Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3298 ggr
Amoz
0

Hud problem - 1 död!

Vi har för tillfället 6 marsvin i skolan, fram tills idag var de 7 stycken.

Pojkarna har börjar tappa päls och får sår och hud som faller av för att den är så torr, detta har även börjar sprida sig till honorna och vi förstår inte vad detta är! Vi har en utbildad veterinär på skolan som för tillfället jobbar som lärare och inte veterinär då, och hon har inte sett detta tidigare.

Snälla, någon som vet vad de skulle kunna vara och vad man gör åt det?

FeliciaS
0

Jag tycker att det låter som Sellnic, dvs. marsvinsskabb. Det är mycket smittsamt och har de symptom du beskriver. För marsvinen är det mycket plågsamt och måste behandlas, annars kan det leda till döden. Att inte veterinären på er skola känner igen detta låter konstigt…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

Sellnic, marsvinsskabb, är skabbkvalster som gräver gångar i huden på marsvinen. Huden blir torr, sårig och irriterad. Mycket smitt- och smärtsamt. Obehandlat kan det leda till döden eftersom marsvinen lägger så mycket tid och energi på att klia sig att dom glömmer att äta. Men om det är sellnic måste marsvinen varit sjuka ett tag, för sellnic är inte dödligt på något vis innan den brutit ut ordentligt och marsvinet haft det ett tag…

Hanna 

Amoz
0

#1 och #2
Djuren kontrolleras dagligen och detta upptäktes förra veckan har jag för mig inte helt säker på vilken dag, och idag var en redan död. Hon som har hand om det har inte hittat några kryp och inte heller veterinären det är därför hon som har hand om dom inte tror att det är någon Ohyra. Men de äter och är helt som vanligt förutom torr hud, sår och tappad päls.

Men hur blir man av med marsvinsskabb?

FeliciaS
0

#3 Eftersom det gräver gångar i huden är det ingen krypande Ohyra som syns för ögat.