Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3298 ggr
Amoz
0

Hud problem - 1 död!

Vi har för tillfället 6 marsvin i skolan, fram tills idag var de 7 stycken.

Pojkarna har börjar tappa päls och får sår och hud som faller av för att den är så torr, detta har även börjar sprida sig till honorna och vi förstår inte vad detta är! Vi har en utbildad veterinär på skolan som för tillfället jobbar som lärare och inte veterinär då, och hon har inte sett detta tidigare.

Snälla, någon som vet vad de skulle kunna vara och vad man gör åt det?

FeliciaS
0

Jag tycker att det låter som Sellnic, dvs. marsvinsskabb. Det är mycket smittsamt och har de symptom du beskriver. För marsvinen är det mycket plågsamt och måste behandlas, annars kan det leda till döden. Att inte veterinären på er skola känner igen detta låter konstigt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Sellnic, marsvinsskabb, är skabbkvalster som gräver gångar i huden på marsvinen. Huden blir torr, sårig och irriterad. Mycket smitt- och smärtsamt. Obehandlat kan det leda till döden eftersom marsvinen lägger så mycket tid och energi på att klia sig att dom glömmer att äta. Men om det är sellnic måste marsvinen varit sjuka ett tag, för sellnic är inte dödligt på något vis innan den brutit ut ordentligt och marsvinet haft det ett tag…

Hanna 

Amoz
0

#1 och #2
Djuren kontrolleras dagligen och detta upptäktes förra veckan har jag för mig inte helt säker på vilken dag, och idag var en redan död. Hon som har hand om det har inte hittat några kryp och inte heller veterinären det är därför hon som har hand om dom inte tror att det är någon Ohyra. Men de äter och är helt som vanligt förutom torr hud, sår och tappad päls.

Men hur blir man av med marsvinsskabb?

FeliciaS
0

#3 Eftersom det gräver gångar i huden är det ingen krypande Ohyra som syns för ögat.

Vid misstanke om Sellnic är det viktigt att marsvinen undersöks av kunnig veterinär för att ställa diagnos. Antingen brukar det behandlas med Stronghold (Selamectin) som är en liten droppe i nacken, eller Ivomec som ges i munnen eller via spruta. 2-3 gånger krävs det att behandlingen upprepas och dessutom är det viktigt att man sanerar burarna, tillbehören osv.

Mvh Felicia

Amoz
0

Ska ta upp detta i morgon med hon som har hand om det (har inte möjlighet att göra det nu)
Men kan det spridas till andra djur? Finns ju kaniner, råttor, möss, gerbiler och hamstrar i samma rum.

FeliciaS
0

#5 Jag tror bara det är marsvin som kan ha det.

Mvh Felicia

Amoz
0

Okej, får ta upp det med henne att det kan vara marsvinsskabb. Men brukar de verkligen dö så som den ena hanen gjorde?

FeliciaS
0

#7 Hade han inga sår eller kliade sig mycket?

Mvh Felicia

Amoz
0

Sår och päls som lossnat ja, de kliar sig lite mer än vanligt men inte överdrivet och jag tror bara de haft detta i någon vecka (inte helt säker).
 Var kan det ha kommit ifrån?

FeliciaS
0

#9 Okej, men då kan det vara därför. Svårt att säga var exakt det kommer ifrån, men det kan i alla fall ligga vilande på marsvin och sedan bryta ut när deras allmäntillstånd försämras, ex. vid stress, dräktighet, sjukdom, avmagring osv.

Mvh Felicia

Amoz
0

Legat vilande tror jag inte då dessa som fått det först är födda där och var tänkta att flytta, men nu när de är sjuka ska de självklart stanna kvar.

FeliciaS
0

#11 Är de ungar menar du?

Mvh Felicia

Amoz
0

Ja, de är ungar

Rafflan
0

#11 det kan vart någon annan marsvin som haft det och smittat dem andras och då dom som vissa symtomen först kanske var känsligare.

Så det kan ha kommit med någon av dom andra marsvinen.

Tror även det kan smittas vi kläderna så har någon det hemma och klappar sina djur och sen klappar på era djur så tror jag det kan smittas till era djur, men är dock inte säker om det smittas så :P

Amoz
0

Det kan väl inte ha smittats från mamman som är den enda som inte är född där och har haft kull förut? Alla andra marsvinen är födda där.

Man måste tvätta händerna innan man rör djuren men kan det smittas så är det ju en möjlighet, bara att ingen på skolan har sagt "Mitt marsvin har det med"

Rafflan
0

#15 dom kan inte ha märkt att deras egna djur har det än, eller kanske var en besökare som hade det med sig. Skolor med massa djur är otroligt utsatta för smittor.

