Hoppsan
Idag vägde Ninni 1013g. Magen känns större och rundare på sidorna men jag känner inga rörelser som gör att jag kan säga säkert att hon väntar smått men Hoppas det gör jag!
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Man känner ju inga rörelser förrän efter ca 6 veckor och då känns det ju väldigt lite från början. Men det brukar ju vara ett tecken att dom blir rundare på sidorna och även att honan brukar kännas "baktung" när man lyfter. Så det är säkert bäbisar på gång.
Ja baktung var ett braigt ord. :-) Svårt att se magen när de är så mkt päls men den har förändrats bara den senaste veckan tycker jag.
"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"
Vad roligt, det verkar ju ganska lovande. :)
Livet med två australian shepherds
- https://brukshundarnas.wordpress.com

Jag förstår att det är svårt att se, på ett släthårigt marsvin syns det ju jättetydligt. Men det är ju samma med lurvhonan som fick ungar i veckan, att man såg ju inte alls att hon var dräktig pga pälsen.
Men nog måste hon ju vara dräktig, vägde hon inte bara strax över 800 när du satte ihop dom. Det brukar ju bli en tydlig viktökning kring 6:e veckan.
#4 Ninni vägde 778g några dagar innan Klas kom hit. Hon har gått upp 48gram på två dagar och det är dubbelt mot va hon brukar. :-)

Jo, men då är hon garanterat dräktig, säkert kommer det att kännas rörelser inom närmaste veckan.
#6 Wihooo! då kan du komma och bekräfta så jag inte känner fel. ;-)
#1 Rörelser och rörelser, går ju att känna "knäppningar" (som en bubbla som spricker, tack elin85 för den snygga förklaringen
) redan mellan 4-5 veckor. Men det kan tydligen lika gärna vara mag- och tarmrörelser (dock har det alltid resulterat i ungar för mig) så det är ju inte rikigt att lita på. Spännande om hon är dräktig! :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Jag har haft Ninni i famnen ett bra tag och kände små knäppningar på båda sidorna lite då å då. Magen känns bullig och ibland blev det som en hård knöl som skulle kunna vara en bebis.
Knäppningarna kändes likt de som jag själv kände när min dotter var i magen och det precis hade börjat kännas.
Jag har fått lite mera hopp! :-)

Kanske kan man känna redan efter 5 veckor, men inte tidigare än så, men då är det så diffusa rörelser så det lika gärna kan vara tarmrörelser.
Men efter 7 veckor känns det tydliga sparkar och man kan känna ungarna som små knölar, sen blir det tydligare ju längre det går och dom två sista veckorna brukar man även kunna se hur det sparkar, fast det kanske inte går med henne eftersom hon är så lurvig.
Klart det är bäbisat på gång, skulle tippa att dom kommer om ca 3 veckor.
#10 Som jag sa så har alla mina fall av knäppningar resulterat i ungar 8-9 veckor senare, vilket får mig att tro att det faktiskt var dräktighetsrörelser och inte vanliga tarmrörelser. Dock har jag haft mitt första fall av "vanliga tarmrörelser" nu då jag trodde en hona var dräktig men hon brunstade tydligt för några dagar sedan.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

#11 Ungar 8-9 veckor senare?? Dom är dräktiga 10 veckor, du kan ju inte känna rörelser efter 1-2 veckor.
#12 Oj, skrev helt fel. 6-7 veckor senare menade jag. Nog för att man kan tycka 4-5 veckor är tidigt men 1-2 veckor är absolut i tidigaste laget 

#13 OK =) jo jag förstod att det måste ha blivit fel. Brukar väl aldrig försöka mig på att känna så mycket tidigare än ca 6 veckor.
Fast man har ju viktuppgången också att gå efter och dom går ju upp ganska tydligt kring 6:e veckan.
När min hona var dräktig kunde jag känna ungens ansikte ibland när det låg tryckt mot sidan. Asgulligt! =)
#14 Nej, inte jag heller. Fast vet jag inte parningsdatum så blir jag otålig och bara måste känna fastän att det kan vara riktigt tidigt.
Jag väger sällan mina honor före och under dräktighet. Endast förstagångshonor som ska sättas i parning brukar jag väga före, men under dräktigheten ids jag inte riktigt :)
#15 Och jag som tycker det är lite läskigt 
Igår kände både jag och min man tydligare rörelser. Som små sparkar, jag tycker nog allt att de kändes som den dräktiga honan som jag fick känna på hos dig Linnet.
Knöliga saker som flyttar sig när jag känner, det kan omöjligt vara tarmrörelser för i så fall så har hon världens gasigaste mage. :-)

#17 Min hona som du kände på fick ju ungar ungefär två veckor senare.
#18 Ja dast de var lite svagare. Men om det stämmer så borde Ninni ha blivit paras ungefär när hon var så där kladdig runt underlivet 16/8. Då har hon tre veckor kvar ungefär isf.

#19 Det kan nog stämma ganska bra.
Linnet: Det ska bli mkt intressant och se om du också känner rörelser för isf behöver jag inte fundera längre om de är bebbar eller gaser. *hehe*
Vad spännande! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jamen helt otroligt spännande! Igårkväll guppade hela magen på båda sidorna. Hur coolt som helst.
Grattis, hoppas det går bra!
Ninnis mamma Clara som jag har, fick en död unge igår eller idag(eller om den dog sen) jättestor, men fin fast utan en del klor, vad beror det på?

#24 Konstigt, har jag aldrig varit med om, däremot nån extraklo ibland, såna som bara hänger löst, fast dom brukar vi ta bort.
#24 Som jag redan smsat om så tycker jag jättesynd om både dig och Clara! Stor kram till er båda. Hoppas det går bra med Ninni.
Ang klorna så tror jag antingen att de var en medfödd skada eller så har någon ätit upp den helt enkelt. Låte inte vidare gott men djur kan var konstiga ibland.

#19 Du kan ju också känna när bäckenbenen börjar öppna sig, då vet man att det snart är dags.
#27 Jag vet inte säkert vart jag ska känna. Kan du visa?`:-)

#28 Är inte jättebra på att kolla heller, men jag kan försöka visa.
Precis där ryggraden delar sig innan rumpan är bakre fogarna och precis ovanför könet på framsidan där du känner att det är hårdare är främre fogarna, alltså om du har henne sittandes i knät med sin rygg mot dig kan du känna alldeles ovanför könet, om det är mjukt där istället för hårt så kan du tänka hur många fingrar ibredd där ryms och lika bak längst ut på ryggen, om hon står i ditt knä, dra utefter ryggraden så fattar du snabbt vad jag menar!
Du vet som när man korsar fingrarna och drar över sin näsa eller en penna och det känns som man har 2. 
#30 Aha tack för beskrivningen. :-)
#31 Jämför med någon av de honor du haft som inte har varit dräktiga, då känner man skillnad :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
Jag ska känna å "klämma" som jag alltid gör. :-)