ut som fatty-eye. Cherry-eye behöver ju inte sitta i överkant på ögat, men däremot vid ögonvrån vid tårkanalen?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Tittade närmre på Wilmas minde fatty-eye:iga öga och det ser ju likadant ut i stort sett.. Kanske är det fatty-eye ändå?

Usch, varför ska sånt här komma precis när jag ska åka bort och inte kan sitta och övervaka dom.

Hanna 

luneas
0

Jag tycker inte att det ser ut som fatty eye, snarare cherry-eye som det har föreslaits tidigare. Fatty eye är en mycket "slätare" vävnad, inte sådär bubblig som det ser ut att vara här.

Hur som helst så är det nog inget som Greta lider av utan bara ett skönhetsfel så du behöver nog inte oroa dig för henne när du åker bort. :-)

Abico
0

#6 - Skönt att höra :)
Men då är det cherry-eye som Wilma har på ena ögat också?

Hanna 

luneas
0

#7 Nej jag tycker inte att det ser ut som fatty eye heller.

Abico
0

#8 - Jag menar det, då borde det ju vara samma sak där? :P

Vad beror cherry-eye på då? Har läst att tårkanalen blir förstorad och tränger fram, varför då? Är det bara en tillfällighet att två marsvin i samma bur fått det? Kan man göra något åt det?

Här är Wilmas andra, fatty-eye öga.

Hanna 

luneas
0

#9 Jag har faktiskt ingen koll alls på cherry-eye men jag tror inte att det är mer än en slump att två i samma bur har fått det.

Jamen där är det ju vanligt fatty-eye iaf. Där syns ju tydligt den släta ljusgulrosa vävnaden. Men visst har hon även pyttelite cherry-eye även på dte ögat? Tycker mig se att det sticker upp en pytteliten bit alldeles i nederkanten framför fatty-eyet?