På min skola fick nästan alla hundarna Kennel Hosta och sen fick vi in mjälkvalster och alla små djur fick det,
Kennel hostan lyckades vi spåra men mjälkvalstern visste vi inte hur vi fick in.

Amoz
0

Folk får inte gå in hur som helst så från besökare är nästan omöjligt.

Borde verkligen marsvinet ha dött av det? Han var pigg och åt som vanligt i går

Rafflan
0

#17 jag har aldrig hört att marsvin dött av det, asså då blir det ju jätte illa först och sen blir dom jätte dåliga och sen dör dom. men sådär hux flux har jag aldrig hört.

Ni kanske borjde göra ett skrap prov?

Amoz
0

Skrap prov?
Hon som har hand om det gör allt hon kan men skolan är inte så pigg på att lämna ut pengar (vilket veterinärvård kräver), djurhuset har en extremt begränsad budget…

Då kommer folk börja "det viktigaste är att djuren blir friska" ja, det tycker jag med men jag kan inte göra något åt det, det enda som går är att tigga om pengar från de som håller i budgeten.

Rafflan
0

#19 man tar ett prov på huden i dem området som är "smittat" så brukar man kunna skicka iväg det till ett lab och sen få reda på vad det är som är fel och sen behandla djuren.

Jo vet själv hur det är med skolor och pengar till veterinärvård. Vet om på en skola där ett marsvin dog i toxic eller va det nu heter, hon var dräktig och fick iaf c-vitamin brist och blev förlamad och skolan sa att var den inte bättre till dan därpå (lördan) skulle den avlivas, sen fick man vet att den själv dött söndag kväll…

idipidi
0

#19 I så fall bryter de mot den djurskyddslagstiftning som finns. Djuren har rätt till veterinärvård när de blir sjuka!

Veterinär är i varje fall helt nödvändigt för dessa. Det låter mest som sellnick och det kan bara behandlas med receptbelagda preparat.

Jag känner faktiskt till marsvin som dött av sellnick utan att vara helt sönderkliade. Lite oklart varför, kanske blir de allmänt försvagade av det.

Sellnick kan ligga latent länge och sen bryta ut när djruen blir lite nedsatta i kondition av någon anledning. Första tecknen kan vara glesade päls och lite skorvig hud i ljumskarna och på magen. När du säger att djuren kontolleras varje dag, vad för slags kontroll menar du at man gör då?

Det är väldigt vanligt att sellnick bryter ut först på ungar som fått det av sin mamma. Mamman kan ha haft det länge utan att bli sjuk, men sen bryter det ofta ut i samband med digivningen.

Måste säga också att det är pinsamt att en skola som ska lära eleverna om djurvård inte har bätttre kunskap än så.

idipidi
0

#20 Sellnick går så djupt i huden att det långt ifrån alltid syns på skrap. De flesta veterinärer brukar inte göra skrapprov utan sätter in behandling efter att ha sett symptomen bara.

Rafflan
0

jag TS då tycker jag ni ska kräva att skolan tar djuren till en veterinär som kansk skriva ut recept på botemedelet!

Rafflan
0

#21 tyvärr måste jag säga att djursjukvårds skolor är otroligt okunniga!

idipidi
0

#24 Vissa är tydligen det. Den enda sån skola som jag känner till väl är dock riktigt trevlig. De har nära samarbete med en av Sveriges bästa veterinärer på udda smådjur som t.ex. marsvin. De både tar sina djur dit vid misstanke om sjukdom och eleverna får dessutom föreläsningar med henne.

Lite OT men… Det har dessutom blivit ett stående inslag på den skolan att jag kommer dit och föreläser om marsvin ut rasperspektiv. Jag pratar om SMF, visar bilder på olika raser och visar utställningsförberedelser. Det ingår i deras smådjurskurs. Glad Så när de eleverna börjar jobba i djuraffärer sen så känner de till att det finns alternativ till grossistdjuren. Att seriösa uppfödare existerar, vad SMF gör o.s.v. Så visst finns det jättebra skolor också.

Amoz
0

Vem bryter mot det? Komunen som vägrar pengar? Skolan? Eller hon som har hand om djuren, inte ska väl hon betala ur egen ficka?
Jag förstår med att de behöver komma till en veterinär om det är detta, hon gör allt för att få fram en lösning, finns ingen så måste de få veterinärvård ja, och det är inget som hon inte förstår. Hade hon fått pengar för det hade hon ju tagit dit dom direkt men som det är nu får skolan inte ens köpa in papper att skriva på!

