lite osäker...
Känner mig lite osäker nu när två av mina tre honor har gått upp i vikt, eller ja speciellt blivit runda om magarna.
Kan det ha något samband med att min kastrerade hane som ej klarade sig fick ha honorna som sällskap under sjukperioden?
Eller är det bara sådan tur att all fett lägger sig just på magen, de får fri tillgång på pellets (oxbow) och massor av grönsaker, gräs och kvistar utifrån då de började gå ner i vikt så mycket.
Har haft en kull förr men det var 6 år sedan så jag minns inte hur en bäbismage ser ut, har ju haft en del tjockisar och dessa damer liknar dem men de kanske inte är någon skillnad?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Har mycket svårt att tro att Jalapeno genomfört parningar, då han var så dålig efter kastreringen att du fick stödmata honom.
Vill minnas att han var apatisk och ville ej äta samt att det inte ens hjälpte honom att komma igång trots att han fick flytta till tjejerna.
Marsvin 4-ever
.
#1 Precis min tanke också! Därför jag vågade släppa ihop dem direkt så att han inte skulle bli helt frånkommen. Men han kanske har lyckats? Men det borde väl ha märkts nu tycker jag?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Väntar och ser vad som blir utav dessa tjockismagar, om det är så oturligt att det är ungar och inte fett så spar jag dem istället :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Dräktiga magar är hårdare, man känner att det liksom finns något däri. När de bara är runda och goa så är magen mjukare. Hur mycket har de gått upp och på hur lång tid?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#5 Jag har inte vägt de på månader och då senast jag skrev upp det så vägde de faktiskt mer än vad de gör nu, typ 100g.
Började väga dem igår då jag märkte att de faktiskt har gått upp. Så nu tänker jag väga dem regelbundet för att se om något händer.
Har räknat ut att ungar kan komma tidigast runt den 5/10 om det nu är så. Magarna är hårda men känner inget i dem så som jag gjorde med min dräktiga hona för 6 år sedan men det kanske inte känns något i början? Magarna är inte sådär sladdertjocka som Bönan hade förr utan mer hård, brukar känna igenom dem ofta för att känna förändringar sedan en hona jag hade fick livmoderstumör.
Jag hoppas verkligen de bara bestämt sig att gå upp i vikt, för de gick ner skapligt mycket efter Jalles bortgång :( Men de får extra mkt c-vitaminrika grönsaker nu ändå, för att vara på den säkra sidan.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Majas vikt den 22/9 1103g
Majas vikt i morse 1145g
Något man bör börja oroa sig för nu? Eller går hon bara upp i vikt? 1183g var hennes topvikt innan hon var med Jalle, efter hans död så gick alla tre honorna ner i vikt väldigt mycket, vägde dem aldrig då men hon är mkt större nu än då..
Håller fortfarande tummarna för att hon bara går upp i vikt. De andra två damerna har samma vikt som den 22/9 med bara något gram +.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Haha ser att jag i inlägg #6 skrivit Bönan, ska vara Maja såklart :) Har fortfarande svårt att skilja namnen fast det är mer än 2 år sedan Bönan dog :/
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#6 Om honan skulle vara så långt gången att ungarna kan komma 5/10 så skulle du ju helt klart känna sparkar. När kommer ungarna som senast?
9 Tror att det skulle bli runt den 18/10 men känner inga sparkar och det är väl ett gott tecken :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#10 Det är nog ett mycket gott tecken. Du borde nog ha kännt något vid det här laget. De går nog bara upp i vikt för att de har fri tillgång till pellets. Enligt vad jag förstår så har hon dessutom vägt mer än hon väger nu innan hon började gå ner i vikt.
#11 Yes men då var hon för fet :) Fast fi tillgång på pellets har de inte längre, de får några matskedar om dagen nu bara.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se