Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 1338 ggr
[Noctifer]
0

Burstorlek

Hur många marsvin går det att  ha i en 120*60cm stor bur?

Har just nu bara ett marsvin i den men ska skaffa ny kompis åt henne och funderar lite på om det inte  vore bättre med tre marsvin i en flock. Dock vet jag inte hur det blir med  burstorleken då den är just det måttet.

Fråga har säkert ställtes förut men lyckas ej söka

Creation
0

120x60 för tre marsvin är nog lite i det minsta laget, enligt mig. Klart det skulle funka för tre honor(och det är lagligt), men enligt mig riktigt trångt. Hellre ska det vara uppåt 140x70. Ju större ju bättre. ;)
Jag har de måtten till mina två hanar och ska ordna större pga att jag finner buren för liten för dem.

Bara för att marsvinen är tre behöver de inte vara lyckligare. ;-) Två marsvin går och mår lika bra. Ska du skaffa två marsvin till istället för bara ett, är det för din egen skull.
Och skulle du bestämma dig för det, rekommenderar jag att du skaffar större bur också.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Linnet
0

Två eller tre marsvin i en 120x60 cm bur funkar lika bra tycker jag. Dom får ju liksom inte mindre utrymme att vara på bara för att det blir ett marsvin mer. Det är tillåter med upp till 4 marsvin i en bur av den storleken, tycker det har blivit lite hysteri i det här med stora burar åt marsvin, visst är det bra att dom har ordentligt med plats, man ska ju ha plats för burarna också.

marsvin2008
0

Två tycker jag beroende på marsvinens storlek och om de går bra ihop på en liten yta. :-)

"att klaga är som att gunga gungstol... man kommer ingen vart men man har något att göra för en liten stund"

Moa-16
0

Tycker det är för litet. Men det bror på hur mycket tid dom får på golvet, varje dag. Dom är ju mest i buren. Och det minsta man kan ge sina marsvin är en stor bur. Om du förstår.

Marsvinlove
0

Håller med #4 på den punkten, men jag har en ca 110x80 bur till mina två killar nu men jag tycker fortfarande den är för liten, så jag planerar att bygga en bokhyllebur til dem istället:) Mina får golvtid i minst en timme per dag, och de får då ett ganska stort område att springa runt på under min övervakning…

Så jag tycker att du max ska ha 2 st i en 120x60, sen tror jag också att två marsvin mår lika bra som tre tillsammans:)

elin85
0

Jag har en 120x60 till mina tre honor och en 110x60 till min hane (ska bli två). Jag känner inte att det är något problem, däremot får mina marsvin ofta vara ute på golvet och springa på en yta på ca 180x50cm, ca 2 timmar varannan dag, vissa dagar upp till 6 timmar. Så då anser jag att det är helt okej.

Om marsvinen alltid ska vara i buren tycker jag dock att den ska vara MINST 120x60cm för två, men önskvärt 150x60cm eller större och då kan det vara upp till fyra marsvin (gör ju ingen direkt skillnad för utrymmet).