Kontroll, man kollar hur djuren mår och så att inget ser konstigt ut.

Jag förstår inte varför det då brutit ut just på hanarna? Och det är inget annorlunda som hänt innan det bröt ut, de diade inte eller så utan de hade slutat för några veckor sedan och var klara att säljas.

Du menar att du aldrig haft ett djur som du inte förstår vad som är felet? Bara för att de inte är helt säkra på vad detta är så är de okunniga?

Men problemet är att SKOLAN knappt får några pengar.

Samma fråga som till #21
Du menar att du aldrig haft ett djur som du inte förstår vad som är felet? Bara för att de inte är helt säkra på vad detta är så är de okunniga?

Vi vet att det finns grosister och uppfödare, det där har vi redan läst om. Vi har precis börjat läsa om djursjukvård.

Amoz
0

Om det nu är marsvinsskabb:
Varför har det utbrytit på hanarna just? Inget speciellt har hänt innan.
Varför dog hanen så plötsligt? De äter och är pigga.

idipidi
0

Slump? Stressen av att säras från sin mamma? Det finns många orsaker.

Anledningen till att det låter okunnigt är att det första man misstänker är skabb. Om de redan vore behandlade med ex. ivomec men det inte försvunnit så misstänker man svamp. Sen kan man börja tycka att det är konstigt, men skabb är så vanligt att det oftast är det som det är.

Om skolan har djur som de inte kan ge veterinärvård så bör det väl vara de som bryter mot djurskyddslagstiftningen. Det går ju inte att ha djur om det inte finns pengar till dem.

Rafflan
0

#26 Nej men det finns djurvårds skolor som tar kullar på sina marsvin och inte vet att dom kräver extra c-vitamin då. Okunskap!

Eller tar kullar på kaninern och låter ungarna gå med mamman tills dom är 10-12 veckor och man bara "hanarna e könsmogna och kan ju para om mamman och systrarna" och dom bara "det är nog ingen fara"
Eller låter hon kaniner föda sina kullar íhop och när en hona fått kul behöver dom ju lugn och ro, nej då dom ska bo kvar mitt i smeten där folk springer hela dagarna och djuren stressas massor.
Även fler av djuren ungar får gå med föräldrarna trots att dom hunnit bli könsmogna.
Kan inte könsbestäma ungarna av dom olika arterna dom har.

Listan kan bli hur lång som helst, tur att jag inte började på den där skolan…
Men många skolor är tyvärr lika illa som den här :/

Amoz
0

Skulle de bli stressade någon vecka efter att de blivit tagna från sin mamma?

Svamp är hon som har hand om dom säker på att det inte är eftersom det är torr hud, det är helt torrt och därför den faller sönder.

Skolan bryter mot det för att komunen har bestämt att de ska spara pengar…?

C-vitamin får våra marsvin dagligen och hanarna separeras innan de blir könsmogna (om det inte blir som en i en tidigare marsvins kull som blev könsmogen väldigt tidigt, men han särades direkt från sin mamma och inget hände)

Kaninhonan som fått ungar medans jag var där stod undanskymt så så gör dom inte heller.

Rafflan
0

#30 nej men det finns många dåliga skolor, det jag menar ;)

Och att inte ha pengar undanstopade för veterinärvård det är faktist dåligt.

Denna kommentar har tagits bort.
Amoz
0

Eftersom de knappt fick köpa in böcker förra året heller hur skulle de kunnat stoppa undan pengar? Det blev kris i djurhuset när maten tog slut till hamstrarna och ingen hade sagt till hon som har hand om det, då fick hon ju tigga pengar av någon som har hand om det (jag är inte så insatt i vem som har hand om det egentligen) och det är ju så det kommer bli om de behöver veterinärvård.

Men varför hanarna?

idipidi
0

Nu tänker jag inte tjafsa mer. Kan bara säga att det är inte et dugg konstigt att den extra stressen som blir när de separeras från mamman skulle göra att sellnick bryter ut en vecka senare.

Amoz
0

Mer än en vecka.
Vad för tjafs? Jag försöker reda ut vad det kan vara och vad de kan bero på.

Caspia
0

Snälla Amoz, försök backa ett par steg och inte se det som personlig kritik mot dig!

Det är djurägaren som har ansvar för sina djur, oavsett om det är en skola med minskade intäckter (kommunala bidrag) eller ett barn vars månadspeng dras in av föräldrarna, så har djuren fortfarande laglig rätt till veterinärvård. Det är inget att diskutera, det finns inga undantag! Har man inte råd med veterinärvård till sina djur ska man inte ha några, det gäller såväl skolor, företag eller enskilda människor.

