tecken på blindhet??
nu, vet jag inte men jag tror att ett av mina marsvin är blind på ena ögat. Hon har en gång kockat med huset, men det ha elvis också ett flertal gånger gjort så det är säkert inget allvarligt, men att hennes öga någon gång brukar se gråblått ut ororar mig. Dessutom ä hennes ögonvitor lite hmm, blå,gå lila aktiga??
tack iförväg för svar!

Min Sweenie (vila i frid) var troligen blind på ena ögat. Det tror jag på grund av att det såg blått ut + han var mycket "klumpig" för att vara marsvin. Klarade inte alls av ramper exempelvis och hoppade aldrig upp på saker. Han trivdes inte heller något vidare med att vara utanför buren, kanske tryggare i buren där han vet vad som finns och hur stor yta han kan röra sig på osv.
Nu har en av mina honor fått en klo i ögat eller något :( Hennes öga är också blåskimrigt och det är rött runt om (men det hände idag), men hon rör sig hur smidigt som helst är precis som vanligt trots sitt blåa och grumliga öga.
Har du en bild? Om de får grå starr blir ju ögat grått. Har sett ett helt blindt marsvin och ett som började få grå starr. Den helt blindas ögon var helt grå och de andra lite "grå-skimmrande".

Men om dom får nån skada på hornhinnan, så brukat ögat bli grått, hade så på en unge, vet inte vad som hänt, men det är bra nu, efter några dagar med ögonsalva.

#3 Det låter ju bra. Då kanske även min tjej blir bra i ögat efter kuren med ögon-antibiotika-droppar. :)

jag är väldigt tacksam för så många svar:)!
1 # lilla my är helt annorlunda än vad du beskrev om Sweenie.
hon är väldigt pigg på att gå ute och springer väldigt gräna omkring vet exakt var alla möbler är och sådan springer gärna under dem och ligger och kuttra med kompisen:) hon hoppar väldigt gärna in i buren och ut i buren har också lyckas att göa en volt ( troligen lite överdirvet, var själv inte där.). hennes öga är blått men hon verkar väldigt normal annars, inga bekymmer:) och visst kommer en bild!
Det som jag tror att det är måste vara gråstarr, hon har egentligen inte nedsatt syn för hon ser när man kommer och spiringe lite hit och dit eftersom hon är bara 2-3 veckor ny. Kan det möjligen vara så att hon bara har blåa ögon, hon är ju dock iallafall inte äldre än 3 månader, så många ungar har ju blåa ögon som förvinner. min kamera är inte så bra men en bild skall vi få fram:) en bild kommer toligen imorgon:)