Varför just hanarna drabbats? Varför fick just jag en måsbajs i huvudet i förra veckan? Det finns något som kallas slump. Jag har haft ett marsvin som utvecklade sellnic. Han var aldrig med om någon chock vad jag kunde förstå, födde av förklarliga skäl inga bebisar och utan att jag förstod varför blev han en dag sjuk. Så är det med livet, man förstår inte varför allt sker.

Sellnic är ingen ovanlig sjukdom och att kritisera att en utbildningform som ska lära ut djurvård inte har någon människa bland staben som har kunskap om den håller jag med om är dåligt. Då är det inte konstigt att man funderar på hur resten av kvalitén är men det är fortfarande ingen som riktar det personligen mot dig. Det handlar inte om en sällsynt hittills okänd sjukdom, utan något både välkänt och vanligt som man verkligen borde känna till om man utbildar djurvårdare.

Envishet och drömmar

Rafflan
0

#35 men som idipidi säger, att man särade på dem från mamman kan ha gjort dom stressade o0ch då efter över 1 vecka bröt sjukdomen ut.

Men det spelar ingen roll, dom måste ändå till veterinären och få botemedel.

Amoz
0

Jag har flera gånger skrivit att jag förstår att de behöver veterinärvård.

De har försökt hitta lösningar till vad det kan vara, vad det kommer ifrån o.s.v sånt behöver veterinärer med veta, antagligen tycker ju veterinären att symptomen inte stämmer in, konstigt då om hon inte ser det som marsvinsskabb?

Så det bryter ut flera veckor efter att djuret blivit stressat?

Caspia
0

# 38. Om det har samband med hudåkomman finns det inget annat svar än Sellnic då ingen annan känd hudsjukdom mig veteligen är dödlig.

Det är ju möjligt att det är två sjukdomar, dvs dels hudproblemet och sedan det som dödade det ena marsvinet (vilket ju kan vara allt möjligt). Även Ringorm kan ligga latent vad jag förstått. Det kan dock inte döda.

Som jag skrev innan så kan en latent sjukdom bryta ut en vecka, en månad eller kanske ett år efter att ett djur smittats. Det måste inte vara något som vi människor ser som en chock utan kan vara såväl slump som något marsvinet själv tolkar som chock men vi inte gör samma bedömning. Jag antar att djuren inte övervakas 24 timmar om dygnet och marsvinen kan ju bli skrämda även när vi inte ser.

Envishet och drömmar

Amoz
0

Borde inte de kullar som kommit tidigare kunnat få detta då? Med tanke på att det är två honor som fått ungar (den ena honan är dessutom från den andres första kull) Detta är väl den enas andra och den andres trejde kull eller något sånt.

Och nej, jag tar inte personligt eller ser detta som tjafs utan vill lära mig om olika sjukdomar bland annat och då ifrågasätter jag ju även med vad jag fått höra av dom, precis som jag ibland kan ifrågasätta lärarna så de nästan glömmer vad de pratade om…

Caspia
0

# 40. Fast vi andra ser det som tjafs. Då är det ju något i ditt skrivsätt som gör att det inte blir riktigt rätt. Eftersom det är vi läsare av det du skriver som försöker hjälpa dig är ju vår uppfattning inte helt oviktig för att vi ska vilja hjälpa dig. Hur som helst, nog om det. Låt oss inte tappa fokus från ämnet.

Smitta är inte logiskt. Jag har haft svininfluensa, då kan man ju tro att min familj skulle bli smittad men så var det inte. Den hanen som jag hade som jag skrev om tidigare, hade en burkompis som inte utvecklade sellnic trots att stackars Puck satt och kliade sig tills blodet skvätte (okej, riktigt så dramatiskt var det inte…).

Smitta uppstår dock inte ur tomma intet. På något sätt har den kommit till djuren, det måste vi ju kunna konstatera utan diskussion. Det spelar kanske inte särskilt stor roll om det är med någons tröja, ett nyinköpt djur eller ett begagnat tillbehör för själva smittans skull, konsekvensen blir ju densamma. Vad som är viktigt är att kunna stoppa det från att komma in på samma sätt igen, dvs se över sina rutiner. Otur kan man ju dock inte vaccinera sig mot, däremot kan man förebygga sannorlikheter. Även vissa latenta smittor kan smitta, hur det är med ex sellnic eller Ringorm har jag inte i huvudet, det skulle i så fall betyda att det nu sjuka djuret kan ha fått det av ett till synes friskt djur som kanske i sin tur fick det av ett annat till synes friskt djur någongång i sitt liv.

Envishet och drömmar

Amoz
0

Så man får inte fråga om det folk skriver? Bra att veta.

Då behöver jag inte heller komentera det övriga.

Rafflan
0

#42 jo efter som vi sagt att det finns massa olika sätt som smittan kan ha kommit och beskrivit olika sätt hur det kan ha gått till så envisas du med att nästan försvara att smittan inte kom in på det sättet får då borde ju "den" och "den" har blivit smittade innan vilket vi säger att dem inte alls behöver.

Det vi alla vill är att dessa djur ska få hjälp och det är de vi borde fokusera på, sen är det sak samma om smittan flög in genom förnstret, det kan vi inte avgöra här på iFokus, det måste skolan ta reda på.

Amoz
0

På vilket sätt betyder "Man måste tvätta händerna innan man rör djuren men kan det smittas så är det ju en möjlighet, bara att ingen på skolan har sagt "Mitt marsvin har det med""

"De kan inte ha blivit smittade"?

Om jag inte skulle ifrågasatt skulle jag inte heller fått lära mig att det kan utbryta på en unge som fått det från mamman utan att det märks på mamman o.s.v vilket jag inte visste, men att lära sig är tydligen fel så.

Jag vill med att de ska få hjälp annars skulle jag väl inte fråga här? Jag ska prata med henne i morgon om marsvinsskabb har jag ju redan sagt men hur är det fel att jag vill lära mig mer?

Amoz
0

Om någon vill veta: Marsvinshanarna ska flytta till en i min klass och man ska ta dom till en veterinär. Men folk som sett dom tror INTE det är marsvinsskabb. Honorna kommer hållas under strikt uppsyn men idag hade de tydligen inga tecken.

tjorve
0

Ringorm? kan det inte vara det?

Amoz
0

Det borde väl veterinären sett då? Jag vet inte vad det kan vara men de har blivit rekomendera att prova något som började på p (jag och namn >.>')

Abico
0

#45 - Det var ju bra :) Men om det är sellnic/ringorm så kommer det inte att hjälpa att bara behandla ett par av djuren - alla måste behandlas. Annars sitter ni där med samma sak på alla djuren igen om ett tag.

#47 - Pevaryl?

Hanna 

Amoz
0

De dom pratat med och som har sett det tror inte det är marsvinsskabb och Ringorm tror jag inte för det är inte så det ser ut riktigt… Huden trillar alltså av hanarna på magen och baken där de tappat päls (den som dog hade värst de nu har lite på magen och den ena lite vid nacken och tydligen lite vid baken) men de ska ju försöka ta reda på vad marsvinen lider av.

Och honorna kommer som sakt kollas noga, visar de tecken på att ha blivit smittade kommer ju de få behandling med, antingen om pojkarna fått något som funkar annars får ju honorna testas o.s.v. hur man nu kollar vad det är så

Det enda jag kommer ihåg är att medecinen börjar på P tyvärr.

FeliciaS
0

#49 Vad tror de att det är då om de utesluter Sellnic eller Ringorm?
Känns inte som om de är alltför kunniga gällande marsvin. Uppenbarligen behövs en marsvinskunnig veterinär få undersöka dem, Blå Stjärnan?

Mvh Felicia

Amoz
0

Det är blå stjärnan dom har kontakt med.
Tydligen är det bara en hane som är smittad och han har små sår och tappat päls då vid ljumskarna, på bakbenen och lite lite vid nacken.

FeliciaS
0

#51 Så de har fått en diagnos på honom? Vad i så fall?

Mvh Felicia

Amoz
0

Som sagt vet de som sett honom inte vad han har.

Binajis
0

Finns det ingen möjlighet att få bild på honom? Många här inne har någon gång haft Ohyra på sina marsvin och kanske kan känna igen symptomen?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Amoz
0

Den som dog såg jag aldrig men honom syntes det tydligen väldigt väl på, den som har lite nu måste man nästan vara några centimeter ifrån för att man ska kunna se något alls, och som sagt bor dom ju hemma hos en elev nu vilket gör att jag inte har möjlighet att ens försöka ta kort på honom tyvärr.

Amoz
0

De vet fortfarande inte vad det är, men marsvinsskabb tror de fortfarande inte det är och pälsen har börjat växa tillbaks. De har provat olika saker (vet inte vad, bara hört att de fått olika råd att testa) och något måste ju ha funkat. De andra marsvinen har inte fått några liknande symptom heller.